آشنایی با معبد اکل تخت،امریتسار

آکل تخت یکی از پنج تخت (کرسی قدرت) در آیین سیک است که در شهر امریتسار در ایالت پنجاب هند واقع شده است.

آمریتسار شهری مقدس و مهم در شمال غرب هند است که به عنوان مرکز فرهنگی و روحانی مذهب سیک شناخته می‌شود. این شهر در ایالت پنجاب واقع شده و یکی از پربازدیدترین شهرهای این منطقه به شمار می‌رود.آمریتسار به دلیل نزدیکی به پاکستان همواره در طول تاریخ اهمیت ویژه‌ای داشته و مردم این منطقه ارتباطات فرهنگی زیادی با کشورهای همسایه دارند. گفته می‌شود این شهر در سال ۱۵۷۴ توسط گورو رام داس تأسیس شده است.مهم‌ترین جاذبه گردشگری آمریتسار، معبد طلایی است که یکی از پربازدیدترین نقاط دنیا به شمار می‌رود. این معبد مقدس‌ترین مکان برای پیروان آیین سیک است.آمریتسار به دلیل میهمان‌نوازی مردم و جاذبه‌های مذهبی و تاریخی خود یکی از مقاصد محبوب گردشگران در هند است. افسانه‌های متعددی نیز در مورد این شهر وجود دارد، از جمله اینکه برخی معتقدند ارواح در شب‌ها دور معبد طلایی می‌گردند.امریتسار بناهای تاریخی زیادی دارد که یکی از آنها آکل تخت است.

معماری آکل تخت

معماری آکل تخت در امریتسار هند ترکیبی از سبک های هندو و مسلمان است. این بنا در سال ۱۶۰۶ توسط گورو هرگوبیند به عنوان محلی برای اجرای عدالت و رسیدگی به امور دنیوی ساخته شد.آکل تخت در مجموعه معبد طلایی در شهر امریتسار واقع شده است. این مجموعه در ابتدا یک دریاچه کوچک در وسط یک جنگل آرام بود که از زمان قدمت باستان تا کنون مکانی برای مدیتیشن و تفکر بوده است.در سال ۱۹۸۴ آکل تخت توسط ارتش هند خراب شد اما در سال ۱۹۹۵ بازسازی گردید. معماری این بنا ترکیبی از سبک های هنری هندو و مسلمان است و در کنار معبد طلایی قرار دارد که یکی از مقدس ترین اماکن آیین سیک محسوب می شود.

اکل تخت به معنی “تخت بیانتها” توسط گورو هرگوبیند در سال ۱۶۰۶ میلادی ساخته شد تا محلی برای اجرای عدالت و رسیدگی به امور دنیوی باشد.

آکل تخت یکی از پنج تخت (کرسی قدرت) در آیین سیک است که در شهر امریتسار در ایالت پنجاب هند واقع شده است. این تخت توسط گورو هرگوبیند در سال ۱۶۰۶ میلادی به عنوان محلی برای اجرای عدالت و رسیدگی به امور دنیوی ساخته شد.آکل تخت در مجموعه معبد طلایی (هرمندیر صاحب) قرار دارد و حدود ۴۷۰ کیلومتری شمال غربی دهلی نو واقع شده است. در سال ۱۹۸۴ این تخت توسط ارتش هند ویران شد اما در سال ۱۹۹۵ بازسازی گردید.امریتسار مرکز شهرستان امرتسر در ایالت پنجاب است و جمعیت آن بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۱ هند، ۱٫۵ میلیون نفر بوده است. این شهر در ۳۷۸ کیلومتری شمال غربی دهلی و ۵۱ کیلومتری شرق لاهور پاکستان واقع شده و آب و هوای آن خشک است.

بخش های مهم معبد آکل تخت

عنوی و مذهبی جامعه سیک ها است. این معبد طلایی در سال ۱۶۰۴ افتتاح شد و دارای بخش های مهمی است:

گنبد طلایی
گنبد اصلی معبد که با طلای ناب مزین شده است. در سال ۱۸۲۰، مهاراجه مقتدر پنجاب بخش هایی از این معبد را با طلا تزئین کرد و به “معبد طلایی” شهرت یافت. در مجموع ۱۱۰ کیلوگرم طلا در ساخت این گنبد استفاده شده است.

استخر آمریت
استخر مقدسی که در مرکز مجموعه قرار دارد. آب این استخر به عنوان نماد پاکی و تطهیر در آیین سیک ها مورد استفاده قرار می گیرد. بازدیدکنندگان می توانند دور تا دور استخر راه بروند و به دعا و مراقبه بپردازند.

داربار صاحب
اصلی معبد که محل نگهداری کتاب مقدس سیک ها (گرانت صاحب) است. این کتاب حاوی آموزه های گوروهای سیک و به عنوان پرچم مذهبی جامعه سیک ها محسوب می شود.

آشپزخانه عمومی (لنگر)
آشپزخانه عمومی معبد که در آن غذا و نوشیدنی به صورت رایگان به بازدیدکنندگان و نیازمندان ارائه می شود. این سنت نشان از اهمیت خدمت به بشریت و برابری در آیین سیک ها دارد.

معبد آکل تخت

در مجموع، اکل تخت به عنوان مرکز معنوی و فرهنگی سیک ها نقش مهمی در هویت این مذهب ایفا می کند و بخش های مختلف آن نمادهای مهمی از اعتقادات و ارزش های سیک ها هستند.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ