آشنایی با مسجد ایاصوفیه، استانبول

ایاصوفیه از سوی یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شده و مورد احترام مسیحیان و مسلمانان است.

استانبول بزرگ‌ترین شهر و پرجمعیت‌ترین شهر کشور ترکیه است که در دو بخش اروپایی و آسیایی واقع شده و توسط رود بسفر به دو نیمه تقسیم می‌شود. جمعیت این شهر در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۸٬۸۶۷٬۷۲۴ نفر گزارش شده‌است. استانبول مرکز فرهنگی و اقتصادی ترکیه و سومین کلان‌شهر بزرگ خاورمیانه پس از قاهره و تهران محسوب می‌شود. این شهر دارای آب و هوای مدیترانه‌ای است و بهترین زمان سفر به آن بهار و پاییز می‌باشد. استانبول به دلیل داشتن جاذبه‌های گردشگری متنوع مانند مسجد آبی، کلیسای سنت آنتوان، مرکز خرید ونیزیا و جزیره بیوک آدا یکی از مقاصد محبوب گردشگران است. همچنین این شهر به دلیل نزدیکی به ایران و هزینه‌های کم سفر، گزینه مناسبی برای سفرهای خارجی ایرانیان به‌شمار می‌رود. استانبول مکان های زیبا و دیدنی زیبایی دارد که مسجد ایاصوفیه یکی از آنهاست.

معماری زیبای مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه یک بنای تاریخی و معماری شاهکار در استانبول، ترکیه است. این بنا در طول تاریخ به عنوان کلیسای ارتدوکس، کلیسای کاتولیک، مسجد عثمانی و موزه استفاده شده است. در سال ۲۰۲۰، رئیس‌جمهور ترکیه دوباره آن را به عنوان مسجد طبقه‌بندی کرد. ایاصوفیه از سوی یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شده و مورد احترام مسیحیان و مسلمانان است. این بنا دارای معماری شگفت‌انگیز با موزاییک‌ها و کاشی‌کاری‌های زیبا است و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول و ترکیه محسوب می‌شود.مسجد ایاصوفیه در استانبول ترکیه یکی از شاهکارهای معماری جهان است. این بنا در ابتدا به عنوان کلیسای ارتدوکس ساخته شد و سپس به مسجد تبدیل شد. معماری ایاصوفیه شامل موارد زیر است:
گنبد عظیم با ارتفاع ۵۵.۶ متر و قطر ۶۰ متر که با استفاده از مرمر، سنگ و آجرهای سبک ساخته شده است.
معماران برای مقاوم سازی گنبد در برابر زلزله، سیم‌هایی روی آجرها کشیده و ۴۰ پنجره به آن اضافه کرده‌اند.
موزاییک‌ها و کاشی‌کاری‌های زیبا در داخل بنا که شامل تصاویر مسیح و آیات قرآنی است.
لژ مخصوص ملکه در مرکز سرسرای بالای ایاصوفیه که ملکه‌ها از آنجا مراسم را تماشا می‌کردند.
درهای مرمری در بخش جنوبی گالری که شرکت‌کنندگان در شورای کلیسا از آن تردد می‌کردند.

بخش های مهم مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه استانبول دارای بخش‌های مهم و قابل توجهی است:
گنبد بزرگ
ایاصوفیه دارای یک گنبد بزرگ است که دومین گنبد بزرگ جهان پس از کلیسای سنت پیتر رم به شمار می‌رود. این گنبد شگفت‌انگیز با خطاطی‌های زیبا و موزاییک‌های طلایی تزئین شده است.
موزاییک‌ها و نقاشی‌های بیزانسی
بخشی که اصلا نباید در بازدید از ایاصوفیه از دست داد، موزاییک‌های طلایی و نقاشی‌های به جامانده از دوران بیزانس است. از مهمترین نقاشی‌های باقیمانده روی موزاییک‌ها می‌توان به تصویر مریم مقدس و تصویر مریم مقدس با کنستانتین و جاستنیانوس اول اشاره کرد.
خطاطی‌های اسلامی
در طول سال‌های مختلف، ایاصوفیه شاهد مرمت‌ها و بازسازی‌های مختلف بوده که زیباترین آن‌ها خوشنویسی آیات قرآن در دوران حکومت عثمانی‌ها بر روی گنبد بوده است.
شبستان اصلی
شبستان اصلی مسجد ایاصوفیه یک گنبد بزرگ دارد که دومین گنبد بزرگ جهان پس از کلیسای سنت پیتر رم به شمار می‌رود.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ