آشنایی با حرم امام موسی کاظم (ع)، بغداد

حرم کاظمین در شمال بغداد واقع شده و آرامگاه امام موسی کاظم(ع) هفتمین امام شیعیان و نوهاش امام محمد تقی(ع) نهمین امام است.

بغداد، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر عراق، در مرکز این کشور و در کنار رود دجله واقع شده است. این شهر در سال ۷۶۲ میلادی توسط ابوجعفر منصور، خلیفه عباسی، تأسیس شد و به مدت پنج قرن پایتخت خلافت عباسی بود. بغداد به عنوان یک مرکز فرهنگی و علمی در تاریخ اسلام شناخته می‌شود و در اوج خود، بزرگ‌ترین شهر جهان بود. جمعیت آن در سال ۲۰۱۵ حدود ۸ میلیون نفر برآورد شده است. شهر بغداد جاذبه های گردشگری و مکان های دیدنی زیبایی دارد که آرامگاه حرم امام موسی کاظم (ع) یکی از آنهاست.

معماری زیبای حرم امام موسی کاظم (ع)

حرم کاظمین در شمال بغداد، آرامگاه امام موسی کاظم و نوه‌اش امام محمد تقی (جواد) است و یکی از زیارتگاه‌های مهم شیعیان به شمار می‌آید. این حرم با دو گنبد طلایی و معماری اسلامی ایرانی، فضایی معنوی و تاریخی را به وجود آورده است. در طول تاریخ، حرم چندین بار مورد آسیب و بازسازی قرار گرفته، از جمله در حمله مغول و طغیان رود دجله. امروز، کاظمین به عنوان یک مرکز زیارتی و فرهنگی شناخته می‌شود.حرم کاظمین در شمال بغداد واقع شده و آرامگاه امام موسی کاظم(ع) هفتمین امام شیعیان و نوهاش امام محمد تقی(ع) نهمین امام است. معماری کنونی حرم شامل دو گنبد و چهار مناره است که در سبک اسلامی ایرانی ساخته شده‌اند.حرم در طول تاریخ چندین بار دچار آسیب شده و بازسازی شده است. در سال ۵۶۹ قمری بر اثر طغیان رود دجله آسیب دید و خلیفه عباسی الناصر لدین الله در سال ۵۷۵ قمری تعمیراتی در آن انجام داد و حجره‌هایی در اطراف صحن ساخت. در زمان خلیفه الظاهر نیز حرم دچار آتش‌سوزی شد که خسارت‌هایی به گنبد و مناره‌ها وارد کرد. پس از تهاجم مغول به بغداد در سال ۶۵۶ قمری، وزیر هولاکوخان به بازسازی و تزیین دیوارهای آستان با کاشی‌های زیبا پرداخت.

بخش های مهم حرم امام موسی کاظم (ع)

حرم مطهر امام موسی کاظم (ع) و امام محمد تقی (ع) در منطقه کاظمین بغداد واقع شده و از مهم‌ترین زیارتگاه‌های شیعیان در عراق است. این حرم شامل بخش‌های مختلفی است:
صحن و حرم
مساحت کل حرم حدود ۲۶ هزار مترمربع است که شامل صحن و بناهای اطراف آن می‌شود. شکل معماری حرم مستطیل است و طول آن ۱۲۳ متر و عرض ۱۱۵ متر می‌باشد.
گنبد و گلدسته‌ها
حرم دارای گنبدی زیبا و چند گلدسته مرتفع است که با کاشی‌کاری و طلاکاری تزئین شده‌اند.
ضریح و روضه
در داخل حرم، ضریح مطهر امام موسی کاظم (ع) و امام محمد تقی (ع) قرار دارد که با آینه‌کاری و منبت‌کاری تزئین شده است. روضه متبرکه نیز در کنار ضریح قرار دارد.
مدفونان
در حرم کاظمین افراد مشهوری همچون شیخ مفید، ابن قولویه و خواجه نصیرالدین طوسی دفن شده‌اند. پس از دوره عباسیان، شمار مدفونان در حرم افزایش یافته است.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ