آشنایی با مزار سید ابو الطیب طاهر، بغداد

مزار ابوالطیب طاهر از نظر جغرافیایی به ناحیه‌ای نزدیک است که نخستین آرامگاه‌های اسلامی در آن یافت می‌شود.

بغداد، پایتخت عراق و دومین شهر بزرگ جهان عرب، در سال ۷۶۲ میلادی توسط خلیفه عباسی، ابوجعفر منصور، تأسیس شد. این شهر به عنوان مرکز خلافت عباسی و محل تجمع علمای بزرگ اسلامی شناخته می‌شود و در کنار رود دجله واقع شده است. بغداد در تاریخ خود دستخوش حوادثی چون حمله مغول‌ها و جنگ‌ها بوده و به عنوان یک مرکز فرهنگی و علمی در دوران طلایی اسلام شناخته می‌شود. جمعیت آن در سال ۲۰۱۵ حدود ۸ میلیون نفر بوده است. شهر زیبای بغداد آثار باستانی و مکان های زیبای بسیاری دارد که مزار سید ابوالطیب طاهر یکی از آنهاست.

معماری زیبای مزار سید ابو الطیب طاهر 

مزار سید ابوالطیب طاهر در بغداد
سید ابوالطیب طاهر بن عبدالله طبری، از علمای بزرگ قرن چهارم هجری، در بغداد درگذشت و در مقبره باب حرب این شهر دفن شد. وی در علوم اسلامی از جمله فقه، اصول، مذهب و جدل کتاب‌های بسیاری تألیف کرد.مزار این عالم بزرگوار در بغداد واقع است. بقعه او در کنار راه قم به سراجه نیز وجود دارد که در کتاب خلاصه التواریخ، قاضی احمد قمی در وقایع سال ۹۴۴ هجری قمری از آن نام برده است.سید ابوالطیب طاهر از نوادگان امام موسی کاظم (ع) بود. اشعار او بیشتر به سبک فقه و مسائل فقهی است. این عالم بزرگوار در قرن چهارم هجری در بغداد درگذشت و در مقبره باب حرب این شهر به خاک سپرده شد.
معماری مزار سید ابو الطیب طاهر بغداد
طاهر بن حسین، معروف به ابوالطیب طاهر، فرمانده نظامی و سیاسی مشهور عصر خلافت عباسی بود که در سال ۲۱۳ هجری در بغداد درگذشت. مزار او در بغداد واقع شده است.مزار ابوالطیب طاهر دارای ویژگی‌های معماری خاصی است:
پلان هشت ضلعی و گنبد رک
ساخت مقابر با پلان هشت ضلعی و گنبد رک در دوره‌های قبل از قرن هشتم هجری در مناطق مختلف ایران رایج بوده است. این شیوه معماری تحت تأثیر عوامل فرهنگی و مادی، همگام با آیین‌ها و باورهای جامعه پیش رفته است.
نزدیکی به آرامگاه‌های اولیه اسلامی
مزار ابوالطیب طاهر از نظر جغرافیایی به ناحیه‌ای نزدیک است که نخستین آرامگاه‌های اسلامی در آن یافت می‌شود. این موضوع به همراه شباهت‌های نزدیک چادرهای عشایری با برج‌های آرامگاهی، دلیل نیرومندی بر قدمت این شیوه معماری است.
تأثیر سنت «جایگاه بلند»
گروهی معتقدند که منشأ نهایی این شیوه معماری در سنت نیرومند «جایگاه بلند» جست‌وجو می‌شود؛ سنتی که در شرق کهن سابقه‌ای چندین هزار ساله دارد و در ایران از دیرباز مورد توجه بوده است.

بخش های مهم مزار سید ابوالطیب طاهر

مزار سید ابو الطیب طاهر در بغداد، یکی از مکان‌های مهم زیارتی در این شهر به شمار می‌آید. سید ابو الطیب طاهر، حفید امام کاظم، در قرن سوم هجری به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام شناخته می‌شود.
بخش‌های مهم مزار
مرقد: مزار سید ابو الطیب طاهر به عنوان یک مکان زیارتی، دارای مرقدی زیبا و با شکوه است که زائران زیادی را به خود جلب می‌کند.
حریم طاهری: این مکان به عنوان محل اقامت اعضای خاندان طاهری و از جمله بناهای مهم تاریخی در بغداد شناخته می‌شود.
مسجد و ابنیه: در دوران طاهر بن حسین، چندین بنا و مسجد در بغداد ساخته شد که به توسعه فرهنگی و مذهبی این منطقه کمک کرد.
خندق طاهر: این خندق نیز به دستور طاهر در بغداد ساخته شده و به نام او خوانده می‌شود، که نشان‌دهنده قدرت و نفوذ او در آن زمان است.
مزار سید ابو الطیب طاهر به دلیل اهمیت تاریخی و مذهبی‌اش، همواره مورد توجه زائران و تاریخ‌نگاران بوده است.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ