راهنمای سفر به ایروان، پایتخت ارمنستان

ایروان، پایتخت ارمنستان، در ساحل رودخانه هرازدان و ۲۳ کیلومتر از مرز ترکیه قرار دارد. این شهر در تاریخ ۶۰۷ سال پس از میلاد مسیح ذکر شده اما به دلیل شواهد باستان‌شناسی به یک سکونت در سایت در هزاره‌های ششم تا سوم قبل از میلاد بازمی‌گردد و در ۷۸۳ قبل از میلاد به عنوان قلعه اربونی ساخته شد. از قرن ششم قبل از میلاد، بخشی از پادشاهی ارمنستان بود.

این شهر به عنوان یک مرکز تجاری مهم رشد کرد و در طول تاریخ بارها مورد محاصره و حمله قرار گرفت. در زمان‌های مختلف توسط رومیان، پارتها، عرب‌ها، مغول‌ها، ترک‌ها، فارسی‌ها، گرجیان و روس‌ها تحت حکومت بود. در ۱۵۸۲ به دست ترک‌ها، در ۱۶۰۴ به دست فارسی‌ها و نهایتاً در ۱۸۲۷ به دست روس‌ها افتاد. در ۱۹۲۰ به پایتخت جمهوری مستقل ارمنستان تبدیل شد و در دوره‌های حکومت شوروی و استقلال دوباره پایتخت باقی ماند.

ارمنستان مدرن، که از تالاب عمیق رودخانه هرازدان به سمت کوهپایه بالا می‌رود، شهر زیبایی در محیط طبیعی زیبا با پکی از کوه‌های آتشفشانی خاموش کوه آراگاتس و کوه اژداک به شمال و کوه آرارات در مرز ترکیه به جنوب است. بسیاری از ساختمان‌های مدرن در خیابان‌های درختچه‌ای شهر با معماری سنتی ارمنستان و سنگ‌های رنگی محلی ساخته شده‌اند. یروان مرکز فرهنگی مهمی است با دانشگاهی که در ۱۹۱۹ تأسیس شد و زیمؤسسه آموزش عالی دیگر. آکادمی علوم ارمنستان (تأسیس ۱۹۴۳) بزرگ‌ترین مؤسسه تحقیقاتی شهر است. آرشیو متناداران (تأسیس ۱۹۲۰) یک مجموعه غنی از متون باستانی ارمنستان، مانند انجیل لازاروس در ۸۸۷ را در خود دارد. یروان همچنین بسیاری از تئاترها و موزه‌ها دارد.

نمودار جمعیت شهر به دلیل توسعه صنعتی و کارخانه ها برق آبی رودخانه هرازدان به سرعت رشد کرده است. صنایع شیمیایی شهر تولیدکننده آنسا، پلاستیک، لاستیک مصنوعی و لاستیک خودرو است. آلمنیوم در آن تولید می‌شود و صنایع دیگر تولیدکننده خودرو، توربین، ماشین‌آلات، کابل‌ها و ابزار آلات ماشین‌آلات است. جمعیت (۲۰۱۱) ۱،۰۶۰،۱۳۸؛ (۲۰۲۰ تخمین) ۱،۰۸۴،۰۰۰ است.

آب‌وهوای ایروان در سال

سحرا، دمای میانگین یروان، پایتخت ارمنستان، بین ۳۰ درجه سانتیگراد تا ۳۳ درجه سانتیگراد است و در زمستان بین ۱ درجه تا ۳ درجه سانتیگراد. مناطق کوهستانی با دمای پایین‌تر و دوره‌های طولانی باران برف تجربه می‌کنند. بارش سالانه کم و ۵۲۶ میلی‌متر است.

ژوئیه گرم‌ترین ماه در یروان با دمای میانگین ۲۷ درجه سانتیگراد است و ژانویه سردترین ماه با دمای میانگین -۲ درجه سانتیگراد است. ماه ژوئیه با ۱۳ ساعت خورشیدی روزانه بیشترین ساعت خورشیدی را دارد. ماه نوامبر با ۴۰ میلی‌متر باران بیشترین باران را دارد. بهترین فصل‌ها برای بازدید از ارمنستان پاییز و اوایل بهار است. بهارها کوتاه هستند و پاییزها طولانی. پاییز ارمنستان برای هوای معتدل و خورشیدی، رنگ‌های درخشان منظره‌ها و فراوانی میوه‌های پاییزی شناخته می‌شود.

مردم شهر ایروان

بیشتر مردم ایروان از قوم ارمنی هستند، قومی که دین مسیحی دارند و به زبان ارمنی صحبت می‌کنند. ارمنی یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های جهان است که الفبا و رسم‌الخط آن در همان قرن چهارم هجری و در زمان پذیرش مسیحیت به عنوان دین رسمی، ابداع شد.

معروف‌ ترین جاذبه‎های گردشگری 

. به‌طور کلی، بهترین جاهای دیدنی ایروان ارمنستان عبارت‌اند از:

صومعه گغارد

صومعه گگارد، با کلیساهای حجیم آن و قبرستان آن، نمونه ای استثنایی از معماری و هنر تزئینی مذهبی میانه با ویژگی های نوآورانه زیادی که بر توسعه بعدی در منطقه تأثیر گذاشت. این صومعه به دلیل میراث های که در آن موجود بود، معروف بود. برجسته ترین این میراث، سلاحی بود که به صلیب مسیح زخمی کرده بود، که به تصور می رسید به وسیله آپوستل تادئوس به آنجا آورده شده بود، از جایی که نام فعلی صومعه آن، گگارد-آوانک (“صومعه سلاح”) می شود که نخستین بار در یک سند سال ۱۲۵۰ ثبت شده بود.

معبد گارنی

معبد گارنی در سده اوّل میلادی ساخته شد و از سنگ بازالت خاکستری که در منطقه یافت می‌شود، ساخته شده است. این سازه بر روی یک پله به سمت شمال بنا شده است و دارای ۲۴ ستون یونیک ۶٫۵ متری است. باستان‌شناسان عقیده دارند که این ستون‌ها نماد ۲۴ ساعت روز هستند و از آسیا جزئی آورده شده‌اند.

این بنا در میانه سده اوّل میلادی ساخته شد و به خاطر ویرانه شدن معابد پاگانی در پی تبدیل ارمنیان به مسیحیت در سده چهارم میلادی و نیز صدمات و زلزله‌ها تا سده هفدهم میلادی فقط سست شد.

این بنا احتمالاً توسط شاه تیرداد یکم در سده اوّل میلادی به عنوان معبد خدای خورشید میر بنا شد. بعد از تبدیل ارمنیان به مسیحیت در سده چهارم میلادی، به تابستانگاه سلطنتی خسرویدوخت، خواهر تیرداد سوم، تبدیل شد.

موزه و بنای یادبود نسل‌کشی ارامنه

مرگ‌نامه یادبود ارمنی یک مکان یادبود رسمی ارمنستان است که به طرز کشتار ارمنیان اختصاص دارد و در سال ۱۹۶۷ در تپه تسیتسرناکابرد یروان بنا شد. هر سال در ۲۴ آوریل، روز یادبود کشتار ارمنیان، هزاران ارمنی در یادبود تسیتسرناکابرد جمع می‌شوند تا به یاد قربانیان کشتار ارمنیان بنام ببرند. مردم که در تسیتسرناکابرد جمع می‌شوند، گل‌های تازه را به عنوان نشان احترام برای تمام افرادی که در کشتار ارمنیان جان باختند، به بیرون می‌گذارند. در طول سال‌ها، از سراسر جهان، شمار گسترده‌ای از سیاستمداران، هنرمندان، ورزشکاران و شخصیت‌های دینی به یادبود تسیتسرناکابرد سفر کرده‌اند.

موزه انستیتو کشتار ارمنیان در سال ۱۹۹۵ تأسیس شد.

کاسکاد

کاسکاد یرِوان در یِروان، ارمنستان واقع شده است. سنگ تراورتن سفید برای ساخت این مجموعه به کار رفته است زیرا تنها این سنگ در اندازه کافی برای ساخت چنین ساختمانی موجود بود. کاسکاد ایروان در قسمت شمالی مرکز شهر یِروان، نزدیک به خانه اپرا و ماتناداران قرار دارد. این بنا میراث معماری ارمنستان شوروی است و بین مرکز شهر با پارک پیروزی، که به افتخار پیروزی ارتش شوروی در جنگ جهانی دوم به آلمان نازی می‌شود، متصل است. در بالاترین قسمت، یک میدان مربع در بالای یک کوهی قرار دارد که به ساختن دره آرارت و مرکز شهر یِروان می‌بیند. پارک دارای مجسمه مادر ارمنستان است که یک موزه نظامی به تاریخ جنگ جهانی دوم و درگیری قره باغ کوهستانی است.

کاسکاد دارای ۵ پله سنگی به ارتفاع ۵۷۲ پله است. این بنا ۳۰۲ متر ارتفاع (بجز مجسمه چهلمین سالگرد ارمنستان شوروی)، ۵۰ متر عرض و مساحت کل ۱۳ هکتار با شیب ۱۵ درجه دارد. پله بالایی‌ترین به نام پله بلندی است که مجسمه چهلمین سالگرد ارمنستان شوروی ۱۱۸ متر ارتفاع دارد. پله حاوی یک منطقه گزین شده از ۱۵ ستون است که نمادگرایانه ارمنستان را نشان می‌دهد. هر طبقه و بخش پله بیرونی یک اثر هنری منحصر به فرد است. در قسمت داخلی بنا، تله و اسکالیتورهایی جهت اتصال همه پله‌ها از بنای اصلی تا بالای کوه وجود دارد. کل منطقه میراث معماری یک موزه باز بیرون هوا هنر مدرن است که در میان فضای سبز قرار دارد. این یک مجموعه از پله‌های سنگی با فواره ها است که تامانیان در بخش مرکزی شروع می‌شود.

میدان جمهوری ایروان

میدان جمهوری میدانی مرکزی در ایروان، پایتخت ارمنستان است. این میدان از دو بخش تشکیل شده است: یک دایره مدور و یک بخش مربعی که دارای آبادی با فواره های موسیقایی است. میدان از پنج ساختمان بزرگ ساخته شده از توف در سبک نئوکلاسیک با استفاده وسیع از الگوهای ارمنستان در اطراف آن است. این مجموعه معماری شامل ساختمان دولت، موزه تاریخ و گالری ملی، هتل ماریوت ارمنستان و دو ساختمان که قبلاً مقامات وزارت امور خارجه و ترابری و ارتباطات را در خود جای داده بودند. این میدان توسط آلکساندر تامانیان در سال ۱۹۲۴ طراحی شد و ساخت بیشتر ساختمان‌ها تا دهه ۱۹۵۰ به پایان رسید؛ ساختمان آخر – گالری ملی – در سال ۱۹۷۷ به پایان رسید.

در دوره اتحاد جماهیر شوروی، این میدان به نام میدان لنین بود و یک مجسمه ولادیمیر لنین در آن ایستاده بود. جشواره‌های نظامی و جشن‌ها دو بار در سال تا ۱۹۸۸ برگزار می‌شد. بعد از استقلال ارمنستان، مجسمه لنین برداشته شد و میدان دوباره نامیده شد. این میدان به عنوان «ملک‌الشعرای معماری» ایروان و «معماری‌ترین مجموعه» شهر توصیف شده است. به عنوان «مهم ترین فضای شهری» ارمنستان و شهر، میدان جمهوری نقطه اصلی تظاهرات در انقلاب شالیز ۲۰۱۸ بود.

مجسمه مادر ارمنستان

پایگاه یادبود فعلی جایگزین یک مجسمه بزرگ ژوزف استالین، رهبر پیشین اتحاد جماهیر شوروی، است که به عنوان یک یادبود پیروزی در جنگ جهانی دوم ساخته شده بود. در دوران حکومت استالین، گریگور حاروتیونیان، اولین دبیر کمیته مرکزی حزب کمونیست ارمنستان و اعضای حکومت، ساخت این مجسمه را کارگردانی کردند که در ۲۹ نوامبر ۱۹۵۰ به مردم افتتاح شد. مجسمه به عنوان یک کارِ هنریِ برجستای مجسمه‌ساز سربه مرکوو محسوب می‌شد. پله مجسمه توسط معمار رفیع ایسریلیان طراحی شده بود. به این ترتیب که پیاده‌سازی پله را در نظر می‌گیرید که افتخار موقتی است، ایسریلیان پله را طراحی کرد تا به شکل کلیسای سه نمازخانه ارمنستان شبیه باشد، زیرا سال‌ها بعد گفت: “بدان که افتخار دیکتاتورها گذارنده است، پله‌ای ساده سه نمازخانه ارمنستان ساختیم.” درحالیکه شکل‌های خارجی را در نظر می‌گیرید، داخل پله روشن و خوشایند است و مانند کلیسای ایچمیادزین شبیه می‌شود.

دژ اربونی

قبل از تأسیس یروان، قلعه ارابونی در منطقه یروان در ارمنستان قرار دارد. این قلعه ۱،۰۱۷ متر (۳،۳۳۷ فوت) بالاتر از سطح دریا است. ارابونی یکی از چندین قلعه‌ای بود که در مرز شمالی پادشاهی اورارتو ساخته شد و یکی از مرکزهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مهم پادشاهی گسترده بود. نام یروان خود نیز از ارابونی گرفته شده است.

موزه آثار خطی ماتناداران

ماتنادارن به زبان رسمی انستیتیوتی ملی سkrv و مخزن اسناد و مرکز تحقیقات در ایروان، ارمنستان است. این مخزن بزرگترین مخزن اسناد ارمنستان در جهان است.

این موسسه در سال ۱۹۵۹ بر اساس مجموعه ملی کلیسای ارمنستان، که قبلاً در اتشمیادزین نگهداری می‌شد، تأسیس شد. مجموعه آن از زمان تأسیس به تدریج گسترش یافته، عموماً از طریق اهدای افراد ثروتمند. یکی از معلمان معروف ایروان است و نام آن به افتخار مسیروب ماشتوتس، مخترع الفبای ارمنی، که پیکر آن در مقابل ساختمان ایستاده، نامیده شده است. مجموعه آن در فهرست برنامه حافظه جهانی یونسکو قرار دارد.

خانه اپرا

تئاتر اپرا و باله ملی آکادمی آندریان اسپندیاریان که در یروان واقع شده، با اجرای اپرا آلماست آندریان اسپندیاریان به عنوان اولین برنامه، در ۲۰ ژانویه ۱۹۳۳ افتتاح شد. ساختمان تئاتر توسط معمار آندر آتانان طراحی شده است. تئاتر دارای دو سالن کنسرت است: سالن کنسرت آرم خاچاتوریان با ۱٬۴۰۰ صندلی و تئاتر اپرا و باله ملی آندریان اسپندیاریان با ۱٬۲۰۰ صندلی.

 گالری ملی ارمنستان

موزه ملی ارمنستان بزرگترین موزه هنر در ارمنستان است. این موزه در میدان جمهوری یرووان قرار دارد و یکی از موقعیت‌های برجسته رویال در شهر ارمنستان است. موزه ملی ارمنستان مجموعه‌های مهم هنر روسیه و غرب اروپا و بزرگترین مجموعه هنر ارمنستان را در خود دارد. در سال ۲۰۰۵، این موزه ۶۵٬۰۰۰ بازدیدکننده داشت.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها