آشنایی با حرم امام محمد مهدی (ع)، بغداد

طبق باور شیعیان، امام مهدی (عج) همچنان زنده است و در غیبت به سر می‌برد و در آخرالزمان ظهور خواهد کرد.

بغداد، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر عراق، در مرکز این کشور و در کنار رود دجله واقع شده است. این شهر در سال ۷۶۲ میلادی توسط ابوجعفر منصور، خلیفه عباسی، تأسیس شد و به مدت پنج قرن پایتخت خلافت عباسی بود. بغداد به عنوان یک مرکز فرهنگی و علمی در تاریخ اسلام شناخته می‌شود و در اوج خود، بزرگ‌ترین شهر جهان بود. جمعیت آن در سال ۲۰۱۵ حدود ۸ میلیون نفر برآورد شده است. شهر بغداد جاذبه های گردشگری و مکان های دیدنی زیبایی دارد که آرامگاه امام محمد مهدی (ع) یکی از آنهاست.

معماری زیبای حرم امام محمد مهدی (ع)

امام مهدی (عج) دوازدهمین امام شیعیان است که طبق باور شیعیان در سال ۲۶۰ هجری قمری در سامرا متولد شد و در همان سال پس از شهادت پدرش امام حسن عسکری (ع) به امامت رسید. پس از آن در سال ۲۶۵ هجری به دستور خلیفه عباسی معتمد به سامرا احضار و در آنجا تحت نظر بود تا اینکه در همان سال به طور مرموزی ناپدید شد. طبق باور شیعیان، امام مهدی (عج) همچنان زنده است و در غیبت به سر می‌برد و در آخرالزمان ظهور خواهد کرد.حرم‌های امامان شیعی دیگر مانند حرم امام موسی کاظم (ع) و امام جواد (ع) در کاظمین بغداد و حرم امام علی (ع) در نجف اشرف وجود دارد.این مکان در نزدیکی حرم امام حسین (ع) قرار دارد و به حضرت مهدی (عج) منسوب است. معماری اولیه آن شامل اتاقی کوچک و گلی بود که در سال‌های مختلف بازسازی شده است. آخرین بازسازی در سال ۱۳۹۱ هجری قمری انجام شد. این حرم به دلیل موقعیت تاریخی و معنوی‌اش، همواره مورد توجه زائران و محبان قرار دارد.

بخش های مهم حرم امام محمد مهدی (ع)

حرم امام مهدی (عج) در عراق به عنوان یکی از مکان‌های زیارتی مهم شناخته می‌شود و در نزدیکی کربلا واقع شده است. این مکان به مقام امام زمان (عج) معروف است و زائران برای دعا و نماز به آنجا می‌روند. ساختمان آن در سال‌های مختلف بازسازی شده و دارای مساحتی حدود ۱۳۰۰ متر مربع است.از دیگر مکان‌های مهم زیارتی در عراق می‌توان به حرم‌های امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) در کربلا و حرم عسکریین در سامرا اشاره کرد.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ