آشنایی با دروازه جیپور،جودپور

دروازه جیپور یا هاوا محل (Hawa Mahal) یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری شهر جیپور در ایالت راجستان هند است. 

جودپور یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین شهرهای ایالت راجستان در هند است. این شهر به دلیل قلعه مهرانگر و ساختمان‌های آبی رنگش معروف است.قلعه مهرانگر که از دل تپه بیرون زده، یکی از شگفتی‌های معماری جودپور است و منظره زیبای شهر را از بالای آن می‌توان مشاهده کرد. جودپور به دلیل رنگ آبی ساختمان‌ها و دیوارهایش به “شهر آبی” نیز معروف است.
جودپور بناهای تاریخی زیادی دارد که یکی از آنها دروازه ی جیپور است.

معماری دروازه جیپور

هاوا محل یا کاخ هوا در جیپور هند، یکی از جاذبه های گردشگری مشهور این شهر است که دارای بخش های مهم و دیدنی زیر می باشد:
کاخ هوا محل به شکل هرمی با ارتفاع ۱۵ متر ساخته شده است.
دارای ۹۵۳ پنجره مشبک کاری شده به شکل کندوی زنبور عسل است که زیبایی خاصی به آن بخشیده است.
گچبری های ظریف و زیبا در داخل کاخ وجود دارد.
دارای ۵ طبقه است اما فقط ۳ طبقه پایینی قابل استفاده بوده و ۲ طبقه بالایی به علت سقف کوتاه بلااستفاده مانده است.
ابتدا برای زندگی خانواده سلطنتی و بانوان حرمسرا ساخته شده بود.
پنجره های زیاد آن این امکان را به بانوان حرمسرا می داد تا از پشت پنجره ها به بیرون نگاه کنند بدون آنکه دیده شوند.
بانوان حرمسرا اجازه حضور در اماکن عمومی را نداشتند و این کاخ برای آنها ساخته شد.
در حال حاضر این کاخ شامل چندین ساختمان و یک موزه است که قابل بازدید است.
برای بازدید باید از قسمت بازار وارد کاخ شد.
در ایام پربازدید، راهروهای کاخ بسیار شلوغ می شود.

کاخ هوا محل یا دروازه جیپور به شکل هرمی با ارتفاع ۱۵ متر ساخته شده است.دارای ۹۵۳ پنجره مشبک کاری شده به شکل کندوی زنبور عسل است که زیبایی خاصی به آن داده است.

دروازه جیپور یا هاوا محل (Hawa Mahal) یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری شهر جیپور در ایالت راجستان هند است. 
ویژگی های هاوا محل
هاوا محل یک ساختمان سنگی زیبا با معماری خاص هندی است که در سال ۱۷۹۹ میلادی توسط مهاراجه سوای پرتاپ سینگ ساخته شده است.  این بنای تاریخی دارای ۹۵۳ پنجره کوچک و بزرگ است که به آن ظاهر منحصربفردی بخشیده است.  هاوا محل به معنی “کاخ باد” نامگذاری شده زیرا طراحی خاص آن باعث می شد تا هوای خنک از میان پنجره ها به داخل ساختمان بگذرد. هاوا محل در گذشته محل اقامت موقت زنان خاندان سلطنتی بوده است.  از این رو پنجره های ریز و درشت آن امکان تماشای بیرون را برای زنان فراهم می کرد بدون آنکه خودشان دیده شوند. این بنای زیبا با سنگ های صورتی رنگ ساخته شده که به آن ظاهر متمایزی بخشیده است.  هاوا محل یکی از نمادهای شهر جیپور و از جاذبه های اصلی گردشگری این شهر به شمار می رود.

بخش های مهم دروازه جیپور

دروازه های قلعه آمبر در جیپور از نمونه های برجسته معماری هندی به شمار می‌روند. این دروازه ها با سبک معماری مغولی و هندی ساخته شده و دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند:
دروازه خورشید (سورج پول)
دروازه اصلی قلعه آمبر، دروازه خورشید یا سورج پول نام دارد. این دروازه در موقعیت خاصی نسبت به طلوع خورشید قرار گرفته و از سنگ های قرمز و مرمر ساخته شده است. دروازه خورشید دارای حکاکی های زیبا و نقاشی هایی از صحنه های شکار در زمان باستان است.
دروازه گانش
دروازه گانش ورودی حیاط خصوصی مهاراجه و خانواده اش بوده است. این دروازه با سبک معماری هندی و مغولی ساخته شده و دارای نقش برجسته های زیبایی است.
دروازه های دیگر
سایر دروازه های قلعه آمبر نیز هر یک با روش و سبک منحصر به فردی ساخته شده اند. حکاکی ها و نقش برجسته های روی این دروازه ها، نمونه هایی از هنر معماری هندی در دوره راجپوتان هستند.در مجموع، معماری دروازه های قلعه آمبر در جیپور، تلفیقی از سبک های معماری مغولی و هندی است که با استفاده از سنگ های رنگی و مرمر و حکاکی های زیبا، شاهکارهایی از هنر معماری هند باستان را به نمایش می‌گذارد.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ