آشنایی با قصر شهر،جایپور

قصر شهر در جیپور یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است. این قصر در قرن نوزدهم توسط مهاراجه ساوای جای سینگ ساخته شده و معماری آن ترکیبی از سبک‌های راجپوت، مغول و اروپایی است.

جایپور یکی از شهرهای تاریخی هندوستان و مرکز ایالت راجستان است. این شهر در شمال غربی کشور هند واقع شده و جمعیت آن حدود ۳.۱ میلیون نفر است. جایپور نخستین شهر دارای طرح شهری در هندوستان بود و به خاطر وجود ساختمان‌های پرشمار صورتیرنگ در شهر، به آن لقب “شهر صورتی” داده شده است. این شهر از مراکز مهم گردشگری در هند است و دارای دژهای ناهارگر و جایگر، کاخ هوامحل، و رصدخانه قدیمی یا مجموعه اخترشناختی جنتر منتر است. آب و هوای شهر نیمه‌خشک بوده و بارانهای موسمی نیز دارد. زبان‌های رایج در این شهر هندی و راجستانی هستند، اما انگلیسی، پنجابی و سِندی نیز در این منطقه رواج دارند.

معماری قصر شهر

قصر شهر یا کاخ هوا محل یکی از زیباترین و معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر صورتی جیپور در هندوستان است. این کاخ صورتی‌رنگ بین سال‌های ۱۷۲۹ تا ۱۷۳۲ میلادی توسط ساوای جای سینگ دوم ساخته شد.کاخ هوا محل در جنوب شهر جیپور واقع شده و برای دسترسی به آن باید به چهارراه جادهی اصلی شهر یعنی بادی چاوپاد رفت. معماری کاخ ترکیبی منحصربه‌فرد از سبک‌های معماری اسلامی دوره مغول و معماری هندوها را نشان می‌دهد. نمای کاخ به شکل تاج کریشنا (خدای هندوها) طراحی شده و در فرایند ساخت از عناصر آینه‌کاری، نقاشی‌های دیواری و مشبک استفاده شده است.به دلیل سیستم خنک‌کنندهی طبیعی موجود در معماری کاخ، هوا محل در همه فصول سال میزبان گردشگران است. این کاخ یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری شهر جیپور محسوب می‌شود و بازدید از آن در برنامه سفر به این شهر توصیه می‌شود.

به دلیل سیستم خنک‌ کنندگی طبیعی موجود در معماری قصر شهر (کاخ هوامحل) در همه فصول سال میزبان گردشگران است.این کاخ یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری شهر جیپور محسوب می‌شود و بازدید از آن در برنامه سفر به این شهر توصیه می‌شود.

قصر شهر در جیپور یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است. این قصر در قرن نوزدهم توسط مهاراجه ساوای جای سینگ ساخته شده و معماری آن ترکیبی از سبک‌های راجپوت، مغول و اروپایی است.قصر شهر مجموعه‌ای از کاخ‌ها را در خود جای داده است. برخی از این کاخ‌ها عبارتند از: خیلبات نیواس، سوبهات نیواس، دیوان آیام، آرام ماندیر و ویلاس ماندیر.امروزه بخش‌های مختلف این قصر به عنوان گالری‌های هنری و موزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این موزه آثاری از جمله لباس‌های راجستانی، اسلحه‌های مغول، شمشیرها، نقاشی‌های دیواری، کالسکه و زره نگهداری می‌شود که متعلق به مهاراجه‌های سابق بوده است.قصر شهر با مساحتی بسیار زیاد، یک هفتم از مساحت کل شهر جیپور را به خود اختصاص داده است.

بخش های مهم قصر شهر

قصر شهر جیپور یکی از بناهای تاریخی معروف هندوستان است که در قرن نوزدهم میلادی توسط ماهاراجه ساوای جای سینگ ساخته شده است. این کاخ بر پایه تلفیقی از سبک‌های بی‌همتای معماری راجپوت، مغول و اروپایی ساخته شده و دارای حیاط و بناهای دیدنی بسیاری است. برخی از بخش‌های مهم قصر شهر جیپور عبارتند از:

قصر شهر

موزه آلبرت هال
موزه آلبرت هال در قصر شهر جیپور واقع شده و یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم این شهر محسوب می‌شود. این موزه مجموعه‌ای از عتیقه‌جات و آثار هنری ارزشمند را در خود جای داده است.

جانتار مانتار
جانتار مانتار یک رصدخانه غول‌پیکر سیصد ساله است که در شهر جیپور واقع شده و در گذشته برای رصد ستارگان و تعیین زمان خسوف و کسوف استفاده می‌شده است. امروزه به یک موزه باستانی و مکان گردشگری تبدیل شده و هر ساله تعداد زیادی گردشگر از آن بازدید می‌کنند.

قصر شهر

هوا محل
هوا محل یک ساختمان پنج طبقه و ۹۵۳ پنجره‌ای است که به شکل هرمی ساخته شده و در قسمت جنوبی شهر جیپور واقع شده است. این بنا در زمان خاندان سلطنتی ساخته شده و خانواده سلطنتی و زنان حرمسرا می‌توانستند از پنجره‌های آن به زندگی مردم عادی نگاه کنند.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ