آشنایی با معبد طلایی تارن تاران،امریتسار

معبد طلایی (تارن تارن) در امریتسار هند یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین مکان‌های مذهبی سیک‌ها است. این معبد در سال ۱۵۷۷ میلادی توسط گورو رام داس، چهارمین گورو سیک‌ها، ساخته شد.

آمریتسار شهری مقدس و مهم در شمال غرب هند است که به عنوان مرکز فرهنگی و روحانی مذهب سیک شناخته می‌شود. این شهر در ایالت پنجاب واقع شده و یکی از پربازدیدترین شهرهای این منطقه به شمار می‌رود.آمریتسار به دلیل نزدیکی به پاکستان همواره در طول تاریخ اهمیت ویژه‌ای داشته و مردم این منطقه ارتباطات فرهنگی زیادی با کشورهای همسایه دارند. گفته می‌شود این شهر در سال ۱۵۷۴ توسط گورو رام داس تأسیس شده است.مهم‌ترین جاذبه گردشگری آمریتسار، معبد طلایی است که یکی از پربازدیدترین نقاط دنیا به شمار می‌رود. این معبد مقدس‌ترین مکان برای پیروان آیین سیک است.آمریتسار به دلیل میهمان‌نوازی مردم و جاذبه‌های مذهبی و تاریخی خود یکی از مقاصد محبوب گردشگران در هند است. افسانه‌های متعددی نیز در مورد این شهر وجود دارد، از جمله اینکه برخی معتقدند ارواح در شب‌ها دور معبد طلایی می‌گردند.امریتسار بناهای تاریخی زیادی دارد که یکی از آنها معبد طلایی تارن تاران است.

معماری معبد طلایی تارن تاران

تارن تاران آمریتسار یکی از مهمترین مکان‌های مقدس برای پیروان آیین سیک در هند است. این مجموعه معبدی در شهر آمریتسار واقع در ایالت پنجاب هند قرار دارد.تارن تاران به معنای “نجات دهنده از دریای وجود” است و به عنوان یکی از مهمترین مراکز معنوی و فرهنگی مذهب سیک شناخته می‌شود. این مجموعه شامل چندین معبد و حوضچه‌های مقدس است که در میان آنها معبد طلایی یا هارماندیر صاحب بسیار معروف است.معبد طلایی که با روکش طلا پوشیده شده، در مرکز یک حوضچه آب قرار دارد و از طریق یک پل به سمت آن دسترسی پیدا می‌کنند. این معبد به دلیل معماری منحصربه‌فرد و استفاده گسترده از طلا یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری آمریتسار محسوب می‌شود.برای دسترسی به تارن تاران می‌توان از سرویس حمل و نقل رایگان معبد که در ایستگاه اتوبوس رانی امریتسار آماده خدمت رسانی است استفاده کرد. بهترین زمان بازدید از این مجموعه مقدس فصل زمستان از نوامبر تا مارس است.

معبد طلایی مرکز معنوی و مذهبی جامعه سیک‌ها در سراسر جهان است و هر روزه هزاران زائر از سراسر دنیا برای زیارت به این معبد می‌آیند.

معبد طلایی هارمندیر صاحب در آمریتسار هند یکی از مهمترین و زیباترین معابد سیک ها است که معماری منحصر به فردی دارد. این معبد در قرن ۱۶ ساخته شده و تاریخ بسیار کهنی دارد.معماری معبد طلایی به طور کلی یک ساختمان ۵۲ متری با پایه مکعبی شکل است که روی یک سکوی ۲۰ متری قرار گرفته. معماری امروزی معبد شباهت چندانی به معماری اصلی آن ندارد و تنها برخی از المانهای مهم مانند ۴ درب آن حفظ شده است. اما تلفیقی از معماری هندوها با مسلمانها در این معبد مشاهده میشود که به اهمیت آن میافزاید.معبد طلایی در وسط یک دریاچه مقدس قرار دارد که توسط راهروهای مرمر سفید و طاق های تزئینی خیره کننده احاطه شده است. دیوارهای بافته شده با دقت، با تصاویر الهی و موجودات اسطورهای زینتدار شدهاند. در شب هنگام روشن شدن، به طور اثیری میدرخشد.

بخش های مهم معبد طلایی تارن تاران 

معبد طلایی امریتسار (Harmandir Sahib) که به عنوان مقدس‌ترین مکان برای پیروان آیین سیک شناخته می‌شود، دارای چند بخش مهم است:
حوض آمریتسر (Amrit Sarovar)
این حوض آبی که معبد طلایی در وسط آن قرار گرفته است، توسط گورو رام داس در قرن ۱۶ ساخته شد. نام آمریتسر از ترکیب دو کلمه “آمریت” به معنی “آب جاودانگی” و “سر” به معنی “دریاچه” گرفته شده است.
گنبد طلایی (Golden Dome)
گنبد طلایی که با طلای خالص پوشیده شده است، یکی از زیباترین بخش‌های معبد است. این گنبد به شکل یک چادر معروف سیک‌ها ساخته شده است.
آشپزخانه جمعی (Langar Hall)
آشپزخانه جمعی یا لانگر هال، محلی است که در آن روزانه ده‌ها هزار وعده غذای رایگان برای بازدیدکنندگان و نیازمندان طبخ و سرو می‌شود. این سنت از زمان گورو نانک پایه‌گذاری شده است.
کتاب مقدس سیک‌ها (Guru Granth Sahib)
کتاب گورو گرانت صاحب که یازدهمین گورو و کتاب مقدس آیین سیک است، در داخل معبد نگهداری می‌شود. این کتاب مورد احترام و تقدس ویژه پیروان این آیین است.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ