آشنایی با مسجد اورتاکوی، استانبول

این مسجد زیبا و تاریخی بین سال‌های ۱۸۵۶ تا ۱۸۵۷ به دستور سلطان عبدالمجید، پادشاه عثمانی ساخته شد.

استانبول بزرگ ترین و پرجمعیت ترین شهر ترکیه است. این شهر تاریخی پایتخت امپراطوری های روم، بیزانس و عثمانی بوده و در سال ؟ به آنکارا واگذار شد. استانبول به عنوان شهری توریستی و دیدنی شناخته می شود که سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند. این شهر دارای جاذبه های گردشگری متعددی از جمله آب انبار باسیلیکا سیسترن است که در زمان امپراطوری بیزانس ساخته شده است. همچنین استانبول به عنوان قطب اصلی سفرهای بین المللی در ترکیه، سه فرودگاه دارد که مسافران می توانند از آن ها استفاده کنند. این شهر همچنین به دلیل داشتن دسرها و شیرینی های خوشمزه شهرت دارد.شهر استانبول مکان های دیدنی و باستانی زیبایی دارد که مسجد اورتاکوی یکی از آنهاست.

مسجد زیبای اورتاکوی استانبول 

مسجد اورتاکوی استانبول، که با نام مسجد «سلطان عبدالمجید» نیز شناخته می‌شود، در ناحیه بشیکتاش استانبول و در سمت غرب تنگه بسفر واقع شده است. این مسجد زیبا و تاریخی بین سال‌های ۱۸۵۶ تا ۱۸۵۷ به دستور سلطان عبدالمجید، پادشاه عثمانی ساخته شد. منطقه اورتاکوی، که در قسمت اروپایی استانبول و دقیقا زیر پل بسفر قراردارد، یکی از محبوب ترین، شیک ترین و پرجنب و جوش ترین در همسایگی است.مسجد اورتاکوی یکی از نمادهای مشهور استانبول است که در محله اورتاکوی واقع شده است. این مسجد با معماری باروک غربی در کنار تنگه بسفر قرار دارد و از بسیاری نقاط تنگه بسفر قابل مشاهده است. مسجد اورتاکوی در زمان سلطان عبدالمجید ساخته شده و یکی از سازه‌هایی است که بافت تاریخی شهر را به سمت تنگه بسفر گسترش داده است. این مسجد چندین بار به دلیل زلزله و آتش‌سوزی مرمت شده و آخرین بار بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ بازسازی شده است. مسجد اورتاکوی با معماری شیک خود یکی از زیباترین مساجد استانبول و یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری این شهر محسوب می‌شود.

معماری مسجد اورتاکوی 

معماری مسجد اورتاکوی استانبول از سبک ترکیبی یا التقاطی است که شامل گرایش‌های احیاگر معاصر اروپایی مانند نئوکلاسیک و عثمانی است. این مسجد در دوره سلطان عبدالمجید اول عثمانی، بین سال ۱۸۵۴ تا ۱۸۵۶ ساخته شد. معمار این بنا کاراپت بالیان و نیکوغایوس بالیان بودند. ویژگیهای معماری مسجد شامل گنبدی به رنگ آسمان، رنگ‌های مختلف روی دیوارها، پنجره‌های بیضی شکل بزرگ، و محرابی در جهت مکه است. همچنین، این مسجد دارای یک گنبد و دو مناره با بالکن است. زمین پلانی مربع شکل دارد و چهار ستون اصلی در گوشه‌ها سازه را نگه میدارند.

بخش های مهم مسجد اورتاکوی

مسجد اورتاکوی استانبول دارای چند بخش مهم است:
گنبد بزرگ: بخش اصلی مسجد را گنبد بزرگ تشکیل می‌دهد که نور را به داخل مسجد منعکس می‌کند و نمای زیبایی ایجاد می‌کند.
دو مناره: مسجد دارای دو مناره بلند است که هر کدام یک شرفه دارند. مناره‌ها با مرمر سفید و موزاییک تزئین شده‌اند.
پنجره‌های بلند: در بخش اصلی مسجد که گنبد قرار دارد، پنجره‌های بلند و بزرگی وجود دارد که نور را به داخل مسجد می‌رسانند.
کاشی‌کاری‌ها و نقاشی‌های دیواری: داخل مسجد با کاشی‌کاری‌های زیبا و نقاشی‌های دستی بر روی دیوارها و سقف‌ها تزئین شده است.
آلاچیق سلطنتی: درست کنار مسجد، یک آلاچیق سلطنتی وجود دارد که برای سلطان ساخته شده و به مسجد متصل است.

مسجد اورتاکوی، استانبول

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ