آشنایی با قلعه یدیکوله، استانبول

این قلعه از هفت برج تشکیل شده و به همین دلیل به آن “قلعه هفت برج” نیز گفته می‌شود.

استانبول بزرگ‌ترین شهر و پرجمعیت‌ترین شهر کشور ترکیه است که در دو بخش اروپایی و آسیایی واقع شده و توسط رود بسفر به دو نیمه تقسیم می‌شود. جمعیت این شهر در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۸٬۸۶۷٬۷۲۴ نفر گزارش شده‌است. استانبول مرکز فرهنگی و اقتصادی ترکیه و سومین کلان‌شهر بزرگ خاورمیانه پس از قاهره و تهران محسوب می‌شود. این شهر دارای آب و هوای مدیترانه‌ای است و بهترین زمان سفر به آن بهار و پاییز می‌باشد. استانبول به دلیل داشتن جاذبه‌های گردشگری متنوع مانند مسجد آبی، کلیسای سنت آنتوان، مرکز خرید ونیزیا و جزیره بیوک آدا یکی از مقاصد محبوب گردشگران است. همچنین این شهر به دلیل نزدیکی به ایران و هزینه‌های کم سفر، گزینه مناسبی برای سفرهای خارجی ایرانیان به‌شمار می‌رود. استانبول مکان های زیبا و دیدنی زیبایی دارد که قلعه یدیکوله یکی از آنهاست.

معماری زیبای قلعه یدیکوله

قلعه یدیکوله یک قلعه تاریخی در استانبول ترکیه است که در محله فاتح واقع شده است. این قلعه از هفت برج تشکیل شده و به همین دلیل به آن “قلعه هفت برج” نیز گفته می‌شود. قلعه یدیکوله در طول تاریخ کاربردهای مختلفی داشته است، از جمله زندان و موزه. این قلعه یکی از گرانبهاترین میراث‌های سلطان محمد فاتح محسوب می‌شود و نقطه مشترک تاریخ عثمانی و بیزانس است.قلعه یدیکوله در استانبول دارای معماری بسیار تحسین‌برانگیز است. این قلعه شامل هفت برج با نام‌های مختلف است که از طریق پلکان داخلی به هم متصل شده‌اند. برجهای قلعه در دوره روم شرقی به عنوان رصدخانه، زندان و محل اعدام استفاده می‌شدند، اما در دوره عثمانی علاوه بر زندان و محل اعدام، به عنوان خزانه، انبار مهمات و انبار غله نیز مورد استفاده قرار می‌گرفتند. هدف از ساخت قلعه یدیکوله که توسط توپخانه محافظت می‌شد، نه صرفا دفاع از شهر، بلکه نگهداری از اسناد و اموال ارزشمند متعلق به دولت و استفاده از آن به عنوان سیاهچالی برای زندانیان سیاسی بود.

بخش های مهم قلعه یدیکوله

قلعه یدیکوله استانبول دارای بخش‌های مهم زیر است:
برج‌های قلعه
قلعه یدیکوله یا قلعه هفت برج مشرف به دریای مرمره است و در محله فاتح استانبول قرار دارد. این قلعه دارای هفت برج است که در دوره‌های مختلف تاریخی بنا شده‌اند. در فضای داخلی هر برج اتاق‌های سنگی وجود دارد که از طریق راهروهای پلکانی داخلی به هم مرتبط هستند.
طاق ورودی
قلعه یدیکوله یک طاق بسیار بزرگ طلاکاری شده در قسمت ورودی خود داشته است به همین دلیل نام دیگر این قلعه، دروازه طلایی می‌باشد.
سایر بخش‌ها
در فضای بیرونی برج‌های قلعه یدیکوله بخش‌هایی همچون حوض و آبنمایی بزرگ، مسجدی ساده، استراحتگاهی برای سربازان، انبار باروت و مدرسه وجود دارد. قلعه یدیکوله در طول تاریخ، سه کاربری متفاوت داشته؛ اتاق شکنجه، مدرسه و موزه. امروزه یدیکوله به عنوان موزه در فصل تابستان میزبان گردشگران زیادی است و فستیوال‌ها و کنسرت‌های مختلفی در فضای باز این قلعه برگزار می‌شود.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ