راهنمای سفر به کلکته،شهری با زیباترین بناهای تاریخی

کلکته یکی از شهرهای بزرگ جمهوری هند و یکی از بندرهای اصلی آن است.

این یکی از بزرگترین شهرهای هند و یکی از بندرهای اصلی آن است. مرکز شهر در کرانه شرقی رودخانه هوگلی (هوگلی)، که زمانی کانال اصلی رودخانه گنگ (گانگا) بود، در حدود ۹۶ مایل (۱۵۴ کیلومتر) بالادست از سر خلیج بنگال قرار دارد. در آنجا شهر بندری به عنوان نقطه انتقال از آب به خشکی و از رودخانه به دریا توسعه یافت. کلکته، شهر تجارت، حمل و نقل و تولید، مرکز شهری غالب در شرق هند است.

نام سابق این شهر، کلکته، نسخه انگلیسی نام بنگالی کالیکاتا است. به گفته برخی، کالیکاتا از کلمه بنگالی کالیشترا(Kalikshetra)به معنای “زمین (الهه) کالی” گرفته شده است. برخی می گویند نام این شهر از محل استقرار اولیه آن در ساحل یک کانال (خال) گرفته شده است. نظر سوم آن را به واژه‌های بنگالی برای آهک (اکسید کلسیم، کالی) و پوسته سوخته (کاتا) نشان می‌دهد،
زیرا این منطقه برای ساخت آهک صدفی مورد توجه قرار گرفته است. در سال ۲۰۰۱ دولت بنگال غربی به طور رسمی نام شهر را به کلکته تغییر داد. منطقه شهر، ۴۰ مایل مربع (۱۰۴ کیلومتر مربع)؛ مجموعه شهری،۵۳۳ مایل مربع (۱۳۸۰ کیلومتر مربع).

کلکته

کلکته که توسط بریتانیای استعمارگر به شیوه یک پایتخت بزرگ اروپایی شکل گرفته است اما اکنون در یکی از فقیرترین و پرجمعیت ترین مناطق هند واقع شده است به شهری با تضادها و تضادهای شدید تبدیل شده است.
کلکته برای یافتن هویت منحصر به فرد خود مجبور به جذب تأثیرات قوی اروپایی و غلبه بر محدودیت های میراث استعماری خود شده است.
در این فرآیند ملغمه‌ای از شرق و غرب ایجاد کرد که در زندگی و آثار نخبگان بنگالی قرن نوزدهم و برجسته‌ترین شخصیت آن، شاعر و عارف رابیندرانات تاگور، نمود پیدا کرد.

این شهر بزرگ و پر جنب و جوش هندی در میان مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به ظاهر غیرقابل حل رونق دارد.
شهروندان آن شادی بزرگی را به نمایش می گذارند که در گرایش به هنر و فرهنگ و سطح بالایی از نشاط فکری و آگاهی سیاسی نشان داده شده است. ازدحام جمعیت به نمایشگاه‌های کتاب، نمایشگاه‌های هنری و کنسرت‌های کلکته می‌رود،و بحث‌های پرجنب‌وجوشی روی دیوارها جریان دارد، که منجر به لقب «شهر پوسترها» به کلکته شده است.

با این حال، با وجود سرزندگی کلکته، بسیاری از ساکنان شهر در برخی از بدترین شرایط زندگی می کنند که از محیط فرهنگی بسیار دور هستند. با این وجود، انرژی شهر حتی به فقیرترین مناطق نیز نفوذ می کند، زیرا تعداد زیادی از کلکتانی ها صمیمانه از تلاش های کسانی که به محرومان خدمت می کنند حمایت می کنند.
به طور خلاصه، کلکته برای بسیاری از هندی ها و همچنین برای خارجی ها یک معما باقی مانده است. همچنان تازه واردان را متحیر می کند و نوستالژی پایدار را در ذهن کسانی که در آنجا زندگی کرده اند برمی انگیزد.

به نظر می رسد که مکان شهر در ابتدا تا حدی به دلیل موقعیت آسان قابل دفاع و تا حدودی به دلیل موقعیت تجاری مطلوب آن انتخاب شده است.کرانه رودخانه کم، باتلاقی، گرم و مرطوب در غیر این صورت توصیه چندانی به آن ندارد. حداکثر ارتفاع آن حدود ۳۰ فوت (۹ متر) از سطح دریا است. به سمت شرق از رودخانه، زمین به سمت باتلاق ها و باتلاق ها شیب دارد. توپوگرافی مشابه در ساحل غربی رودخانه، منطقه شهری را تا حد زیادی به نواری به عرض ۳ تا ۵ مایل (۵ تا ۸ کیلومتر) در هر دو ساحل رودخانه محدود کرده است.
احیای منطقه دریاچه نمک در حاشیه شمال شرقی شهر، اما نشان داد که گسترش فضایی شهر امکان پذیر است و پروژه های احیای بیشتر در شرق، جنوب و غرب منطقه مرکزی انجام شده است.

کلکته

آب و هوا

کلکته دارای آب و هوای نیمه گرمسیری با رژیم فصلی بادهای موسمی (بادهای باران‌زا) است.
در تمام طول سال گرم است و میانگین دمای بالا از حدود ۸۰ درجه فارنهایت(۲۷ درجه سانتیگراد) در دسامبر و ژانویه تا نزدیک به ۱۰۰ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد) در آوریل و مه متغیر است.
میانگین بارندگی سالانه حدود ۶۴ اینچ (۱۶۲۵ میلی متر) است.
بیشتر این از ژوئن تا سپتامبر، دوره موسمی است. این ماه ها بسیار مرطوب و گاهی گرم است. در ماه های اکتبر و نوامبر میزان بارندگی کاهش می یابد. ماه های زمستان، تقریباً از اواخر نوامبر تا اواخر فوریه، مطبوع و بدون باران است. مه و غبار گاهی اوقات دید را در ساعات اولیه صبح در این فصل کاهش می دهداز اوایل دهه ۱۹۵۰ به شدت افزایش یافته است.
کارخانه‌ها، وسایل نقلیه موتوری و ایستگاه‌های تولید حرارت که زغال‌سنگ می‌سوزانند، عوامل اصلی این آلودگی هستند، اما بادهای موسمی با وارد کردن توده‌های هوای تازه و همچنین تسریع در حذف آلودگی آب به عنوان پاک‌کننده عمل می‌کنند.

چیدمان شهر

بارزترین جنبه چیدمان کلکته، جهت گیری مستطیل شکل آن از شمال به جنوب است.
به استثنای مناطق مرکزی که قبلاً اروپایی ها در آن زندگی می کردند،
شهر به طور تصادفی رشد کرده است. این توسعه تصادفی در مناطق حاشیه ای اطراف هسته مرکزی تشکیل شده توسط شهر کلکته و حومه هائورا بیشتر قابل توجه است.
بخش عمده ای از فعالیت های اداری و تجاری شهر در منطقه بارابازار، منطقه کوچکی در شمال میدان (پارک حاوی فورت ویلیام و بسیاری از امکانات فرهنگی و تفریحی شهر) متمرکز شده است.
این طرح، توسعه یک الگوی رفت و آمد روزانه را تشویق کرده است که بار بیش از حد را به همراه داشته استسیستم حمل و نقل کلکته، آب و برق و سایر امکانات شهری. سیستم خیابان‌ها وجاده‌های کلکته نشان‌دهنده توسعه تاریخی شهر است.
یک بزرگراه سریع السیر، خیابان کازی نذرالاسلام، از کلکته تا دام دام امتداد دارد، اگرچه اکثر خیابان های محلی باریک هستند. جاده های اصلی یک الگوی شبکه ای را عمدتاً در بخش قدیمی اروپا تشکیل می دهند،اما در جاهای دیگر برنامه ریزی جاده دارای ویژگی تصادفی است.
بخشی از دلیل این امر دشواری فراهم کردن گذرگاه‌های کافی از رودخانه بوده است. به همین دلیل است که بیشتر خیابان ها و بزرگراه ها از شمال به جنوب کشیده می شوند. نولاها (روی آب) و کانال هایی که نیاز به پل زدن دارند نیز عوامل مهمی در تأثیرگذاری بر الگوی جاده بوده اند.

مردم

حدود سه چهارم جمعیت هندو هستند.مسلمانان بزرگترین گروه اقلیت را تشکیل می دهند و برخی از مسیحیان، سیک ها، جین ها و بودایی ها نیز وجود دارند. زبان غالب بنگالی است، اما اردو، اودیا، تامیل، پنجابی و سایر زبان ها نیز صحبت می شود.
کلکته یک شهر جهانی است: به غیر از هندی ها، گروه های حاضر شامل مردمان مختلفی از سایر نقاط آسیا (به ویژه بنگلادشی ها و چینی ها)، اروپایی ها، آمریکایی های شمالی و استرالیایی ها هستند. کلکته تحت سلطه بریتانیا جدا شده بود، اروپایی ها در مرکز شهر و هندی ها در شمال و جنوب زندگی می کردند. الگوی تفکیک در شهر مدرن ادامه یافته است، اگرچه توزیع آن اکنون بر اساس معیارهای مذهبی،زبانی،آموزشی واقتصادی است.
با این حال، حلبی آبادها و مناطق مسکونی کم درآمد، در کنار مناطق مرفه تر وجود دارند. تراکم جمعیت بسیار زیاد است و ازدحام بیش از حد در بسیاری از بخش‌های شهر تقریباً غیرقابل تحمل شده است. کلکته نرخ بالایی از رشد جمعیت را برای بیش از یک قرن تجربه کرد و رویدادهایی مانند تقسیم بنگال در سال ۱۹۴۷ و جنگ در بنگلادش در اوایل دهه ۱۹۷۰ باعث هجوم گسترده جمعیت شد.
مستعمرات بزرگ پناهندگان نیز در حومه شمالی و جنوبی ایجاد شده است.
علاوه بر این، تعداد زیادی مهاجر از ایالت های دیگر عمدتاً از همسایگان بیهار و اودیشا و و اوتار پرادش شرقی در جستجوی کار به کلکته آمده اند.

مکان های برتر غذایی و تفریحی کلکته

وقتی در مورد کلکته صحبت می کنیم تنها چیزی که به ذهن همه می رسد روزوگولا است.
اما، بسیار بیشتر از این است و مردمی که از سراسر شهرها می آیند، با غذاهای متنوعی که در سراسر شهر در دسترس هستند، یک تجربه غذا شناسی را در اینجا پیدا خواهند کرد.
«شهر شادی» به دلیل میزان تأثیر آشپزی که در گذشته با مغول‌ها و بریتانیا برای مدتی بر شهر حاکم بوده است، بسیار محبوب است.
همچنین به دلیل مهاجران چینی، غذاهای هند و چینی زیادی وجود دارد که پس از استعمار آنها رشد کرده است. امروز قصد داریم در مورد برخی از رستوران‌های نمادینی صحبت کنیم که از قدیم الایام در کلکته وجود داشته‌اند و هنوز بر قلب مردم حکومت می‌کنند.

۱.گربه پیتر

این رستوران که در خیابان پارک واقع شده است، به دلیل چلو کباب خود بسیار محبوب است، که یک غذای منحصر به فرد است که با ترکیبی از برنج کره شده با تخم مرغ آب پز و کباب کبابی و سبزیجات درست می شود.
این رستوران یکی از قدیمی ترین رستوران های کلکته است و به اندازه پل هاوره معروف است.

۲.فلوری

این نانوایی سوئیسی از سال ۱۹۲۷، زمان امپراتوری بریتانیا، در خیابان پارک وجود دارد و یکی از جاذبه های اصلی کلکته است.
یکی از غذاهای نمادین این مکان، صبحانه انگلیسی آن است که شامل سوسیس ژامبون و بیکن، تخم مرغ آب پز و نان تست است.

۳.موکامبو

این نام خود اهمیت این رستوران را مشخص می کند زیرا در یکی از مکان های تاریخی کلکته واقع شده است. این رستوران به خاطر فضای روستایی خود بسیار محبوب است و به خاطر غذاهای بنگالی اش معروف است.
با این حال، این کوشا مانگشو یا کاری تند گوشت گوسفند است که باید در اینجا برای لذت بردن از طعم های اصیل بنگالی داشته باشید.

۴.امینیا

این مکانی است که مطمئناً به شما احساس میهن پرستی می دهد، زیرا در روز استقلال هند به وجود آمد.
به همین دلیل است که مردم عاشق رفتن به این مکان هستند و یکی از غذاهای نمادین این رستوران مرغ بریانی است که در کلکته حتما باید آن را بخورید

۴.چیتو در دوکان

این یک غرفه کوچک کنار جاده است که برای انواع غذاهای خیابانی که در اینجا فروخته میشود بسیار محبوب است.
یکی از چیزهای منحصر به فرد در مورد این مکان چیتودا است که مالکان آن بیش از ۵۰ سال است که می فروشند. این غرفه در منطقه مرکزی خیابان کلکته مرکزی واقع شده است.

۵.قهوه خانه هندی

این اغلب به عنوان آدا (Adda) برای بنگالی شناخته می شود، جایی که می توان با افراد همفکر تعامل کرد.
این رستوران به دلیل اهمیت تاریخی و میراث غنی خود شناخته شده است و در خیابان کالج واقع شده است. این رستوران به قدری محبوب است که حتی ماننا دی هم آهنگ کافی هاوسر آدا “Coffee Houser Adda” را به این رستوران تقدیم کرده است و از بین همه غذاها، یکی از محبوب ترین آنها چومین آن است که کاملا جیبی پسند و بسیار خوشمزه است.

زیباترین مکان های دیدنی کلکته

کلکته دارای یک میراث تاریخی غنی است که به عنوان مرکز رنسانس بنگال قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم و پایتخت بریتانیا هند بوده است. گذشته درخشان کلکته از طریق بسیاری از بناهای تاریخی، سازه ها و شگفتی های معماری آن منعکس شده است.
اگر قصد سفر به این شهر را دارید، مکان‌های تاریخی کلکته را که شاهد فرهنگ و میراث قدیمی آن هستند، از دست ندهید.
در مورد اینکه از هتل های خود کلکته خارج شوید و در مسیرهای تاریخ قدم بزنید، چطور؟
در اینجا فهرستی از بناهای تاریخی در کلکته که باید حتماً از آنها بازدید کنید، وجود دارد که برای علاقه مندان به تاریخ و همچنین گردشگران لذت بسیار خوبی است.

۱.معبد ویکتوریا

کلکته دارای یک میراث تاریخی غنی است که به عنوان مرکز رنسانس بنگال قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم و پایتخت بریتانیا هند بوده است. گذشته درخشان کلکته از طریق بسیاری از بناهای تاریخی، سازه ها و شگفتی های معماری آن منعکس شده است.
اگر قصد سفر به این شهر را دارید، مکان‌های تاریخی کلکته را که شاهد فرهنگ و میراث قدیمی آن هستند، از دست ندهید.
در مورد اینکه از هتل های خود کلکته خارج شوید و در مسیرهای تاریخ قدم بزنید، چطور؟
در اینجا فهرستی از بناهای تاریخی در کلکته که باید حتماً از آنها بازدید کنید، وجود دارد که برای علاقه مندان به تاریخ و همچنین گردشگران لذت بسیار خوبی است.

۲.فورت ویلیام

فورت ویلیام، یکی از قلعه‌های دیدنی در کلکته ، به عنوان یک سازه نمادین،یادآور میراث استعماری شهر است. این قلعه که در کرانه های شرقی رودخانه هوغلی قرار دارد، مساحتی حدود ۷۰ هکتار را پوشش می دهد.
این قلعه که به نام پادشاه ویلیام سوم نامگذاری شده است به سال ۱۶۹۶ باز می گردد و با سنگ کاری های پیچیده تزئین شده است.
در حال حاضر، این قلعه به عنوان مقر ارتش هند در فرماندهی شرقی عمل می کند و بنابراین ورود غیرنظامیان به بخش های داخلی قلعه محدود شده است.

۳.کاخ مرمر

این عمارت کاخ در کلکته شمالی توسط راجا راجندرا مالیک، یک تاجر ثروتمند بنگالی ساخته شده است. این اقامتگاه قرن نوزدهمی که به خوبی حفظ شده است، نام خود را از دیوارها، کف‌ها و مجسمه‌های مرمرین آن گرفته است. این عمارت یکی از شناخته شده ترین بناهای میراثی در کلکته است که به سبک معماری نئوکلاسیک طراحی شده است.
این سازه سه طبقه با چمن‌زارها، باغ‌ها، دریاچه، باغ صخره‌ای و باغ‌ وحش در اطرافش ایستاده است. کاخ مرمر همچنین دارای مجموعه ای غنی از نقاشی ها و آثار هنری گرانبها است. بازدید از این کاخ مطمئناً یکی از بهترین کارهایی است ک باید در کلکته انجام دهید، به ویژه برای علاقه مندان به تاریخ و هنر دوستان.

۴.شهید منار

در صدر فهرست مکان های تاریخی کلکته که باید از آنها بازدید کرد، شهید منار است. این بنای یادبود در سال ۱۸۲۸ به یاد سر دیوید اوچترلونی که از فرماندهان کمپانی هند شرقی بریتانیا بود، برای بزرگداشت پیروزی های وی در میدان جنگ برپا شد.اما در مرداد ۱۳۴۸ این یادمان دوباره به یاد شهدای مبارزات استقلال هند تقدیم شد و به شهید منار (یادمان شهدا) تغییر نام داد.

۵.تالار شهر

تالار شهر کلکته یک بنای تاریخی نفیس است که به سبک معماری رومی-دوریک ساخته شده است. این مکان که در سال ۱۸۱۳ ساخته شد، برای اجتماعات اجتماعی جامعه اروپایی ساکن در آن زمان در شهر استفاده می شد. پس از استقلال، عمارت در حالت بی توجهی قرار گرفت. اما در سال ۱۹۹۸ به دلیل مداخله دادگاه عالی کلکته و سازمان باستان شناسی هند، ساختمان آن به شکوه سابق خود بازسازی شد.
در حال حاضر، تالار شهر برای فعالیت‌های عمومی و گردهمایی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و از برترین بناهای تاریخی کلکته محسوب می‌شود.

۶.کلیغات

کلکته به‌عنوان شهری که تاریخ، فرهنگ و مذهب در آن به هم نزدیک می‌شوند، مکان‌های مذهبی بسیاری دارد که به عنوان مکان‌های تاریخی دو برابر می‌شوند. معبد کالیغات و کالی نمونه خوبی هستند. این معبد بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد، اما در متون مربوط به قرن ۱۵ به آن اشاره شده است. بر اساس منابع تاریخی، نام کلکته از کلیغات گرفته شده است. این مکان همچنین یکی از متمایزترین سبک های نقاشی هندی به نام کالیغات پاتا (Kalighat Pata ) را به وجود آورد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها