راهنمای سفر به گوریس، شهری در ارمنستان

شهر گوریس در شمال شرقی استان سیونیک، در جنوب ارمنستان قرار دارد. این شهر در تقاطع بزرگراه‌های بین‌المللی یروان-ارتساخ و یروان-مغری-ایران واقع شده است. گوریس دره رودخانه گوریس (وارارک) قرار دارد و از پایتخت ارمنستان، یروان، ۲۳۵ کیلومتر و از مرکز منطقه، کپان، ۶۷ کیلومتر فاصله دارد. ارتفاع متوسط این شهر ۱۳۹۸ متر از سطح دریا است.

مورفولوژی شهری

ویژگی خاص شهر گوریس ساختار دوطبقه آن با حائل سنگی و دروازه‌های آربی است. طی تاریخ خود گوریس تعداد زیادی از آثار فرهنگی در اختیار داشته است: سازه‌های عبادی و دفاعی، ساختمان‌های اداری، خصوصی و عمومی. بخش بیشترین ارزش آن قسمت قدیمی شهر و هسته تاریخی مرکز فعلی شهر است که معماری خاص به طور هماهنگ با مناظر طبیعی پر شده است. ساختارهای هلزده ۱۹ و ۲۰ قرن در شهر از ارزش‌ترین آثار توسعه شهری در ارمنستان قرار دارند.

تاریخچه شهر گوریس

تاریخچه شهر گوریس به میزانی که در سنگواره‌های عصر سنگ و سنگینه ثبت شده است، نشان می‌دهد که انسان در این منطقه ساکن شده بودند. اولین اشاره به گوریس در دوره اورارتو ثبت شده است. پادشاه رуса اول (قرن ۸ قبل از میلاد) در سنگ‌نوشته‌ای به عنوان یکی از ۲۳ کشور که توسط او فتح شد، از کشور “گوریستا” نام برد. عالمان فرض می‌کنند که این گوریس با گوریس فعلی یکی است.

در دوران میانه، شهر و روستا در بخش شرقی فعلی گوریس، در کنار رود گوریس، قرار داشت. آن را کهن گوریس نامیده می‌شد و با یکی از روستاهای گورو و گورایک که توسط استپانوس اوربلیان در سده ۱۳ ثبت شده بود، همزمان بود.

واژه فعلی نام گوریس اولین بار در سال ۱۶۲۴ در خط نوشته بارسق یرتیس ثبت شد. در سده ۱۷ و ۱۸، شاهزادگان ملک حسینیان گوریس را حکومت می‌کردند. در ابتدای سده ۱۹، در ۱۳ اکتبر ۱۸۱۳ بر اساس «تفاهمنامه گولستان»، گوریس تحت حاکمیت امپراتوری روسیه قرار گرفت. در سال ۱۸۷۰، شهر فعلی گوریس تأسیس شد تا مرکز استان زنگزور در امپراتوری روسیه شود. در سال ۱۸۷۶، شهر جدید گوریس در مجاورت کهن گوریس با ابتکار سرلشکر «ستاراستکی» و توصیه شاهزاده منوچاربک ملک حسینیان و طراحی یک معمار آلمانی تأسیس شد. در پایان سده ۱۹، زندگی اقتصادی و فرهنگی شهر به شدت بهبود یافت.

پس از سقوط جمهوری اول ارمنستان در سال ۱۹۲۰، کنگره دوم زنگزور در تاتف در ۲۶ آوریل ۱۹۲۱ جمهوری مناطق خودگردان دلالاز (وایوتس دزور)، زنگزور و کوه‌های ارتاکش به نام جمهوری کوهستانی ارمنستان (لرناهایستانی هانراپتوتونی) با گوریس به عنوان پایتخت فاقت اعلام شد.

ماکتب سنگی‌های قدیمی گوریس که در شرق شهر فعلی قرار دارد، یکی از سایت‌های جذاب در گوریس است. شهر قدیم خانه کلیسای باسیلیکا سورت هریپسمه قرن ۴ است که در سده ۱۶ بار تجدید شده است. ولی در دوره شوروی بسته شد تا در سال ۲۰۱۰ بازسازی شود و در اکتبر ۲۰۱۳ برای عموم بازگشایی شد.

بهترین رستوران های این شهر

رستوران کخورائی زور

هتل رستوران کخورائید زور در گوریس، جایی است که به هوای معماری ارمنستان و انواع غذاهای ارمنستان و اروپا می‌توانید احساس کنید. با ۲۰ اتاق طراحی شده و مدرن، هتل کخورائید زور برای یک تعطیلات خانوادگی، ازدواج و دیگر جشن‌ها به شما فرصت می‌دهد.

رستوران تاتویتن

این مکان خاص در کنار تله کابین “تا تِور” واقع شده است، جایی که با دوست یا خانواده خود می‌توانید استراحت و زمان بگذارید! منظره چشمگیری، غذای خوشمره، بار مدرن، جو و هوای گرم و…! رستوران “تاتِواتون” تمام سنت‌های فرهنگ ارمنستان و غذا ارمنستان را حفظ کرده است. در اینجا می‌توانید علاوه بر غذا محلی، انواع غذا مدیترانه و آسیایی را هم تجربه نکنید! رستوران همچنین ارائه خدمات خوراک و شراب و پذیرایی کامل برای مهمانی ها، پذیرایی ها و دیگر جشن‌ها می‌کند. منتظر دیدار شما هستیم! رستوران از آوریل تا نوامبر باز است.

رستوران ساروز در تاتو

خوش آمدید به رستوران “تاتو”! ما نزدیکترین رستوران به کلیسای تاتف هستیم. غذا و نوشیدنی های ارمنستانی خوشمزه و منظره ای به کلیسا را ارائه می دهیم. از صبح تا شب باز است. وای فای رایگان و دفتر اطلاعات برای گردشگران داریم. ما می توانیم اطلاعات و آدرس جاهای دیدنی تاتو را بدهیم.

هاتسنی تاورن

سوگمند است که در لانچ، شام کریپت یا فقط یک نوشید در مسیر به کلیسای تاتف، تاویرن هاتسن به نیازهای شماپذیر است. رستورانی که با قیمت های مناسب لانچ را ارائه می دهد و همچنین منویی ویژه از سوی شیف ما که شامل وعده های فصل و متنوع است، تا هر مهمان دریافت کند سرویس سریع، حرفه ای، دوستانه و حرفه ای. ما با آژانس های تور بهتر ارمنستان همکاری می کنیم و خوشحال از دیدار با گردشگران جدید هستیم.

معروف‌ترین مکان‌های گردشگری گوریس

تله‌کابین بال‌های تاتِو

بال‌های تاتو یک خط کابلی ۵.۷ کیلومتری بین هالیدزور و صومعه تاتف در ارمنستان است. این طولانی‌ترین ترن هوایی قابل برگشت است که تنها در یک بخش ساخته شده است و رکورد طولانی‌ترین تله‌کابین دو مسیره بدون توقف را دارد. ساخت و ساز در ۱۶ اکتبر ۲۰۱۰ به پایان رسید.

موزه آکسل باکونتس

موزه ادبیات و هنر چارنتس در یروان، شاخه ای از موزه ای است که در شهر گورس قرار دارد. این شاخه در پشت دیوار سنگی و دروازه چوبی با باغ بزرگ و زیبا واقع شده است و منظره ای نزدیک و دوستانه از اصلی نویسنده آکسل باکونتس را فراهم می کند. باکونتس یک نویسنده مشهور بود که در قرن ۲۰ میلادی فعال بود و تا زمان مرگ در ۱۹۳۷ بر جای ماند. خانه قرن ۱۹ میلادی که در آن زندگی می‌کرد، خود یک جاذبه است و به صورتی است که در زمان زندگی باکونتس نگهداری شده است. این خانه بود که باکونتس در آن زندگی می‌کرد تا ده سال اول زندگی اش و سپس دوباره و والدینش در آن زندگی می‌کردند تا هنگام ترک او. اتاق ها-Life همانند چیزی بود که در قرن ۱۹ و ۲۰ میلادی زندگی می‌شد: آشپزخانه و اتاق خواب ساده و اتاقی که در آن می‌نوشت. موزه همچنین دارای یک اتاق کوچک از عکس و نسخه‌های چاپی است، اگرچه بخشی از آرشیو باکونتس در یروان باقی مانده است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها