آشنایی با معبد آنگور، واراناسی

معبد آنگور به عنوان معبد و پایتخت شهر آنگور کامبوج طراحی شده بود و در ابتدا معبدی هندو بود که به ویشنو تقدیم شده بود.

فاتح پور سیکری شهری تاریخی و معروف در استان اوتار پرداش هند است که در نزدیکی شهر آگرا قرار دارد. این شهر در سال ۱۵۷۱ به دستور امپراتور اکبر به عنوان پایتخت امپراتوری مغول تأسیس شد و تا سال ۱۵۸۵ مرکز حکومت مغولان بود.فاتح پور سیکری به عنوان یک نمونه بارز از معماری دوران مغول در هند شناخته می‌شود. این شهر از سه طرف با دیواری به طول ۶ کیلومتر احاطه شده و بر روی خط الراس صخره‌ای به عرض ۱ کیلومتر و طول ۳ کیلومتر ساخته شده است. قسمت چهارم شهر نیز به وسیله یک دریاچه احاطه شده است.معماری شهر فاتح پور سیکری از سبک معماری تیموری الهام گرفته شده و ترکیبی از سبک هندی و مسلمانی است. بناهای مهم آن شامل مسجد جامع، کاخ های امپراتوری و مقبره شیخ سلیم چیشتی است. امروزه این شهر به عنوان یک مکان تاریخی و گردشگری مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار دارد.
شهر فاتح پورسیکری بناهای باستانی زیادی دارد که معبد آنگور یکی از آنهاست.

معماری زیبای معبد آنگور 

معماری معبد آنگکور وات کامبوج از معماری خمری اصیل و پیچیده‌ای برخوردار است. این معبد بزرگترین بنای مذهبی در جهان است که در اوایل قرن ۱۲ میلادی به دستور پادشاه سوریوارمن دوم ساخته شد. معبد انگکور وات به عنوان معبد و پایتخت شهر آنکور کامبوج طراحی شده بود و در ابتدا معبدی هندو بود که به ویشنو تقدیم شده بود. پس از ورود آیین بودا به کامبوج، معبد به معبدی بودایی تبدیل شد.معماری این معبد بسیار باشکوه است و شامل سه گالری بزرگ مستطیلی شکل در بخش مرکزی برج می‌شود که هر یک در سطحی بالاتر از دیگری قرار دارد. این معبد به عنوان تنها مرکز مذهبی در آنکور کامبوج که پس از ساخت همچنان استفاده می‌شود، به‌خوبی حفظ شده است. کتیبه‌های معبد داستان‌های دو حماسه هندو، مهابهاراتا و رامایانا را به تصویر کشیده‌اند.

شهر آنگور به دلیل برخوردار بودن از موقعیت جغرافیایی خوب و قرارگیری بر سر راه ارتباطی مراکز مهم ادبی و علمی، مرکز تجمع دانشمندان و شعرا شده بوده است.

معبد آنگور واراناسی در شهر واراناسی هند قرار دارد. این شهر به دلیل برخوردار بودن از موقعیت جغرافیایی خوب و قرارگیری بر سر راه ارتباطی مراکز مهم ادبی و علمی، مرکز تجمع دانشمندان و شعرا شده است. واراناسی در طول تاریخ تحت تصرف معزالدین محمد سام و ظهیرالدین محمد بابر قرار داشته است. در دوره اکبر شاه، رصدخانه‌ها و معابدی در این شهر بنا شده است.واراناسی به عنوان مرکز هنری فرهنگی و با بیش از یک میلیون نفر شهروند، معابد و هتل‌ها و خیابان‌های باریک دارد. این شهر به دلیل معماری و تاریخ آن و نقش مهم آن در آیین هندو شهرت دارد. در واراناسی، کلیساهای مسیحی و مساجد مسلمانان نیز وجود دارد و برای پیروان بودا از اهمیت والایی برخوردار است. گوتامای بودا پس از تبدیل شدن به یک روشنفکر در سارنات، حومه واراناسی، شروع به تدریس کرد.این شهر همچنین به دلیل سوزاندن جسد در رودخانه گنگ و وجود پله‌های سنگی، معابد متعدد و مکان‌های مخصوص سوزاندن، ۵ کیلومتر از خط ساحلی را تشکیل میدهند. برای بسیاری واراناسی جایی است برای زیارت و عبادت.

View of Ancient Kashi Vishwanath Temple, Ahilya Devi Maheshwar Fort, Madhya Pradesh, India.

بخش های مهم معبد آنگور 

بخش های مهم معبد آنگکور وات عبارتند از:

کنده کاری های برجسته
محوطه بیرونی مجموعه معبد مرکزی دارای کنده کاری های پیچیده و شگفت انگیزی است که وقایع تاریخی و داستان های اساطیری را به وسعت بیش از ۸۰۰ متر نشان می دهد.

مکان
آنگکور وات در شمال غربی کامبوج واقع شده است و یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری این کشور به شمار می رود که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.
ساخت
انگکور وات که توسط سوریاوارمان دوم آغاز شد، نماد کوه مرو و محل سکونت خدایان باستانی است.
با گذشت زمان، این بنا به بزرگترین ساختمان مذهبی در جهان تبدیل شد و مقیاس و تقارن بهبود یافته توسط پادشاه کامبوج را به نمایش گذاشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.