راهنمای سفر به عراق، کشوری با فرهنگ و تمدن دیرینه

عراق دارای تاریخ غنی و تمدن‌های باستانی مانند سومر و آشور است و در قرون گذشته تحت سلطه‌های مختلفی قرار داشته است.

قاره آسیا بزرگترین و پرجمعیت‌ترین قاره جهان است. مساحت آن حدود ۴۴.۵۷۹.۰۰۰ کیلومتر مربع است که تقریباً ۳۰ درصد از مساحت کل کره زمین را تشکیل می‌دهد. جمعیت قاره آسیا بیش از ۴ میلیارد نفر است که ۶۰ درصد از کل جمعیت جهان را در بر می‌گیرد.قاره آسیا کشورهای دیدنی و زیبای بسیاری دارد که عراق یکی از آنهاست.

کشور زیبای عراق

عراق، با نام رسمی جمهوری عراق، کشوری فدرال در خاورمیانه است و پایتخت آن بغداد می‌باشد. این کشور از جنوب با عربستان سعودی و کویت، از غرب با اردن و سوریه، از شمال با ترکیه و از شرق با ایران همسایه است. عراق دارای تاریخ غنی و تمدن‌های باستانی مانند سومر و آشور است و در قرون گذشته تحت سلطه‌های مختلفی قرار داشته است. این کشور در سال ۱۹۳۲ استقلال یافت و از آن زمان تحولات سیاسی و اجتماعی زیادی را تجربه کرده است.عراق کشوری در جنوب غرب آسیا است که با ایران، کویت، سوریه، ترکیه، اردن و عربستان سعودی مرز مشترک دارد. این کشور دارای جمعیتی بالغ بر ۳۷ میلیون نفر است. عراق به جز بخش محدودی که با خلیج فارس مرز آبی دارد، با بقیه کشورها مرز خشکی دارد،عراق دارای ذخایر ۱۱۵ میلیارد بشکه نفت در میدان‌های نفتی است که پس از ایران در رده پنجم قرار دارد. جغرافیای عراق گوناگون است و به چهار ناحیه اصلی بخش می‌شود: بیابان، میانرودانِ بالا، کوهسارهای شمالی در کردستان عراق، و میانرودانِ پایین. عراق یکی از کشورهای مهم و اسلامی خاور میانه است که دارای پیشینه تاریخی غنی می‌باشد. اما این کشور از جنگ‌ها و ناآرامی‌های سیاسی و اجتماعی بسیاری رنج برده است.

فرهنگ و مردم کشور عراق

مردم عراق فرهنگی غنی و متنوع دارند که به سه گروه اصلی تقسیم می‌شود: اعراب سنی در مرکز، کردها در شمال و شیعیان در جنوب. هر گروه ویژگی‌های فرهنگی خاص خود را دارد. زبان رسمی عربی و کردی است و زبان‌های دیگری مانند ترکی و آرامی نیز رایج‌اند. آداب و رسوم شامل احترام به بزرگان، مهمانی‌های با غذاهای کبابی و قهوه‌خانه‌ها است. هنرهای سنتی مانند نقاشی و قالی‌بافی نیز در فرهنگ عراق اهمیت دارند.مردم عراق از تنوع فرهنگی و قومی بالایی برخوردارند، شامل عرب‌ها، کردها، و اقلیت‌های دیگر مانند ترکمن‌ها و آشوری‌ها. هر گروه فرهنگی پوشش و آداب خاص خود را دارد.زنان عراقی معمولاً از حجاب استفاده می‌کنند، اما نوع و شدت آن بسته به منطقه و فرهنگ متفاوت است.

راهنمای سفر به عراق

در مناطق شیعه‌نشین، حجاب بیشتر رواج دارد، در حالی که در بغداد و مناطق دیگر، زنان به تدریج آزادی بیشتری در انتخاب پوشش خود پیدا کرده‌اند. مهمان‌نوازی و احوالپرسی با دست دادن و لبخند از ویژگی‌های فرهنگی این مردم است.

زبان مردم عراق

مردم عراق به دو زبان رسمی عربی و کردی صحبت می‌کنند. عربی در تمام مدارس تدریس می‌شود، در حالی که کردی بیشتر در شمال کشور کاربرد دارد. علاوه بر این، زبان‌های دیگری مانند ترکمنی، سریانی و لری نیز در برخی مناطق رایج هستند.

راهنمای سفر به عراق

عراق به دلیل تنوع قومی و فرهنگی، لهجه‌ها و گویش‌های مختلفی دارد که بسته به منطقه جغرافیایی متفاوت است.

شهر های مهم عراق

عراق دارای شهرهای مهم و تاریخی بسیاری است. مهمترین شهرهای این کشور عبارتند از:
بغداد: پایتخت و بزرگترین شهر عراق، مرکز سیاسی، اقتصادی و فرهنگی
بصره: بندری مهم در جنوب عراق و دومین شهر پرجمعیت این کشور

راهنمای سفر به عراقموصل: سومین شهر بزرگ عراق در شمال این کشور
کربلا: یکی از مراکز مهم مذهبی شیعیان و محل دفن امام حسین(ع)
نجف: شهر مقدس شیعیان و محل دفن امیرالمؤمنین علی(ع)
اربیل: مرکز اقلیم کردستان عراق
سلیمانیه: شهر مهم کردنشین در شمال عراق
کرکوک: شهر چندقومیتی در شمال عراق
همچنین شهرهای دیگری مانند رمادی، حله، عماره، کوت، دیوانیه، ناصریه ، دیالی ، زاخو، دهوک و حلبچه نیز از شهرهای مهم عراق به شمار می‌روند.

آثار باستانی مهم عراق

کشور عراق دارای آثار باستانی با ارزشی است که به تمدن بین‌النهرین بازمی‌گردد. برخی از مهم‌ترین این آثار عبارتند از:
شهر الحضر (هاترا): این شهر در ۱۱۰ کیلومتری جنوب غربی موصل و ۷۰ کیلومتری غرب آشور قرار دارد. از نیمه اول پیش از میلاد تا نیمه اول میلادی مورد سکونت بوده و دارای طرح دایره‌ای با قطر دو کیلومتر است. این شهر با خندق و ۱۶۳ برج محصور شده و شامل بارو، دیوار شهر، دروازه‌ها، معابد، گورها و آرامگاه‌ها است. هنر حجاری و پیکرتراشی هاترا در دنیای باستان معروف است.
آشور: این شهر در ۱۰۰ کیلومتری جنوب موصل و در غرب رود دجله قرار دارد. از ۲۴۰۰ پیش از میلاد مورد سکونت قرار گرفت. از مهم‌ترین آثار ایرانی و اشکانی این شهر کاخ پارتی آشور است. دیگر بناهای این دوره شامل معبد A، معبد آشور، معبد پری پتروس، فری ترینبائو و بیت اکتیو است.
هاوش کوری: این کاخ ساسانی در استان دیاله عراق و در ۱۰ کیلومتری مرز ایران در قصرشیرین قرار دارد. کاخ گنبددار با کتیبه و شامل ایوان، حیاط مرکزی، اتاق‌ها، خانه‌های دارای ایوان و حیاط است.

راهنمای سفر به عراقموزه ملی عراق: این موزه در شهر بغداد، منطقه علاوی، خیابان نصیر قرار دارد. در این موزه گنجینه‌های با ارزشی از تمدن بین‌النهرین به نمایش گذاشته می‌شود. موزه ملی عراق در سال ۲۰۰۳ به سرقت رفت و آثار مهمی از آن به دست دزدان رسید.
دژ اخیضر: این قلعه نظامی در استان کربلا قرار دارد و قدمتش به نیمه دوم قرن سوم هجری بازمی‌گردد. این قلعه شامل تالار اصلی، ایوان بزرگ، تالار پذیرایی و خانه‌های خدمتگزاران است.
بابل: این شهر باستانی در استان بابل قرار دارد و به تمدن باستان بین‌النهرین بازمی‌گردد. از مهم‌ترین آثار این شهر می‌توان به سد قدیمی الهندیه و چرخ آسیابهای آبی اشاره کرد.
این آثار باستانی عراق به تمدن باستان بین‌النهرین بازمی‌گردند و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند.

این آثار باستانی عراق به تمدن باستان بین‌النهرین بازمی‌گردند و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند.

راهنمای سفر به عراق

رستوران های مهم عراق

در عراق، چند رستوران معروف عبارتند از:
رستوران فلیورز آل دی داینینگ: رستورانی با غذاهای ایتالیایی و دیگر انواع غذاها، محبوب و پر رفت و آمد.
رستوران النخیل: ارائه‌دهنده انواع غذاهای آسیایی و بین‌المللی در کربلا.

راهنمای سفر به عراق

کباب یاسین: رستوران معروف با امتیاز ۴.۱ در اربیل.
رستوران رکن المراد: رستورانی با امتیاز ۳.۵ در بغداد.
این رستوران‌ها به دلیل کیفیت غذا و خدمات خود شناخته شده‌اند.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ