آشنایی با جانکی محل،جودپور

جانکی محل یکی از بخش‌های قلعه مهرانگر در شهر جودپور، راجستان هند است که به پنجره‌های مشبک زیبایش معروف است. این بنا در گذشته محل اقامت ملکه‌ها و شاهزاده خانم‌های سلطنتی بوده است.

جودپور یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین شهرهای ایالت راجستان در هند است. این شهر به دلیل قلعه مهرانگر و ساختمان‌های آبی رنگش معروف است.قلعه مهرانگر که از دل تپه بیرون زده، یکی از شگفتی‌های معماری جودپور است و منظره زیبای شهر را از بالای آن می‌توان مشاهده کرد. جودپور به دلیل رنگ آبی ساختمان‌ها و دیوارهایش به “شهر آبی” نیز معروف است.
جودپور بناهای تاریخی زیادی دارد که یکی از آنها جانکی محل است.

معماری جانکی محل

ارگ زنانه جودپور یا “رانی مهل” یکی از بخش های مهم قلعه بزرگ جودپور در ایالت راجستان هند است. این ارگ دارای ویژگی های معماری زیبا و منحصر به فردی است که عبارتند از:
ارگ زنانه دارای یک حیاط مرکزی بزرگ با حوضچه های آب و باغچه های زیبا است.
دیوارهای ارگ با گچبری های ظریف و نقاشی های دیواری زیبا تزئین شده اند.
سقف های گنبدی شکل و ستون های سنگی منحصر به فرد دارد.
شامل اتاق های خصوصی ملکه ها، حرمسرا و محل زندگی زنان سلطنتی بوده است.
دارای سالن های بزرگ برای مراسم و جشن ها مانند “بادگیر سالن” است.
فضاهای باز مانند بالکن ها و ایوان ها برای تماشای مناظر اطراف وجود دارد.
ارگ زنانه با معماری زیبا و ظرافت خاص خود، نمونه ای از هنر و فرهنگ غنی راجستان در دوره سلطنتی است.

جانکی محل بخشی رنگارنگ و پر از شکوه و جلال از قلعه مهرانگهر است که حالات مثبت زیادی به گردشگران می‌دهد. معماری زیبا و پنجره‌های مشبک آن که از بیرون قابل مشاهده است، یکی از جاذبه‌های اصلی این بخش از قلعه به شمار می‌رود.

جانکی محل یکی از بخش‌های قلعه مهرانگهر در جودپور هند است که به پنجره‌های مشبک زیبایش معروف است. این بنا در گذشته محل اقامت ملکه‌ها و شاهزاده‌خانم‌ها بوده است.پنجره‌های مشبک جانکی محل از نمونه‌های برجسته معماری راجپوتی به شمار می‌روند. این پنجره‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که امکان دید به بیرون را برای ساکنان فراهم می‌کرده، اما از بیرون قابل رویت نبوده‌اند. این امر به منظور حفظ حریم خصوصی زنان حرمسرا بوده است.معماری جانکی محل نمونه‌ای از هنر سنتی هندی است که با استفاده از سنگ صیقلی و کنده‌کاری‌های ظریف شکل گرفته است. نمای بیرونی آن با گچبری‌های زیبا و تزئینات برجسته آراسته شده که نشان از مهارت هنرمندان آن دوره دارد.

ویژگی های جانکی محل

جانکی محل یکی از بخش‌های قلعه مهرانگر در شهر جودپور، راجستان هند است که به پنجره‌های مشبک زیبایش معروف است. این بنا در گذشته محل اقامت ملکه‌ها و شاهزاده خانم‌های سلطنتی بوده است.
جانکی محل دارای پنجره‌های سنگی مشبک و منحصربفردی است که به آن زیبایی خاصی بخشیده است. این پنجره‌ها به شاهزاده خانم‌ها امکان می‌داد تا بدون دیده شدن، به بیرون نگاه کنند.این بخش از قلعه مهرانگر در قرن ۱۷ میلادی توسط مهاراجا جای سینگ ساخته شد و به همسر او راج کومار تقدیم گردید. معماری جانکی محل ترکیبی از سبک‌های هندی و اسلامی است که آن را بسیار زیبا و چشم‌نواز کرده است.جانکی محل امروزه یکی از جاذبه‌های اصلی قلعه مهرانگر و از مکان‌های دیدنی شهر جودپور به شمار می‌رود که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.جانکی محل یکی از بخش‌های قلعه باشکوه مهرانگهر در شهر جودپور هند است که به پنجره‌های مشبک و زیبایش معروف است. این بنا در گذشته محل اقامت ملکه‌ها و شاهزاده خانم‌های حکومت راجپوت بوده است.جانکی محل بخشی رنگارنگ و پر از شکوه و جلال از قلعه مهرانگهر است که حالات مثبت زیادی به گردشگران می‌دهد. معماری زیبا و پنجره‌های مشبک آن که از بیرون قابل مشاهده است، یکی از جاذبه‌های اصلی این بخش از قلعه به شمار می‌رود.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ