آشنایی با محل کانات دهلی

محل کانات در دهلی یک میدان بزرگ است که در واقع شامل سه میدان تو در تو با معماری گرجی است. این میدان به نام “میدان کانات پلیس” شناخته می‌شود.

دهلی یکی از قدیمی‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای هند است که سابقه‌ای ۵۰۰۰ ساله دارد.
این شهر تاکنون ۱۱ بار ویران و بازسازی شده و آمیخته‌ای است از جامعه سنتی و مدرن با حضور مذاهب، قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف.دهلی در ناحیه مرکزی نیمه شمالی هند و در ساحل غربی رود یامونا واقع شده و دارای ۲۳۹ متر ارتفاع از سطح دریا است.
وسعت ناحیه پایتختی ملی دهلی برابر ۱۴۸۳ کیلومتر مربع است که ۷۰۰ کیلومتر آن ناحیه شهری و ۷۴۳ کیلومتر مربع ناحیه روستایی است.
دهلی دارای سه فصل آب و هوایی است: فصل باران‌های موسمی یا مانسون از اول ماه جون به مدت ۴ تا ۵ ماه، فصل سرما از اول ماه نوامبر به مدت ۴ ماه، و فصل گرما.
شهر دهلی دارای جاذبه‌های گردشگری متعددی است از جمله آرامگاه همایون، قلعه سرخ، مسجد جامع، آرامگاه صوفی بزرگ هند خواجه نظام الدین اولیا و بناهای تاریخی زیادی از زمان حکومت‌های مختلف.
دهلی نو پایتخت کشور هند و بخشی از منطقه پایتخت ملی دهلی است که مقر هر سه قوه دولت هند است.
دهلی آثار باستانی های زیادی دارد ک یکی از آنها محل کانات یا کانات پلیس است.

محل کانات یا میدان کانات پلیس

محل کانات دهلی یکی از بزرگترین و شناخته شده‌ترین مراکز تجاری دهلی است. این منطقه دارای معماری متنوع و جذابی است:
مسجد جامع دهلی در نزدیکی کانات پلیس قرار دارد. این مسجد یکی از بزرگترین مساجد هند و آخرین شاهکار معماری شاه جهان به شمار می‌آید. مسجد دارای سه ورودی، چهار برج زاویه‌دار و دو مناره با ارتفاع ۴۰ متر است که با استفاده از ماسه سنگ قرمز، سنگ مرمر سفید و خطوط متناوب جذاب عمودی ساخته شده است.

محل کاناتآرامگاه همایون نیز در نزدیکی کانات پلیس قرار دارد. این مقبره از مرمر سفید و ماسه سنگ قرمز ساخته شده و در میان باغ مربع شکل بزرگ و دوست داشتنی قرار دارد. آرامگاه به‌عنوان نمونه اولیه تاج محل در آگرا طراحی شده بود و یک نمونه عالی از معماری مغول می‌باشد.
بنابراین، محل کانات دهلی میزبان برخی از زیباترین و مشهورترین بناهای معماری دهلی است که ترکیبی از سبک‌های معماری مختلف را به نمایش می‌گذارند.

مهم ترین مکان های مرکز مهم تجاری محل کانات

محل کانات در دهلی قدیم، یکی از مهم‌ترین مناطق این شهر است که بخش‌های مختلفی دارد:

مسجد جامع دهلی

مسجد جامع دهلی یا مسجد قوه الاسلام، یکی از مهم‌ترین مساجد هند است که در محل کانات قرار دارد. این مسجد در قرن سیزدهم میلادی ساخته شده و دارای یک منار بلند ۷۲/۵ متری است که بلندترین بنای آجری دنیا محسوبمی‌شود.
تزئینات و معماری این مسجد از نمونه‌های برجسته معماری هند و اسلامی است.

مسجد جامع دهلی

گوردوارا بنگلا صاحب

گوردوارا بنگلا صاحب، مهم‌ترین مکان عبادت سیک‌های دهلی است که در نزدیکی محل کانات واقع شده است.
این گوردوارا در قرن هجدهم ساخته شده و یکی از ارزشمندترین جاذبه‌های گردشگری دهلی به شمار می‌رود.

محل کانات

ستون فلزی مرموز

در کنار مسجد جامع دهلی، یک ستون فلزی مرموز وجود دارد که از جنس آلیاژی ناشناخته ساخته شده است. این ستون هرگز زنگ نمی‌زند، رنگ عوض نمی‌کند و فرسوده نمی‌شود و یکی از جذابیت‌های این مجموعه است.محل کاناتبنابراین، محل کانات دهلی قدیم، به دلیل وجود مسجد جامع، گوردوارای سیک‌ها و ستون فلزی مرموز، از مهم‌ترین مناطق تاریخی و مذهبی دهلی به شمار می‌رود و هر ساله میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها