آشنایی با قلعه هشت ضلعی، آلانیا

این قلعه به شکل هشت ضلعی ساخته شده و در هر گوشه آن یک برج هشت ضلعی قرار دارد.

آلانیا شهری تاریخی و توریستی در جنوب ترکیه است که در ۱۳۵ کیلومتری شهر آنتالیا واقع شده است. این شهر از شمال به رشته کوه‌های توروس و از جنوب به دریای مدیترانه محدود می‌شود. آلانیا دارای جاذبه‌های گردشگری متعددی از جمله قلعه آلانیا، برج سرخ، قلعه احمدک و مسجد سلیمانیه است. این شهر همچنین دارای هتل‌های خوب و امکانات تفریحی ساحلی فراوانی است که آن را به یکی از مقاصد محبوب گردشگری در ترکیه تبدیل کرده است. آلانیا مکان های دیدنی و زیبای فراوانی دارد که قلعه هشت ضلعی یکی از آنهاست.

معماری زیبای قلعه هشت ضلعی

قلعه هشت ضلعی یک شاهکار معماری قرون وسطی است که در قرن سیزدهم ساخته شده است. این قلعه به شکل هشت ضلعی ساخته شده و در هر گوشه آن یک برج هشت ضلعی قرار دارد. طرح هندسی این قلعه در زمان خود بسیار منحصر به فرد و خاص بوده است.نمونه دیگری از معماری هشت ضلعی در ایران، گنبد جبلیه در کرمان است. این بنای هشت ضلعی سنگی دارای سه بخش است:
بخش پایینی با دیوارهای ضخیم و طاقنماهای قوسدار در هر ضلع و نورگیرهای بزرگ در داخل قوس ها
بخش میانی با پاگردی به عرض ۱.۵ متر و طاقنماهای تیزدار در بالای نورگیرهای مستطیل شکل
بخش فوقانی با پاگردی حلقوی و ۳۲ ضلع و ۲۴ نغول مستطیل شکل عمودی و افقی
داخل گنبد جبلیه نیز ساده و بدون تزئینات خاصی است و برای تبدیل هشت ضلعی به دایره از شانزده طاق نما استفاده شده است.معماری قلعه هشت ضلعی آلانیا، که به برج سرخ یا Kızıl Kule معروف است، از سنگ، آجر و سنگ مرمر ساخته شده است. این قلعه بر روی پلانی هشت ضلعی بنا شده است که هر یک از اضلاع آن ۱۲٫۵ متر پهناست. برج سرخ در ۵ طبقه ساخته شده و برای رسیدن به بالاترین نقطه، باید ۸۵ پله را طی کنید. این قلعه به دلیل ساخت در بستر در زمین شیب دار، ۳۳ متر ارتفاع در شرق دارد اما در ضلع غربی کوتاهتر است و به ارتفاع ۳۰ متر می‌رسد.

بخش های مهم قلعه هشت ضلعی

قلعه هشت ضلعی آلانیا دارای بخش‌های مهم زیر است:
ساختار و معماری: قلعه هشت ضلعی در قرن سیزدهم میلادی توسط سلجوقیان روم ساخته شد و بر روی باقیمانده‌های دوران بیزانس و استحکامات دوران روم بنا شده است. این قلعه بر روی یک شبه جزیره سنگی در بالای دریا قرار دارد و از سه طرف محافظت می‌شود.
برج سرخ: برج سرخ، یکی از بخش‌های مهم قلعه، دارای پلانی هشت ضلعی است که هر هشت دیوار آن پهنایی ۱۲٫۵ متری دارد. این برج به عنوان یک سپر دفاعی شهر در قرن سیزدهم ساخته شد و تا دوران امپراطوری عثمانی کاربری خود را حفظ کرد. امروزه این برج به عنوان یک موزه دیدنی است و گردشگران را با تاریخ منطقه آشنا می‌کند.
مخزن‌ها و برج‌ها: قلعه دارای ۱۴۰ برج و ۴۰۰ مخزن مختلف است که برای ارائه خدمات به قلعه طراحی شده‌اند. این مخزن‌ها و برج‌ها برای محافظت از شهر و بندر در برابر حملات دشمن استفاده می‌شدند.
ویلا‌های داخل دیوارها: در قرن ۱۹، ویلا‌های متعددی در داخل دیوارهای قلعه ساخته شد. این ویلا‌ها به گردشگران اجازه می‌دهند که در محیطی تاریخی و تاریخی زندگی کنند.
دسترسی: بخش رو به دریا قلعه با بلیط امکان‌پذیر است، اما بیشتر بخش‌های داخل دیوارها شامل زمین قلعه برای بازدید عموم آزاد است.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ