راهنمای سفر به آمریتسار، شهر معابد و زیارتگاه ها

امریتسار، شهر، شمال ایالت پنجاب، شمال غربی هند. حدود ۱۵ مایل (۲۵ کیلومتر) شرق مرز با پاکستان قرار دارد. امریتسار بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهر پنجاب است و یک مرکز تجاری، فرهنگی و حمل‌ونقل بزرگ است. همچنین مرکز سیکیسم و ​​محل عبادت اصلی سیک ها هارماندیر صاحب یا معبد طلایی است.

امریتسار در سال ۱۵۷۷ توسط رام داس، چهارمین گورو سیک ها، در مکانی که امپراتور مغول اکبر اعطا کرده بود، تأسیس شد. رام داس دستور حفاری تانک یا استخر مقدس را به نام آمریتا ساراس (“استخر شهد”) داد که نام شهر از آن گرفته شده است.
معبدی در جزیره‌ای در مرکز تانک توسط آرجان، پنجمین گورو سیک‌ها ساخته شد، که سپس از طریق یک راهروی مرمری به آن می‌رسید. در زمان فرمانروایی مهاراجه رانجیت سینگ (۱۸۰۱–۱۸۰۱)، قسمت بالای معبد با گنبد مسی پوشیده از ورق طلا تزئین شد و از آن زمان به بعد این ساختمان به عنوان معبد طلایی شناخته شده است. امریتسار به مرکز ایمان سیک تبدیل شد و به عنوان کانون قدرت رو به رشد سیک ها قرار گرفت.

امریتسار نه تنها خانه صدها هزار سیک است، بلکه مقصد اصلی زیارت سیک هایی است که در سایر نقاط هند و خارج از کشور زندگی می کنند.
تمرکز اصلی برای آن زائران معبد طلایی و مجموعه چندین ساختمان مجاور آن است که در اطراف مخزن قرار دارند. آکال تخت، مرکز اصلی اقتدار آیین سیک و مقر شیرومانی آکالی دال  (حزب عالی آکالی)، حزب سیاسی اصلی سیک ها در پنجاب، در سمت غربی، رو به گذرگاه معبد واقع شده است.

در ضلع شمالی تالار تجا سینگ ساموندری (برج ساعت) قرار دارد که دفتر اصلی کمیته (کمیته عالی مدیریت معبد) را در خود جای داده است که بر گوردواراس‌های اصلی سیک‌ها (مکان‌های عبادت) نظارت می‌کند.
در شرق معبد مهمان خانه هایی برای زائران، سالن غذاخوری که روزانه هزاران وعده غذایی برای زائران و سایر بازدیدکنندگان فراهم می کند، و در گوشه جنوب شرقی، تالار اجتماعات قرار دارد.

کمی دورتر از مجموعه معبد طلایی، پارک بزرگی به نام جینوالا بگ (Jallianwalla Bag) قرار دارد، جایی که در ۱۳ آوریل ۱۹۱۹، نیروهای دولت استعماری بریتانیا به جمعیتی از معترضان غیرمسلح هندی شلیک کردند و ۳۷۹ نفر از آنها را کشتند و بسیاری دیگر را زخمی کردند.
محل قتل عام آمریتسار که آن واقعه نامیده شد یک بنای تاریخی ملی است.
درگیری سیاسی خشونت آمیز دیگری در امریتسار در سال ۱۹۸۴ رخ داد، زمانی که نیروهای ارتش هند به صدها جدایی طلب سیک که در مجموعه معبد طلایی موضع گرفته بودند و به شدت مستحکم شده بودند، حمله کردند.

گزارش های متناقض حاکی از آن بود که بین ۴۵۰ تا ۱۲۰۰ نفر قبل از بیرون راندن افراط گرایان سیک از مجموعه معبد کشته شدند. آکل تخت در این درگیری به شدت آسیب دید اما متعاقباً تعمیر شد.
آمریتسار مرکزی برای صنایع نساجی و شیمیایی است و همچنین در آسیاب و فرآوری مواد غذایی، ابریشم بافی، دباغی، کنسرو کردن، و ساخت ماشین آلات مشغول است.
این شهر در بزرگراه اصلی دهلی به لاهور، پاکستان قرار دارد و یک مرکز اصلی راه آهن است.یک فرودگاه نزدیک است.

آمریتسار مرکزی برای صنایع نساجی و شیمیایی است و همچنین در آسیاب و فرآوری مواد غذایی، ابریشم بافی، دباغی، کنسروسازی و ساخت ماشین آلات مشغول است. این شهر در بزرگراه اصلی دهلی به لاهور، پاکستان قرار دارد و یک مرکز اصلی راه آهن است. یک فرودگاه نزدیک است. آمریتسار محل دانشگاه گورو ناناک دو است که در سال ۱۹۶۹ به عنوان مرکز آموزشی پیشرو سیک ها تأسیس شد. کالج های پزشکی، دندانپزشکی، هنر و فنی نیز در امریتسار واقع شده اند و کالج خلسا (۱۸۹۹) درست خارج از شهر قرار دارد. در بخش شمالی و جدیدتر شهر، رام باغ، یک پارک بزرگ و به خوبی نگهداری شده است که شامل کاخ تابستانی رنجیت سینگ است.(۲۰۰۱) ۹۶۶,۸۶۲; (۲۰۱۱)

ساختار شهر آمریتسار

معبد طلایی یا هارماندیر صاحب کانون مجموعه ای از ساختمان هاست که قلب سیکیسم را تشکیل می دهند.
خود معبد یک جزیره کوچک در مرکز یک مخزن یا استخر به نام آمریتا ساراس«استخر شهد» – منبع نام شهر – را اشغال می کند و توسط یک گذرگاه مرمری به خشکی در سمت غربی آن متصل می شود.
در سراسر استخر روبروی ورودی گذرگاه، آکال تخت”تخت بی زمان”، مرکز اصلی اقتدار سیکیسم و ​​مقر شیرومانی آکالی دال (حزب عالی آکالی)، حزب سیاسی اصلی سیک ها واقع شده است.
در ضلع شمالی مخزن ورودی اصلی مجموعه و تالار تجا سینگ سامودری (برج ساعت) قرار دارد که دفاتر اصلی کمیته (کمیته عالی مدیریت معبد) را در خود جای داده است که بر گوردواراهای اصلی سیک نظارت می کند.
در میان چندین ساختمان در ضلع شرقی مخزن، سالن اجتماعات و گورو رام داس لنگر، دومی یک سالن غذاخوری بزرگ است که هر روز به هزاران زائر و سایر بازدیدکنندگان غذا می‌دهد.
اولین هارماندیر صاحب در سال ۱۶۰۴ توسط آرجان، پنجمین گورو سیک، ساخته شد، که به طور نمادین آن را در یک سطح پایین تر قرار داد به طوری که حتی فروتن ترین ها برای ورود مجبور به کناره گیری شدند.
او همچنین ورودی‌هایی را در چهار طرف قرار داد، که نشان می‌دهد در آن به روی پرستندگان از همه اقشار و عقاید باز است. سنگ بنای آن را میان میر، قدیس مسلمان صوفی اهل لاهور (اکنون در پاکستان) گذاشت.
این معبد چندین بار توسط مهاجمان افغان ویران شد و سرانجام در سال ۱۷۷۶ بازسازی شد.

 مردم آمریتسار

مردم امریتسار دارای سنت فرهنگی غنی هستند. مردم به میراث غنی شهر خود افتخار می کنند. مردم امریتسار عمدتاً از مذهب سیک پیروی می کنند. آنها تاریخ بسیار پرحادثه ای دارند و نبردهای زیادی را در گذشته علیه نژادهای خارجی انجام داده اند. مردم در طول مبارزات بسیاری که پشت سر گذاشته اند بسیار شجاع بوده اند. این نبردها تأثیر زیادی بر مردم امریتسار گذاشته است. مردم شهر امریتسار ذاتاً بسیار شجاع هستند.
کل هند به شجاعت و شجاعت شهروندان شهر امریتسار احترام می گذارد.
مردم پنجاب و به ویژه بومیان امریتسار در مبارزه با مردم خارجی مانند مغول ها، پاتان ها و بریتانیایی های آن زمان شجاعت زیادی از خود نشان داده اند.
آنها کل ملت را تشویق و الهام بخشیده اند تا برای یک هدف بایستند و مبارزه کنند.سیک ها به دلیل
قد و قامت استوار و هیکل ورزشی قوی خود شناخته شده اند. آنها ذاتاً مردمی سخت کوش و سخت کوش هستند و حتی از شرایط نامساعد بهترین ها را به دست می آورند.
منطقه داخل و اطراف شهر امریتسار به ماجه معروف است و به درستی به آن موکوت مانی می گویند که به معنای گرانبهاترین سنگ در تاج است. مردم امریتسار میهن پرست هستند و بسیاری از نظامیان ارتش هند اهل امریتسار هستند.
آنها نقش بسیار مهمی در نهضت آزادی ملی ایفا کرده اند و برخی از گام های شاخص آنها جنبش کوکا و جنبش آکالی است.

مکان های برتر تفریحی و غذایی امریتسار

اگر این سه کار را انجام ندهید، بازدید از شهر ناقص تلقی می شود:
ادای احترام در سری هارماندیر صاحب (معبد طلایی)، بازدید از باغ جالیانوالا، و صرف یک غذای پنجابی خوشمزه در رستوران های آمریتسار.
در اینجا غذا یکی از محبوب ترین چیزهاست. همچنین، مردم امریتسار همیشه مشتاق هستند تا طیف گسترده ای از لذت های خود را با همه به اشتراک بگذارند. عشق آنها به غذا در تعداد زیادی از مکان‌ها برای غذا خوردن در امریتسار مشهود است که هر کدام انبوهی از غذاهای لذیذ را ارائه می‌دهند.
برخلاف تصور عمومی، رستوران‌های زیادی با سبزیجات خالص در این شهر وجود دارد. همانطور که نیازی به گفتن نیست، این شهر همچنین دارای رستوران های غیرگیاهی واقعاً خوبی است.
در اینجا نگاهی به بهترین رستوران‌هایی که می‌توانید هنگام اقامت در هتل‌های آمریتسار، پنجاب بازدید کنید، آورده‌ایم.

• بهاروان دابا

از سوی مردم محلی و همچنین مسافران،بهاروان دابا(Bharawan Da Dhaba) به عنوان بهترین رستوران گیاهی آمریتسار شناخته می شود.
در نزدیکی معبد طلایی، مکانی است که ارزش رفتن به آن را دارد، اگر می خواهید طعم اصیل پنجابی را بچشید. بیشترین درخواست برای غذا در منو، مکی کی روتی و سارسون کا ساگ است. مردم همچنین انتخاب گسترده ای از کولچاهای پر شده را توصیه می کنند.
محیط رستوران عالی است. نه خیلی بلند و نه به سکوت. با داشتن صندلی ها و میزهای قدیمی، یک رستوران خانوادگی عالی است.
اگر دوست دارید صبحانه سنگین بخورید، رستوران همان جایی است که باید به آنجا بروید.

• سرزمین کولچا

وقتی صحبت از کولچا به میان می‌آید، کولچا معروف در تمام هند نام بسیار محبوب در امریتسار است.
از سال ۱۹۸۹ این نان تخت نمادین پنجابی را در چندین نوع از افراد گرسنه پذیرایی کرده است. هنگامی که ببینید و کمی مصرف کنید، متوجه خواهید شد که طرز تهیه کولچا در مقایسه با بقیه مکان ها متفاوت است.
خمیر کولچا را به صورت هفت لایه در می آورند و سپس با پنیر یا سیب زمینی پر می کنند.

سرزمین کولچا یکی از پربازدیدترین رستوران های آمریتسار است که در میان دوستداران کولچا، حدس زدید. این غذا چیزی جز کولچاهای شکم پر خوشمزه با چله و یک کره سخاوتمندانه سرو می کند. کل مجموعه بدون یک لیوان لسی خنک احساس ناقص می کند. فقط به یاد داشته باشید که اگر می خواهید از عجله جلوگیری کنید و همچنین در اوایل عصر بسته می شود، کمی زود برسید.

• کسار دابا

شاید در صدر فهرست معروف ترین رستوران آمریتسار به دلیل آماده سازی بی نظیر دال باشد. دابا در میان خطوط باریک واقع شده است، اما یافتن آن آسان است، زیرا همه ساکنان منطقه مکان را می‌دانند.
این افسانه‌ای است. کسار دابا یک رستوران ساده است، علیرغم اینکه بسیار معروف است،عاری از شکوه و زرق و برق است.
از سال استقلال ۱۹۴۷ به بهره برداری رسیده است و برشی از تاریخ را نیز به شما ارائه می دهد. اگر به کسار دابا سفر کردید،حتماً کالی دال یا دال ماشینی سفارش دهید. آماده سازی آن یک فرآیند کاملاً دقیق است و شامل پخت آهسته برای تقریباً ۱۲ ساعت است.
در واقع دابا یک روز زودتر آماده سازی دال را شروع می کند.

• رستوران کریستال

اگرچه رستوران کریستال یک رستوران مخصوص مغلی نیست، اما رستوران کریستال انواع غذاهای لذیذ را ارائه می دهد.
در میان رستوران‌های واقعاً خوب آمریتسار، این رستوران ترکیبی متنوع از غذاهایی مانند کباب، استیک و گریل را سرو می‌کند.
بهترین غذای توصیه شده مرغ تاوا فرانتیر است که در اصل مرغ غوطه ور در یک سس پیاز تند و متراکم است.

• بیتو میت والا

رستوران بیتو میت والا که به نام بنیانگذار آن داویندر سینگ بیتو (S Davinder Singh Bittu) نامگذاری شده است، یک رستوران غیر گیاهی بسیار کوچک اما محبوب در امریتسار است.
ناگفته نماند که به خاطر انواع غذاهای غیر گیاهی اش معروف است.از غذاهای پرطرفدار در منو می توان به تنوری مرغ و تنوری گوسفند اشاره کرد، اما معروف ترین غذا، رعن گوسفندی است که یک پای کامل بره یا بر است.

• فروشگاه گوشت مامان

فروشگاه گوشت مامان یکی دیگر از رستوران‌های غیر گیاهی آمریتسار است که باید از آن بازدید کرد.
این رستوران که در سال ۱۹۷۸ تأسیس شد، قبل از اینکه به مکان جدید خود منتقل شود، در قسمت قدیمی شهر قرار داشت.
این رستوران به دلیل طعم اصیل پنجابی خود که تا حدودی در خارج از ایالت گم شده است، بسیار محبوب است.
برای دوستداران غیر گیاهی، بهترین غذا برای سفارش مرغ کره است، در حالی که گیاهخواران باید دال ماخانی یا کادای پنیر را امتحان کنند.

مکان های برتر دیدنی امریتسار

• جلیانوالا باغ آمریتسار

اگر در مورد تاریخ خوانده باشید و با نبرد هند برای استقلال آشنا باشید،احتمال اینکه از این مکان بی اطلاع باشید بسیار اندک است.
جنایت ارتش بریتانیا، که تحت هدایت ژنرال دایر انجام شد، چیزی است که جالیانوالا باغ را مشهور می کند. در سال ۱۹۱۹، در ۱۳ آوریل، این رویداد وحشتناک رخ داد.
روز سال نو پنجابی به این روز رسید. در این فاجعه نزدیک به هزار و یکصد نفر مجروح شدند و تقریباً سیصد و هفتاد و نه نفر کشته شدند. در باغ جالیانوالا، در سال ۱۹۵۱ بنای یادبودی به افتخار کسانی که در آنجا جان باختند، برپا شد. بسیاری از بازدیدکنندگان برای ادای احترام به قربانیان این جنایت به این مکان می آیند.

•مرز واگه آمریتسار

مرز واگه یکی از شلوغ ترین مقاصد گردشگری نزدیک به معبد طلایی است.
در امریتسار، این دومین جاذبه گردشگری محبوب پس از معبد طلایی است. تنها گذرگاه هند بین هند و پاکستان در مرز واگه است.
گردشگران از سراسر هند برای تماشای مراسم عقب نشینی ضرب و شتم و تعویض نگهبان سفر می کنند. مردم هر دو ملت در محل های نشستن ساخته شده در هر طرف مرز جمع می شوند تا نمایش شجاعت و میهن پرستی را ببینند.
هدف اصلی مراسم مرزی واگه، بستن رسمی مرز در شب و برداشتن پرچم های دو کشور است.

•معبد دورجیانا آمریتسار

معبد دورجیانا یا معبد دورگیانا به الهه دورگا تقدیم شده است. این معبد همچنین بت های ماتا شیتلا، لرد هانومان و لاکشمی ناراین را در خود جای داده است.
این معبد از هر نظر شبیه معبد طلایی است. در سال ۱۹۰۸ ساخت این معبد به پایان رسید. هرسای مال کاپور مسئولیت ساخت این معبد را بر عهده داشت.
این معبد با نام‌های سیتلا ماندیر، دورگا تیرات، معبد لاکشمی نارایان و نام‌های دیگر نیز شناخته می‌شود. بر اساس افسانه های عامیانه، لرد هانومان توسط لوو و کوش، پسران لرد راما، پس از تصرف اسب آشوامدا یاجنا، پشت درختی در حیاط معبد به زنجیر کشیده شد.

•آکل تخت آمریتسار

آکل تخت یا آکال تخت، زیارتگاه سیک ها در امریتسار، در محل معبد طلایی ساخته شده است. گورو هارگوبیند صاحب این معبد را ساخت.
این معبد با هدف رفع نگرانی‌ها به‌موقع و عادلانه ساخته شده است. از آنجایی که گفته می شود بزرگترین مقر مرجعیت خلسه است، این معبد شهرت دارد.
نام این معبد به معنای “تاج و تخت شخص جاودانه” است. این به عنوان نمادی از استقلال سیاسی مردم سیک عمل می کند.
سیک ها پنج تخت دارند که این یکی است. آکال بونگا نام اولیه معبد بود. جاثدار در اینجا نیز در این زیارتگاه ساکن است. سخنگوی سیک ها به عنوان جاثدار شناخته می شود.

•تارن تاران آمریتسار

تارن تاران بزرگترین مقصد برای بازدید در نزدیکی معبد طلایی تارن تاران(Tarn Taran) است که در همان منطقه قرار دارد و یک مکان زیارتی سیک ها است.
پنجمین گورو سیک، گورو آرجان دیو، مسئول ساخت این گورودوارا بود. حوض سارو نام برکه ای است که در وسط محوطه گورودوارا قرار دارد. طبق افسانه ها، حوض سارو در مرکز هر زیارتگاه سیک ها بزرگترین است.
یکی از معروف ترین زیارت های سیک در این کشور، تارن تاران است. هر ماه در آماواسیا (Amavasya) یا روز ماه نو، عبادت کنندگان سیک به این مکان می روند. بین سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، سیک‌ها در اینجا افزایش یافتند.

•مسجد جامع خیرالدین آمریتسار

مسجد جامع خیرالدین ساخت این مسجد زیبا در سال ۱۸۷۶ آغاز شد.
این بنا توسط محمد خیرالدین ساخته شد.
مسجد خیرالدین مکان بسیار مهمی در نبرد هند برای استقلال بود. از این مسجد شاه عطاالله بخاری معروف به طوطی هندو مردم را برای شروع جنگ با مهاجمان انگلیسی فراخواند.
این مکان به دلایلی غیر از اهمیت تاریخی و مذهبی، گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. معماری این مسجد خیره کننده است و آن را به دیدنی و یکی از بهترین نقاط برای بازدید در نزدیکی معبد طلایی تبدیل کرده است.
سنگ مرمر سفید منحصراً در ساخت و ساز مسجد استفاده می شود. نقاشی های کوچکی در این سنگ های سفید وجود دارد که به رنگ سبز هستند.

•پل کنجری آمریتسار

پل کنجری یکی از خیره کننده ترین مقاصد گردشگری در نزدیکی معبد طلایی، پل کانجاری است که با نام پل موران نیز شناخته می شود، که در روستاهای دهنوئه کالاان، در ۳۴ کیلومتری امریتسار واقع شده است.
مهاراجه رنجیت سینگ زمانی که برای استراحت به مکان‌های دور سفر می‌کرد، در دانو کالان توقف می‌کرد. مکان تاریخی پل کنجری تاریخچه جذابی دارد و اکنون به عنوان آن شناخته شده است. گفته می‌شود که برای نجات کفش‌های رقصنده‌ای که در مسیر کاخ پادشاه بود، خادمین سلطنتی پلی بر روی استخری در پل کنجری ساختند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها