آشنایی با کاخ های خصوصی،فاتح پورسیکری

معماری کاخ های خصوصی فاتح پور سیکری ترکیبی از سبک های مختلف معماری اسلامی مغول و هندی است.

فاتح پور سیکری شهری تاریخی و معروف در استان اوتار پرداش هند است که در نزدیکی شهر آگرا قرار دارد. این شهر در سال ۱۵۷۱ به دستور امپراتور اکبر به عنوان پایتخت امپراتوری مغول تأسیس شد و تا سال ۱۵۸۵ مرکز حکومت مغولان بود.فاتح پور سیکری به عنوان یک نمونه بارز از معماری دوران مغول در هند شناخته می‌شود. این شهر از سه طرف با دیواری به طول ۶ کیلومتر احاطه شده و بر روی خط الراس صخره‌ای به عرض ۱ کیلومتر و طول ۳ کیلومتر ساخته شده است. قسمت چهارم شهر نیز به وسیله یک دریاچه احاطه شده است.معماری شهر فاتح پور سیکری از سبک معماری تیموری الهام گرفته شده و ترکیبی از سبک هندی و مسلمانی است. بناهای مهم آن شامل مسجد جامع، کاخ های امپراتوری و مقبره شیخ سلیم چیشتی است. امروزه این شهر به عنوان یک مکان تاریخی و گردشگری مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار دارد.
شهر فاتح پورسیکری بناهای باستانی زیادی دارد  کاخ های خصوصی که یکی از آنهاست.

معماری زیبای کاخ های خصوص

معماری کاخ های خصوصی فاتح پور سیکری ترکیبی از سبک های مختلف معماری اسلامی مغول و هندی است:
کاخ مریم الزمانی (جودا بای)
این کاخ بر اساس سبک معماری اسلامی مغول ها و سبک راجا پوتانا هندی بنا شده است
علت استفاده از سبک راجا پوتانا به اصل و نسب ملکه جودا بای باز می گردد
کاخ جودا بای محل اقامت ملکه های مغول بوده و همسران اکبر در آن اقامت داشته اند
معماری این کاخ بسیار منحصر به فرد است و با ترکیب چندین سبک توانسته نظر مردم جهان را به خود جلب کند
دیوان خاص
دیوان خاص سالن مخاطبان خصوصی امپراتور اکبر بوده است
برج مرکزی دیوان خاص به وسیله سنگ تراشی و حکاکی مزین شده و نمونه بارزی از مهارت دقیق در سنگ تراشی است
خانه بیربال
خانه بیربال محل اقامت وزیر مورد علاقه امپراتور اکبر بوده است
از ویژگی های برجسته معماری این خانه می توان به براکت های نگهدارنده و آفتاب گیرها اشاره کرد
در مجموع، معماری کاخ های فاتح پور سیکری با ترکیب هنرمندانه سبک های مختلف اسلامی و هندی، بنایی شگفت انگیز و منحصر به فرد را خلق کرده است که امروزه یکی از جاذبه های گردشگری محبوب در هندوستان به شمار می رود.

در مجموع، معماری کاخ های فاتح پور سیکری با ترکیب هنرمندانه سبک های مختلف اسلامی و هندی، بنایی شگفت انگیز و منحصر به فرد را خلق کرده است که امروزه یکی از جاذبه های گردشگری محبوب در هندوستان به شمار می رود.

کاخ های خصوصی فاتح پور سیکری شامل سه کاخ برای همسران امپراتور اکبر بوده است:
کاخ مریم الزمانی (جدابای)
این کاخ در اصل محل اقامت جدابای، ملکه مغول ها بوده است. با این وجود همسران دیگر امپراتور اکبر نیز در آن زندگی می کرده اند. کاخ مریم الزمانی بر اساس سبک معماری اسلامی مغول ها و سبک راجا پوتانا هندی بنا شده است.
کاخ خصوصی اکبر
این کاخ جای خود را در نزدیکی گوشه شمال غربی کاخ جودابایی پیدا می کند. شامل چهار اتاق است که با درهای باز به هم مرتبط هستند. دو ایوان مستطیلی شکل نیز در دو طرف کاخ قرار دارند.

کاخ جودا
کاخ جودا دارای سه اتاق با سبکی متفاوت و زیبا است که برای اقامت زنان در فصول مختلف سال در نظر گرفته شده بودند. مصالح به کار رفته در این بنا به ترتیبی هستند که در فصول گرم سال، خنک و در فصول سرد سال، گرم هستند.بنابراین امپراتور اکبر برای هر یک از همسران مورد علاقه خود، کاخی با معماری منحصر به فرد و متناسب با فصول مختلف سال ساخته بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.