مجسمه های مرموز جزایز ایستر

http://tarikhema.org/images/2011/05/easterisland021.jpg

این تصویر با شکوه و حیرت انگیز را باید بزرگتر از آنچه نمایش داده می شود مشاهده کنید – جهت مشاهده بزرگتر روی آن کلیک کنید

جزیره ایستر همیشه به عنوان یکی از عجیب ترین مکانها در کره ی زمین شناخته شده است. این جزیره در اقیانوس آرام جنوبی متعلق به کشور شیلی واقع شده است

جزیره ایستر یکی از جزایر مسکونی منفرد جهان می‌باشد. این جزیره تقریباً مثلثی شکل است و متشکل از سه کوه آتشفشانی می‌باشد. با اینکه ۳۵۱۵ کیلومتر در غرب خاک اصلی شیلی قرار گرفته اما استانی جدا از منطقه والپارائیسو شیلی بشمار می‌آید. مساحت جزیره ۱۶۳.۶ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۴۸۸۸ نفر است که سرشماری در سال ۲۰۱۰ انجام شده است و تا سال ۲۰۱۱ نیز اعتبار دارد.

این جزیره مسئله ای غامض و همچنین اسرار آمیزی را در خود جای داده است. ساکنان گذشته دور این جزیره چه کسانی بوده اند.؟! مبداء نسل انسانهایی که در موقع کشف آن توسط اروپائیان در آنجا ساکن بودند، چه چیز و از کجا بوده است؟! لوح های اعلان چه چیز می باشند؟ چه کسانی آن تندیس های مشهور را از سنگ تراشیده و در آنجا مستقر کرده است؟! چگونه توانسته اند آن کار را انجام دهند و هدفشان چه بوده است؟! چه کسانی آن تونل های بزرگ زیر زمینی را که تا بستر اقیانوس کشیده شده اند را حفر و سنگهای آنرا به بیرون حمل کرده اند؟ اینگونه سوالها چندین دهه است که ذهن دانشمندان را به خود مشغول نموده است و گمان میرود تا مدتهای دیگر نیز ادامه داشته باشد و تلاش آنها بی نتیجه بماند.

مجسمه های بزرگ ده تا بیست متری به وزن تقریبی پنجاه تن در سراسر جزیره ایستر پخش شده اند

قدیمی ترین نام شناخته شده این جزیره، به معنی مرکز جهان بوده‌ است. مشهورترین نام این جزیره یعنی ایستر به خاطر اولین بازدید ثبت شده توسط اروپاییان بوده که در شنبه عید پاک ۱۷۲۲ اتفاق افتاده است.

مردم ایستر در طول تاریخ سیستم خط تصویری ویژه خود را بوجود آوردند. دست‌نوشته‌های آنها نیز مانند ابعاد دیگر جامعه دور افتاده و مرموزشان هنوز قابل فهم نیستند. هرگز روی جزیره بیش از ۷۰۰۰ نفر زندگی نکرده‌اند. حدودا بعد از سال ۱۶۰۰ م فرهنگ آنها به طور ناگهانی و با شدت رو به زوال نهاد. وجود یکی از دستخط‌های رمز ناگشوده جزیره ایستر که رونگورونگو نامیده می‌شود، توسط یک مسیونر فرانسوی در سال ۱۸۶۴ گزارش شده. در آن زمان ، چندین جزیره نشین ادعا می‌کردند که می‌توانند آنرا بخوانند اما تمام تلاشها بی نتیجه ماند. با توجه به اینکه تنها یک قسمت کوچک از جمعیت باسواد بودند، رونگورونگو یک امتیاز حکومت کردن بر خانواده‌ها و کشیشان بوده‌است. تمام تلاشها برای رمز گشایی این متن بی حاصل بوده. انجمن علمی حتی نمی‌تواند بگوید که آیا رونگورونگو یک شکل نوشتاری است یا نه چنین نیست ؟
رونگورونگو احتمالاً از جزیره ایستر سرچشمه گرفته. همچنین اینگونه احتمال داده می‌شود که در معرض قرار گرفتن جزیره نشینان با نوشته‌های غربی در طی بازدید اسپانیایی‌ها در سال ۱۷۷۰ موجب شده تا آنها از شیوه حکومت و قانونگذاری آنها الهام گرفته و رونگورونگو را به عنوان یک ابزار مذهبی ایجاد کنند
جزیره ایستر بویژه بخاطر تندیس‌های ۴۰۰ ساله عجیب باستانی خود معروف است. به این تندیس‌ها که در راستای کرانه دریا به خط ایستاده‌اند موآی گفته می‌شود

مهم‌ترین مظهر فرهنگی جزیره ایستر، موآی‌ها هستند که ۲۸۸ عدد از آنها روی سکوهای عظیمی به نام آهو، ایستاده‌اند. فاصله این سکوها از هم حدود یک و نیم مایل است و یک نوار تقریباً سراسری به دور جزیره بوجود آورده. ۶۰۰ موآی دیگر که در مراحل مختلف تکامل هستند، در سرتاسر جزیره پراکنده‌اند. حتی در معادن و کنار جاده‌های قدیمی و کنار ساحل نیز.

بسته به اندازه و وزن موآی‌ها، تخمین زده می‌شود که بین ۵۰ تا ۱۵۰ نفر برای حمل آنها توسط غلتکهای چوبی و سورتمه روی آن نیاز بوده است. برخی از موآی‌ها دارای کلاه یا تاجهای قرمز رنگی هستند که دلیل آن نامشخص است. ولی برخی از باستان شناسان می‌گویند که اینگونه موآی‌ها مفهوم آیینی خاصی داشتند و یا شاید برای یک طایفه یا خانواده بخصوصی مقدس بوده است.

مجسمه‌های عظیم یا موآی، در طی یک دوره کوتاه خلاقیت و فعالیت خرسنگی کنده کاری شده. بر طبق آخرین تحقیقات باستان شناسانی، ۸۸۷ مجسمه سنگی یکپارچه در موزه و در جزیره شناسایی شده است.

چگونه این کلاههای سنگین بر سر مجسمه هایبه این بلندی قرار داده شده اند؟

یکی دیگر از مثالهای سنگی این جزیره دیوارهای مشهور در «ویناپو» می‌باشد. که بدون استفاده از ملات ساخته شده و بدقت سنگها با هم چفت شده‌اند. این موضوع کاملاً شبیه دیوارهای تمدن اینکاها در پرو است.

تعداد ۱۲۳۳ خانه سنگی ما قبل تاریخ که «توپا» نامیده می‌شود، برجسته ترین خانه‌های به جامانده در این جزیره ‌است. خانه‌های سنگی حدود ۶ متر عرض با ساختاری استوانه‌ای شکل و سقفی طاقدار می‌باشد. ورودی این خانه‌ها بسیار پایین است و وارد شدن تنها با سینه خیز رفتن امکان پذیر است. در سال ۱۸۸۲، آلمانها چند خانه را حفاری کرده و باقیمانده‌های انسانی در داخل خانه‌ها پیدا کردند. مردم محلی به آنها گفتند که این مکانها، استراحتگاه شاهان و روسای جزیره ایستر بوده‌اند. هر خانه دو حفره کوچک داشت. اگر روح یک دشمن از یکی از آنها وارد شود، روح مرحوم بتواند از دیگری فرار کند. نکته قابل توجه اینست که تعداد باقیمانده خانه‌های سنگی و موآی‌ها تقریباً نزدیک به هم است و این شاید به این معنی است که برای هر شخصی که در یک خانه سنگی دفن می‌شده، یک موآی ساخته می‌شده است.

استفاده از خانه‌های سنگی به عنوان قبر، به نظر می‌رسد که هم‌زمان با تولید موآی و زوال نیایش اجداد و نیاکان متوقف شد. در طی آشفتگی قرن ۱۸، به نظر می‌رسد که جزیره نشینان شروع به دفن مرده‌هایشان میان خانه‌های آهو (سکوی موآی) کرده‌اند و از خانه‌های سنگی به عنوان پناهگاه مرغها استفاده کردند.


– ۳۰۰ میلادی
بر پایه باور رایج در جزیره ایستر، نیاکان تندیس‌سازان با کانوهای اقیانوس‌پیما از سوی غرب به آنجا آمده بودند.

– ۱۶۰۰ _ ۱۰۰۰ میلادی
اهالی جزیره آغاز به ساخت نیایشگاه‌ها و تندیس‌ها نمودند. آنها همچون یک سیستم خط تصویری ابداع کردند.

– ۱۷۲۲ میلادی
دریاسالار هلندی، جیکوب راگوین (تلفظ اصلی هلندی روخه‌فِـین)، در روز عید پاک به عنوان اولین اروپایی پا به جزیره می‌گذارد. او جزیره را ایستر (عید پاک) می‌نامد.

– ۱۷۷۴ میلادی
کاشف انگلیسی، ناخدا جیمز کوک، در دومین سفر خود در جزیره توقف می‌کند. او مردها را، بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر و زنها را تا ۳۰ نفر شمارش می‌کند. همه موآی‌های بزرگ سرنگون شده بودند.

– ۱۸۶۲
جمعیت نوادگان مهاجرین پلی‌نزی به ۱۱۱ نفر می‌رسید.

– ۱۸۸۸
جزیره ایستر به شیلی ضمیمه می‌شود

یکی از بزرگترین عجایب جزیره ی ایستر توقف ناگهانی ساخت مجسمه های موای است. طبق نظریه دانشمندان، افزایش بیش از حد جمعیت جزیره به اکوسیستم صدمه ی بسیار شدیدی وارد کرده بود به گونه ای که دیگر نمی توانست نیازهای مردم را بر آورده کند. عده ای از دانشمندان حدس می زنند جنگل های جزیره در بعضی از مناطق کاملا نابود شده اند، چون از چوب آنها برای حمل مجسمه های غول پیکر موای و از زمین آن برای کشاورزی استفاده شده است

چگونه این مجسمه ها به محلهای قرارگیری کنونیشان حمل شده و به صورت عمودی قرار داده شده اند؟

پس از مواجهه با کمبود چوب تصمیم گرفته اند که دیگر سنگهای غول پیکر را را جابه جا نکنند ، بنابراین، توقف ناگهانی جابه جایی با ساخت مجسمه ها در ارتباط است. بنابر شواهد، ساکنین جزیره ایستر سپس وارد یک جنگ خونین و مخرب شدند که بعضی معتقدند این باعث به وجود آمدن آدم خواری شد. در همین دوران بود که همه ی مجسمه ها توسط اهالی جزیره تخریب شدند. باستانشناسان با تلاش های اخیر موای ها را در حالت ایستاده قرار دادند. بیماری هایی مانند آبله و سیفلیس، در سال ۱۸۷۷ جمعیت جزیره را به ۱۱۱ نفر کاهش داد ، به دنبال آن جزیره توسط ارتش شیلی در سال ۱۸۸۸ ، اشغال شد و امروزه جمعیت جزیره حدودا به ۴۸۸۸ نفر رسیده است.

موآی علاوه بر نمایانگر بودن اجداد و نیاکان، زمانیکه روی سکوی آهو برپا شدند، شاید به عنوان تجسم زندگی پر قدرت یا روسای گذشته بوده ‌است. آنها همچنین نمادی از اجداد مهم گذشته هستند. زمانیکه تراشیدن مجسمه‌ها تمام می‌شد، به محل اصلیشان برده می‌شدند. کاملاً مشخص نیست که این کار چگونه انجام می‌شد، اما مطمئنا نیازمند نیروی انسانی, طناب و غلتک بوده ‌است و همچنین راه‌های هموار شده که در سراسر جزیره وجود دارند.

شاید بسیاری دیگر از معمای جزیره ایستر هرگز فاش نشود. در بین آنها میتوان به تونلهای زیر زمینی و ترتیب چیدن کله های سنگی – که آدمی را به یاد دایره شگفت انگیز “استون هنج” و یا نحوه قرار دادن سنگهای “منهیر“ها در بریتانیا می اندازد – اشاره کرد.

منابع کمکی:
http://yahoo2.blogfa.com
http://medjai.anzaliblog.com
http://۷zero-fa.blogspot.com

تصاویر بیشتر از مجسمه ها یا تندیس های جزایر ایستر

http://tarikhema.org/images/2011/05/easter-island-statues2.png

http://tarikhema.org/images/2011/05/easter_island_head_full13.jpg

http://tarikhema.org/images/2011/05/easter-island1.jpg

http://tarikhema.org/images/2011/05/easter-island-moi26.jpg

http://tarikhema.org/images/2011/05/easter-island-moi27.jpg

عضویت
اطلاع از
guest

33 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
آروشا

سلام آقا بهمن آروشا نامیست فارسی به معنای درخشان ، نورانی باهوش و نام دختر داریوش سوم هم بوده. معنی عروس دریا هم میده در ضمن نام شهری در شمال تانزانیا و مرکز استان آروشا است.

من که گفتم وقتی اونها درجه شعورشون از انسان پایین تر باشه دلیل نمیشه خنگ باشند بعد هم این یه نظریه است که همون طوری که ما می خواهیم سر از اسرار کائنات در بیاریم اونها هم بخواند شما از کجا می دونید که اونها زودتر مارو کشف نکردند؟
شما یه سرچی در مورد حلقه ی کشت زار و موجود فضایی رزول بکنید جالبه.

meraj marjani

با سلام به شما دوست عزیز وب عجایب باستانشناسی در حدود چند ماه پیش به دلایلی از دسترس خارج شد و هم اکنون به این آدرس تغییر پیدا کرده است .
http://www.medjai.blogsky.com

meraj marjani

با سلام منظور من آدرس وب است که از این آدرس http://www.medjai.anzaliblog.com به این آدرس تغییر پیدا کرده است . http://www.medjai.blogsky.com
موفق باشید

معراج مرجانی

یاسمین

سلام اگه می بینید این حرفا داغ بحث بت می ازدواج محارم داغ چون دوران ظهور دجال همون تک چشمی ابراهیم سلام الله علیه با سنگ کورش کرد اره بزار بیاد همه اونایی که خاطرشو می خوان براش کاری کردن خوشحالش کردن براشون شاهی کنه ولی یادتون نره اون رانده شده قسم خورده اشرف مخلوقاتو به برستش خودش وادار کنهخوب قسم خورد به نتیجه داره میرسه همان طور این حرفا دجال وجود داره اینم در کنارش اومده که مهدی ومسیح واقعی برا جنگ با اون میاد واین شیطان فرشته رانده شده خده افریده ی خداست بس بدانید خدا قدرت قادر… مطالعه بیشتر »

Pardis

اوه ه ه ه-یعنی چه دلیلی داشته؟
اینهمه مجسمه؟
شاید قبر بودن؟!

hossein esnaashari

سلام من از اسار باستانی خوشم میاد

شاید از این مجسمه ها برای تر ساندن و دور کردن مهاجمان استفاده میشده

سحر

سلام خیلی جالب بود.
شایدم مردم اون زمان خرافاتی بودن و برای دورنگهداشتن ارواح وشیطان اون مجسمه هاروساختن.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟

علی

شید هم خدایان آن زمان بودند

اشکان

خیلی جالب و بحث برانگیزه…

نسیم

درود
من که میگم هرکدومش یادبود یکی از بزرگانشونه که باهدف آماده باش نشون دادن جزیره دورتادورش قرار دادن.حتما چند منظورس که این همه زحمت کشیدن.دستشونم درد نکنه خیلی خوشگلن!

مریلا

به نظر شما جالب نیست که اسامی اینها (ایستر و مودای)شباهت زیادی به همان ایستر و مردخای قوم یهود دارد که در تورات هم سفری به نام انهاست.جالبتر اینکه این دو نفر از یهودیان نفوذی در درگاه ایرانیان بودند که باعث قتل عام ایرانیان شدند .این روز (روز کشتار ایرانیان)عید پوریم انهاست و مقبره شان در همدان زیارتگاه است.

بهمن سوشيانت

جالبه و جای تامل داره مریلا جان

بهرام

یهودیان و ابریان کم جنایت و خرافه پراکنی نکردند … حتی خدا رو به وجود آوردند و قدرت های زیادی به دست آوردند

علیرظا

خیلی ردیفه

atefe

بله خیلی جالبه؛شایدبعدازمرک هرکدام ازاهالی جزیزه۱یادبودساخته میشده؛

پایان

دروود بر همگی (نظریه): من فکر می‌کنم انسانها از روزگاران خیلی‌ قدیم شروع به مهاجرت کردند که ۱۰۰% هم همینگونه بوده و هم اکنون نیز اینگونه است و این نشان میدهد که مردم جزیره‌ استر یا از اروپا به آمریکای جنوبی رفته اند‌ و یا از آمریکای شمالی (قطب شمال) به این ناحیه‌‌ در شیلی رسیده اند‌ که این احتمال دوم منطقی‌ تر به نظر می‌رسد که هدف اونها میتواند گشتن به دنبال سرزمینی خویش آب و هواتر و یا مکانی دارای منابع غذایی و انرژی بیشتر بوده باشد و دلیل ساخت این بناها چیزی جز نشان دادن حضور آنها… مطالعه بیشتر »

میلاد ملکیان

در مورد موآی ها ۳ مسئله وجود داره که در موردش حرفی زده نشده: ۱. جدیدا کشف شده که موآی ها بدن دارن و بدنشود داخل زمینه. البته دلیل اینکه بدنشون زیر خاک مدفون شده فرسایش خاکه ۲. باستان شناسان کشف کردن که سنگی که برای ساخت موآی ها استفاده شده در جزیره وجود نداره و از جای دیگه ای به جزیره آورده شده ۳. رد پای فرازمینی ها بشدت در ساخت و انتقال موآی ها احساس میشه، چون انسان ها نمی تونن به این راحتی چنین کاری رو انجام بدن در ضمن، دلیل ساخت این موآی ها ترسوندن دشمن… مطالعه بیشتر »

کوروش

دوستان عزیز طبق شواهد بدست آمده میزان قد افراد در آن زمان بسیار بلند تر از زمان ما بوده پس از بزرگی این مجسمه ها نباید تعجب کرد و در مورد اینکه چرا این مجسمه ها ساخته شده مورخان به چند موضوع بر خورده اند ولی مهمترین آن این بوده که از حمله ی دشمنان به کشورشان جلو گیری کنند یا بهتر بگویم دشمنان خود را بهراسانند.

بهمن سوشيانت

قدشون بلندتر بوده مثلا ۲ متر بودن یا حداکثر ۲/۵ متر بازم عجیبه ساختن این مجسمه ها مخصوصا گذاشتن کلاهشون

کوروش

بهت توصیه می کنم یه دانشنامه بخر و بخون قدیمی ترین انسان کشف شده سیزده و نیم متر قدش بوده آدم ۲/۵متری الان هم در جهان هست.

بهمن سوشيانت

درود بر شما ۱- این قدیمیترین ادمی که قدش ۱۳ متر بوده از کجا خوندی یه لینک یا اسم کتاب با صفحه مورد نظرتو بزار تا منم ببینم وگرنه حرف بی منبع با د هواست ۲-وقتی منبع اوردی و ثابت شد حرفت درسته بعد بگو قدیمیترین انسان ۱۳متری هم که گفتی مال چند میلیون سال پیش؟ این اقوامی که این مجسمه هارو ساختن حد اکثر مال ۵۰۰۰ سال پیش هستن. حالا میبریم سالو بالا میگیم ۲۰۰۰۰ هزار سال پیش بازم قدشون به اونی که تو میگی نمیرسه انسانهای نیاندرتال و پس از اونا هادنبرگ و که اولی مال صد تا… مطالعه بیشتر »

کوروش

کتاب دانشنامه ی جوان را بخوان البته هر دوجلدشو بخون تا جواب همه ی سوالاتت رو بگیری

بهمن سوشیانت

عزیزم من بهش دسترسی ندارم یا لینک دانلوشو بزار یا اون بخش ادمای ۱۲ متریشو کپی کن پیست کن اینجا

بهمن سوشیانت

در ضمن شما پاسخ پرسشهای منو ندادی
دوباره میپرسم:

۱-قدیمیترین انسان ۱۳متری که گفتی مال چند میلیون سال پیش؟

۲-قدیمیتر از انسانهای نیاندرتال که ۱۶۰ سانتی بودن هستند؟

بابک صداقت دوستی

من بااریک فون دانیکن نویسنده مشهورجهان هم عقیده ام که این مجسمه ها کاردست انسان نیست وکمک فرازمینی به این انسانها شده است.چون اگه دقیقا به وزنهای آنها اشاره بشه خودتون بهترمیفهمین.بیایین واقع بین باشیم.

بهمن سوشيانت

موجود فرازمینی وجود نداره داداش یکم منطقی باش دوره خرافه گویی سالهاست که گذشته

آروشا

سلام آقا بهمن. یعنی شما معتقدید در این دنیای بی انتها انسان تنها موجودیه که وجود داره؟ یعنی می گید امکان وجود موجودات فرا زمینی وشاید مثل انسان وجود نداره؟ ببخشید این یه کم کوته فکریه اگه این جوری فکر می کنید. خدا تو قران گفته ما انسان و دیگر موجودات را آفریدیم و هروقت اراده کنیم آنها را یکجا جمع می کنیم. انسان اشرف مخلوقاته پس شاید موجودی باهوش تر از انسان وجود نداشته باشه ولی اطمینان دارم ما در این دنیا تنها موجودات زنده و باهوش نیستیم.

بهمن سوشیانت

اتفاقا معتقدم موجودات زیادی توعالم هستی و کهکشانهای دیگه هستند. موجودات ذره بینی و تک هسته ای و …
کوته فکری این هستش که میگیم: این مجسمه ها کار موجودات فرازمینیه و بعد شما میگید انسان اشرف مخلوقاته موجودات زیادی هستند اما شعور انسانی ندارند

این پارادوکس شماست عزیزم
اگه موجودات فرازمینی وجود دارند و شعور ندارند چجوری به عقلشون رسیده که بیان زمین و این آثار اثتثنایی رو بسازن ؟

آروشا

سلام آخه من کی گفتم موجود فرا زمینی شعور نداره؟ شما خودتون گفته بودید (( موجود فرازمینی وجود نداره .دوره خرافه گویی سالهاست که گذشته )) در ضمن مگه انسانهای پیش از ما دانش و علم وافری نداشتند تا بیاند این مجسمه هارو بسازند؟ نمونش استون هنج یا ماچو پیچو یا سازه های مایاهاست. بارز ترش سازه های اسلامیه که حتی متخصصین این دوره هوش و درایتشونو تحسین می کنند. بعد هم من گفتم انسان اشرف مخلوقاته نگفتم که موجود فرا زمینی باهوش نیست گفتم ممکنه درجه هوشش پایین تر از انسان باشه. پس می بینید که من دچار پارادوکس… مطالعه بیشتر »

بهمن سوشيانت

درود بر اروشای عزیز پس وقتی درجه شعورشون از انسان پایینتره چطور میشه ادعا کرد که اونها به انسان در ساخت این بناهای زیبا کمک کنند؟ پارادوکس سخن شما این بود به هر حال من معتقدم که به جز موجوداتی چون پلانکتونها و نک هسته ایها ، توی دیگر کرات موجودی چون انسان وجود نداره. و اگه هم باشه همونجور که ما از اونها بیخبریم اونها هم از ما بیخبرن و هیچگاه به زمین نیومدن( چون نمیشناسنش) و توی ساخت هیچ بنایی به انسان کمک نکردند در ضمن بشر وقتی با ابزاهای ابتدایی پیرامید رو تونسته بزاره بالای اهرام (… مطالعه بیشتر »