آشنایی با مسجد براثا، بغداد

این مسجد هم پیشینه تاریخی پیش از اسلام دارد و هم پس از ظهور اسلام مورد عنایت ویژه قرار گرفته است.

بغداد، پایتخت عراق و دومین شهر بزرگ جهان عرب، در سال ۷۶۲ میلادی توسط خلیفه عباسی، ابوجعفر منصور، تأسیس شد. این شهر به عنوان مرکز خلافت عباسی و محل تجمع علمای بزرگ اسلامی شناخته می‌شود و در کنار رود دجله واقع شده است. بغداد در تاریخ خود دستخوش حوادثی چون حمله مغول‌ها و جنگ‌ها بوده و به عنوان یک مرکز فرهنگی و علمی در دوران طلایی اسلام شناخته می‌شود. جمعیت آن در سال ۲۰۱۵ حدود ۸ میلیون نفر بوده است. شهر زیبای بغداد آثار باستانی و مکان های زیبای بسیاری دارد که برج مسجد براثا یکی از آنهاست.

معماری زیبای مسجد براثا

مسجد براثا یکی از مساجد مقدس شیعیان در بغداد است، واقع در محله‌ای به همین نام در منطقه کرخ. این مسجد در مسیر قدیم کاظمین به بغداد قرار دارد و به عنوان محلی برای اقامه نماز جمعه شناخته می‌شود. اهمیت آن به خاطر روایاتی است که به اقامت حضرت علی (ع) در این مکان و برگزاری نماز جماعت توسط وی اشاره دارد. پیش از تبدیل به مسجد، این مکان عبادتگاهی مسیحی بوده است.مسجد براثا یکی از مساجد مهم و معروف عراق است که در میانه راه کاظمین – بغداد در محلهای به همین نام واقع شده است. این مسجد هم پیشینه تاریخی پیش از اسلام دارد و هم پس از ظهور اسلام مورد عنایت ویژه قرار گرفته است.پیش از تبدیل به مسجد، عبادتگاهی مسیحی در مکان فعلی مسجد قرار داشته است. ظاهراً در محل مسجد مشهور براثا دیری برپا بوده که در ۳۷ق/۶۵۷م، هنوز در اختیار راهبی مسیحی قرار داشته است.امروزه با توسعه کاظمین، محله براثا به این شهر متصل و در مغرب بزرگراه بغداد-کاظمین واقع شده است و مقام حضرت علی(ع) در قبله گاه مسجد قرار دارد. مسجد براثا از مراکز مهم شیعیان برای نماز جمعه در بغداد به شمار می‌آید.در سال‌های گذشته، چندین بار این مسجد هدف حملات انتحاری قرار گرفته است. در ۱۸ فروردین ۱۳۸۵، سه تروریست به این مسجد در حین نماز جماعت حمله کرده و ۶۹ نفر را شهید و ۱۳۰ نفر را زخمی کردند.

مسجد براثا یکی از مساجد مهم شیعه در بغداد است که در مسیر کاظمین به بغداد واقع شده است. این مسجد در ابتدا عبادتگاهی مسیحی بود و سپس به دستور امیرالمؤمنین علی (ع) به مسجد تبدیل شد. براثا به عنوان مرکز نشر احادیث اهل بیت (ع) و محل تدریس علمای بزرگ مانند شیخ مفید شناخته می‌شود. همچنین، این مسجد به دلیل وقایع تاریخی و اقامت پیامبران، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در طول تاریخ چندین بار هدف حملات قرار گرفته است.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ