آشنایی با گهات آسی،واراناسی

گهات آسی یکی از مهمترین و معروفترین گهات‌های واراناسی در کنار رودخانه گنگ است. این گهات به دلیل برگزاری مراسم سنتی و مذهبی هندوها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

واراناسی یکی از قدیمی ترین و مقدس ترین شهرهای هند است که به اورشلیم هند معروف است. این شهر بر کرانه چپ رود گنگ در جنوب شرقی ایالت اوتار پرادش قرار دارد و از مراکز دینی عمده هندوان است.واراناسی به عنوان شهر مردگان هند شناخته می شود، زیرا بسیاری از هندی ها برای مرگ و سوزاندن اجساد خود به این شهر می آیند. طبق اعتقاد هندی ها، مُردن در این مکان و پخش کردن خاکستر در آب های رود گنگ باعث می شود که چرخه تولد مجدد شکسته شده و شخص به رستگاری برسد. واراناسی بناهای تاریخی زیادی دارد که گهات آسی یکی از آنهاست.

معماری زیبای گهات آسی

گهات آسی یا رشته کوه‌های گهات غربی، منطقه‌ای کوهستانی در غرب هند است که از نظر زمین‌شناسی بسیار حائز اهمیت است. این منطقه به دلایل زیر جالب توجه است:
واقع در ایالت ماهاراشترا در غرب هند، در نزدیکی شهر کوینا که در سال ۱۹۶۷ زلزله‌ای ویرانگر به قدرت ۶.۳ ریشتر در آن رخ داد.
محل حفاری چاه‌های عمیق توسط دانشمندان هندی برای مطالعه زلزله‌ها و ساختار زمین‌شناسی منطقه. یکی از این چاه‌ها در کوه گوتان به ارتفاع ۹۳۰ متر حفر شده است.
هدف این پروژه‌های حفاری، کشف معمای زلزله‌ها و رسیدن به عمق ۵ کیلومتری زمین برای ایجاد یک رصدخانه زمین‌شناسی در اعماق است.
منطقه‌ای زلزله‌خیز که در محل برخورد صفحات زمین‌ساختی هند و اوراسیا قرار دارد و آسیب‌پذیری بالایی در برابر زلزله‌های شدید دارد.
دارای تنوع زمین‌شناسی از جمله گرانیت‌های رنگی و سنگ‌های آتشفشانی.
بنابراین، گهات آسی به دلیل موقعیت زلزله‌خیز، تنوع زمین‌شناسی و پروژه‌های حفاری عمیق برای مطالعه ساختار زمین، یک منطقه مهم و جالب توجه برای زمین‌شناسان به شمار می‌رود.

گهات آسی یا رشته کوه‌های گهات غربی، منطقه‌ای کوهستانی در غرب هند است که از نظر زمین‌شناسی بسیار حائز اهمیت است.

گهات آسی یکی از مهمترین و معروفترین گهات‌های واراناسی در کنار رودخانه گنگ است. این گهات به دلیل برگزاری مراسم سنتی و مذهبی هندوها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
در این گهات هر شب مراسم سنتی و مذهبی “آرتی” برگزار می‌شود که در آن هندوها با روشن کردن شمع‌ها و چراغ‌های روغنی به رودخانه گنگ ادای احترام می‌کنند.
گهات آسی یکی از قدیمی‌ترین گهات‌های واراناسی است که قدمت آن به قرن ۷ میلادی بازمی‌گردد.
این گهات محل اصلی برگزاری مراسم سنتی “گنگا آرتی” است که در آن هندوها با روشن کردن شمع‌ها و چراغ‌های روغنی به رودخانه مقدس گنگ ادای احترام می‌کنند.
گهات آسی یکی از پرازدحام‌ترین گهات‌های واراناسی است که هر روز گردشگران زیادی برای تماشای مراسم سنتی و زیبای آن به این گهات می‌آیند.

بخش های مهم گهات آسی

گهات آسی یا رشته کوه‌های هیمالیا در شمال هند، یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین بخش‌های جغرافیایی این کشور است. برخی از بخش‌های مهم گهات آسی عبارتند از:
کشمیر
منطقه کشمیر در شمال هند، با دره‌های زیبا و کوه‌های برفی، یکی از مناطق گردشگری مهم گهات آسی است. کوه‌های مرتفع و پیست‌های اسکی گلمرگ در این منطقه قرار دارند.
هیمالیای مرکزی
بخش مرکزی رشته کوه هیمالیا که شامل ایالت‌های اوتاراخند، هیماچال پرادش و لداخ است، با قله‌های مرتفع مانند ننگا پربت (۸۱۲۶ متر) و دره‌های زیبا، از مناطق کوهستانی مهم گهات آسی به شمار می‌آید.
سیکیم
ایالت کوچک سیکیم در شمال شرقی هند، با کوه‌های مرتفع پوشیده از برف و دره‌های سرسبز، یکی دیگر از بخش‌های زیبا و گردشگرپذیر گهات آسی است.
آسام
منطقه آسام در شمال شرقی هند، با کوهستان‌های سرسبز و دره‌های حاصلخیز، بخش شرقی گهات آسی را تشکیل می‌دهد و از نظر تنوع زیستی و فرهنگی اهمیت ویژه‌ای دارد.بنابراین، کشمیر، هیمالیای مرکزی، سیکیم و آسام از جمله مهم‌ترین و برجسته‌ترین بخش‌های گهات آسی یا رشته کوه هیمالیا در شمال هند هستند.

ارسال یک پاسخ