آشنایی با معبد کلیغات، کلکته

معبد کلیغات (Kalighat) یکی از مهمترین معابد وقف شده به الهه کالی در کلکته (کلکاتا) هند است. این معبد در محله کلیغات واقع شده و یکی از مقدس ترین مکان های هندوها در بنگال غربی محسوب می شود.

شهر کلکته یکی از شهرهای مهم و بزرگ هند است که قبل از دهلی نو پایتخت هند بوده و زمانی پرجمعیت‌ترین شهر هند به شمار می‌رفت. اما اکنون سومین شهر بزرگ هند محسوب می‌شود.کلکته به عنوان هندی ترین شهر هندوستان شناخته می‌شود. این شهر ترکیبی از فرهنگ شرق و غرب است که در آثار نخبگان بنگالی قرن نوزدهم به ویژه شاعر و عارف رابیندرانات تاگور بازتاب یافته است. کلکته به عنوان مهد تمدن هند و پایتخت فرهنگی و هنری این کشور شناخته می‌شود.فرودگاه بین‌المللی کلکته در فاصله ۲۰ کیلومتری مرکز شهر قرار دارد و مقصد بسیاری از مسافران خارجی برای سفر به هند است. این شهر از متنوع‌ترین راه‌های حمل و نقل در جهان برخوردار است که شامل خطوط اتوبوس، تاکسی‌های زردرنگ، قایق‌ها، مترو، تراموا، قطارها و ریکشاها می‌شود.
شهر کلکته بناهای تاریخی زیادی دارد که یکی از آنها معبد کلیغات است.

معماری معبد کلیغات

معبد کالیغات یکی از مهم‌ترین معابد شاکتی پیتا در کلکته، هند است که به الهه کالی اختصاص دارد. این معبد باستانی در سال ۱۸۰۹ تحت حمایت خانواده سابارنا ساخته شده است.معبد کالیغات از نظر معماری بسیار زیبا و چشم‌نواز است. بنای اصلی معبد دارای گنبدی بزرگ و چندین برج کوچک‌تر است که با مجسمه‌های متعدد الهه کالی تزئین شده‌اند. در داخل معبد نیز مجسمه‌های متعددی از الهه کالی و سایر خدایان هندو قرار دارند که مورد پرستش و احترام زائران هستند.معبد کالیغات هر ساله میزبان میلیون‌ها زائر از سراسر هند و جهان است که برای پرستش الهه کالی و انجام آیین‌های مذهبی به این مکان مقدس سفر می‌کنند. این معبد یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی و مذهبی شهر کلکته به شمار می‌رود و نماد هویت و فرهنگ بنگال محسوب می‌شود.

معبد کلیغات مکان اصلی پرستش کالی در کلکته است و به همین دلیل نام این شهر از نام معبد گرفته شده است.

معبد کلیغات (Kalighat) یکی از مهمترین معابد وقف شده به الهه کالی در کلکته (کلکاتا) هند است. این معبد در محله کلیغات واقع شده و یکی از مقدس ترین مکان های هندوها در بنگال غربی محسوب می شود.معبد کلیغات به شکل کنونی در قرن ۱۹ میلادی ساخته شده است، اما سابقه آن به قرن ۱۵ میلادی باز می گردد. افسانه می گوید که این معبد بر روی محل سقوط انگشتان پای کالی ساخته شده است.هر ساله میلیون ها هندو برای شرکت در جشنواره های مختلف به این معبد سفر می کنند. مهمترین این جشنواره ها عبارتند از:
دورگا پوجا (جشن پاییزه کالی)
কালী পূজা (جشن بهاره کالی)
আমাবস্যা (جشن ماه نو)
در این معبد مجسمه ای از کالی وجود دارد که به طور سنتی هر ساله در جشنواره دورگا پوجا تعویض می شود. این معبد همچنین به عنوان یکی از مراکز مهم آموزش هنرهای رزمی بنگال شناخته می شود.

بخش های مهم معبد کلیغات

معابد هندو دارای بخش‌های مهم و متنوعی هستند که هر کدام نقش خاصی ایفا می‌کنند. برخی از مهم‌ترین بخش‌های معابد هندو عبارتند از:
دروازه (گوپورام)

دروازه ورودی معبد که معمولاً با مجسمه‌های رنگارنگ و حکاکی‌های پیچیده تزئین شده است.معبد کلیغات

سالن اجتماعات (مندپام)

محلی برای برگزاری مراسم‌های مذهبی و اجتماعی.

معبد کلیغاتمعبد اصلی (گاربهاگریها)

محل اصلی نیایش که معمولاً چند طبقه است و در بالاترین طبقه آن مجسمه خدا قرار دارد.

معبد کلیغاتمکان‌های مقدس (پراکارا)

فضاهای باز احاطه کننده معبد اصلی که طبق اصل مربع چیده شده‌اند.معبد کلیغات

فضای طواف (پریکراما)

مسیری که دور تا دور معبد ایجاد شده و زائران می‌توانند در آن طواف کنند.

معبد کلیغات

گلدسته (شیخارا)

  1. بخش بالایی معبد که به شکل کوه کایلاش ساخته شده است.هر یک از این بخش‌ها با معماری منحصربه‌فرد و حکاکی‌های پیچیده خود، جلوه‌ای از هنر و معنویت هندو را به نمایش می‌گذارند و در مجموع معبدی باشکوه و الهام‌بخش را خلق می‌کنند.

معبد کلیغات

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها