آشنایی با جال محل،جایپور

جال محل در نزدیکی شهر جیپور، در ایالت راجستان هند واقع شده است. این قصر در میان شلوغی شهر جیپور، آرامش بخش ترین چشم انداز محسوب می شود.

شهر جیپور، پایتخت ایالت راجستان در شمال غربی هند، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در این کشور است. این شهر به دلیل داشتن کاخ‌ها، معابد، بازارهای رنگارنگ و معماری منحصربه‌فرد، به “شهر صورتی” معروف شده است.شهر جایپور بناهای زیبای زیادی دارد که یکی از آنها جال محل است.

معماری جال محل 

کاخ جال محل یا کاخ آبی جیپور یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین کاخ‌های هند است که در مرکز دریاچه مان ساگار در شهر جیپور واقع شده است. این کاخ در قرن ۱۸ میلادی به عنوان تفرجگاهی برای مهاراجه‌های هندی ساخته شد و بعد از مدتی به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی این کشور مجددا مورد بازسازی قرار گرفت.معماری این کاخ ترکیبی از سبک‌های راجستانی و مغولی است. برای ساخت این کاخ از سنگ‌ها و ماسه‌های قرمز رنگ استفاده شده است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این کاخ، روی آب بودن آن است که معماران هندی برای ساخت آن چندین سال تلاش کرده‌اند.کاخ جال محل در ۴ کیلومتری شمال شهر اصلی جیپور و در جاده اصلی جیپور-عامر قرار دارد. این کاخ از بزرگراه ملی جیپور- دهلی شماره ۸ قابل دسترسی است که جیپور را به دهلی و همچنین بمبئی متصل می‌کند.

جال محل جیپور یک قصر زیبا و شناور در میان دریاچه ساگار در شهر جیپور هند است. این قصر توسط مهاراجه های سابق جیپور به عنوان کاخی تابستانی ساخته شده است.

کاخ آب یا جال محل جایپور یک کاخ زیبا و منحصر به فرد در مرکز دریاچه مان سگر در جایپور است. این کاخ به دلیل قرارگیری در میان آب و استفاده از ماسه سنگ قرمز در ساخت آن، بسیار چشمگیر و خاص است.جال محل زمانی محل تیراندازی مهاراجه جایپور بود و اکنون یکی از مکان‌های دیدنی جایپور است که توریست‌های زیادی برای تماشای آن می‌آیند. ارتفاع این کاخ زیاد نیست و دارای چهار ستون گنبدی شکل در چهار گوشه و یک ستون بزرگ در مرکز است.متأسفانه در حال حاضر امکان بازدید از داخل جال محل وجود ندارد، زیرا به دلیل یک پروژه شامل پاکسازی و توسعه منطقه، بازسازی کاخ و قرارداد به مناقصه‌گذار، این کاخ تعطیل شده است. تا زمانی که دادگاه حکم خود را در مورد این پرونده اعلام نکند، بازدیدکنندگان اجازه ورود به جال محل را نخواهند داشت.

بخش های مهم جال محل

کاخ جال محل جیپور یکی از جاذبه های مهم گردشگری در شهر جیپور هند است. این کاخ زیبا در وسط دریاچه ساگار قرار دارد و به عنوان یک اقامتگاه شکار مورد استفاده قرار می گرفته است. کاخ جال محل از سنگ های قرمز و ماسه ساخته شده و معماری آن ترکیبی از سبک های مغولی، اسلامی و فارسی است.بخش های مهم کاخ جال محل عبارتند از:

چاندرا محل
یکی از دو کاخ اصلی کاخ شهر جیپور

مبارک محل
دیگر کاخ اصلی کاخ شهر جیپور

باغ های متنوع
باغ های زیبا در اطراف کاخ

دیوان عام
بخشی از کاخ شهر جیپور

دیوان خاص
بخشی دیگر از کاخ شهر جیپور

میدان مترجم
خشی از کاخ شهر جیپور

کاخ جال محل به دلیل قرار گرفتن در وسط دریاچه و معماری منحصر به فرد خود یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری جیپور هستند.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ