آشنایی با غارهای فیل در بمبئی

غارهای الفنتا در بمبئی، هند یک مجموعه باستانی غارهای سنگی است که از قرن ششم پس از میلاد تا قرن هفتم ساخته شده است.

شهر بمبئی، پایتخت ایالت مهاراشترا در هند، یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای هند است. جمعیت این شهر به حدود ۲۰ میلیون نفر می‌رسد و بیشترین جلوه‌های تضاد طبقاتی جامعه هند را در خود جای داده است. بمبئی به عنوان پایتخت تجاری، اقتصادی و سرگرمی هند شناخته می‌شود و بیش از ۵۰ درصد مالیات گمرکها و مالیات بر تولید را شامل می‌شود. این شهر مرکز بزرگ تجاری است که سهم بالایی از مالیات کشور را در بر میگیرد و یک ششم ارزش تولیدی کشور به آن وابسته است.بمبئی دارای جاذبه‌های گردشگری متعددی است، از جمله کلیسای مونت مری، شهرک سینمایی بالیوود، و بازارهای شلوغ و نهادهای فرهنگی متنوع. این شهر با تناقض و تنوع فرهنگی و مذهبی خود، مورد توجه گردشگران خارجی قرار میگیرد. با وجود آلودگی شهر، پارکهای بزرگ در بمبئی وجود دارد که در آنها می‌توانید استراحت کنید و از شلوغی شهر فاصله بگیرید.بمبئی به علت تمرکز شرکت‌های مختلف تجاری به عنوان پایتخت تجاری کشور هند شناخته می‌شود و در حال حاضر به عنوان مرکز بزرگ تجاری سهم بالایی از مالیات کشور را در بر میگیرد. این شهر همچنین مرکز فیلمبرداری فیلم‌های هندی است و شانس دیدن ستاره‌های بالیوود و عکس گرفتن با آنها را می‌دهد.
شهر بمبئی آثار زیادی دارد که غارهای فیل یکی از آنهاست.

معماری زیبای غارهای فیل بمبئی

معماری غارهای فیل بمبئی از شاهکارهای معماری هندی است که در کندهکاری هر گوشه از آن از اساطیر هندی الهام گرفته شده است. این غارها مجموعه ای متشکل از ۳ تالار، تعداد زیادی عبادتگاه فرعی و محوطه محصور هستند. غارهای فیل شامل ۲ دسته غار و در مجموع ۷ غار هستند که ۵ غار آن فرهنگ هندو و ۲ غار دیگرش فرهنگ بودایی را منعکس می کنند.غارهای فیل حاوی مجسمه های سنگی تراشیده شده اند که نشان دهنده تلفیق ایده ها و نماد های هندو و بودایی است. معماری هندی و کنده کاری های هر گوشه از غارها به شیوا (خدای هندو) و مجسمه های دیگر اختصاص داده شده است.این غارها در بندر بمبئی در ۱۰ کیلومتری شرق بمبئی در ایالت ماهاراشترا هند قرار دارند و به جز چند مورد استثنا، بسیاری از آثار هنری این غارها و محوطه مخدوش و آسیب دیده اند.

معماری هندی و کنده کاری های هر گوشه از غارها به شیوا (خدای هندو) و مجسمه های دیگر اختصاص داده شده است.

غارهای الفنتا در بمبئی، هند یک مجموعه باستانی غارهای سنگی است که از قرن ششم پس از میلاد تا قرن هفتم ساخته شده است. این غارها در جزیره الفنتا در جنوب بندر بمبئی واقع شده‌اند.غارهای الفنتا شامل معابد و مجسمه‌های بودایی، هندو و جاینی هستند که نمونه‌ای برجسته از معماری و هنر هندی به شمار می‌روند. مهم‌ترین جاذبه این غارها مجسمه عظیم سه‌سر الهه شیوا (تریموتی) است که از شاهکارهای هنری دوره گوپتا محسوب می‌شود.غارهای الفنتا در سال ۱۹۸۷ توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی فرهنگی اعلام شده‌اند. این مجموعه غارها یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری بمبئی و هندوستان به شمار می‌روند.

بخش های مهم غارهای زیبای فیل بمبئی

غارهای الفانتا در بمبئی هند، یک مجموعه غار تاریخی و مذهبی هستند که از قرن پنجم میلادی به بعد ساخته شده‌اند. این غارها شامل هفت غار اصلی هستند که به دو گروه تقسیم می‌شوند. مهم‌ترین بخش‌های این مجموعه عبارتند از:
غار شماره یک (غار بزرگ)
این غار بزرگترین و پیچیده‌ترین غار محسوب می‌شود. در داخل آن می‌توان به تالار بزرگ، اتاقک راهبان و زیارتگاه مرکزی دسترسی پیدا کرد. دیوارهای این غار با آثار هنری زیبایی پوشیده شده‌اند.
مجسمه‌های هندو
غارهای الفانتا مجسمه‌های بزرگ هندو از جمله لرد شیوا در نقش ماهایوگی، لرد ناتاراجا و گانگادار را در خود جای داده‌اند. این مجسمه‌ها که از یک تکه سنگ حکاکی شده‌اند، در اندازه واقعی هستند.
سنگ‌نگاره‌های دیواری
بر روی دیوار شرقی غار، سنگ‌نگاره‌ای عظیم به ارتفاع ۵ متر وجود دارد که باورهای باستانی هندو درباره وابستگی متقابل جنبه‌های زنانه و مردانه جهان را به تصویر کشیده است. این سنگ‌نگاره به نوعی تداوم و نابودی جهان را در کنار هم ترسیم می‌کند.در مجموع، غارهای الفانتا با مجسمه‌ها و سنگ‌نگاره‌های باشکوه خود، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری بمبئی و نمونه‌ای بارز از معماری و هنر هندو در دوران باستان به شمار می‌روند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها