آشنایی با حرم حضرت مریم (س)، بغداد

حضرت مریم (س) در اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد و تنها زنی است که در قرآن به نامش اشاره شده است.

بغداد، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر عراق، در مرکز این کشور و در کنار رود دجله واقع شده است. این شهر در سال ۷۶۲ میلادی توسط ابوجعفر منصور، خلیفه عباسی، تأسیس شد و به مدت پنج قرن پایتخت خلافت عباسی بود. بغداد به عنوان یک مرکز فرهنگی و علمی در تاریخ اسلام شناخته می‌شود و در اوج خود، بزرگ‌ترین شهر جهان بود. جمعیت آن در سال ۲۰۱۵ حدود ۸ میلیون نفر برآورد شده است. شهر بغداد جاذبه های گردشگری و مکان های دیدنی زیبایی دارد که آرامگاه حرم حضرت مریم (س) یکی از آنهاست.

معماری زیبای حرم حضرت مریم (س)

حضرت مریم (س) در اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد و تنها زنی است که در قرآن به نامش اشاره شده است. مرقد او در بیت المقدس قرار دارد و بر اساس منابع اسلامی، او در زمان حیات عیسی (ع) در سن ۵۱ یا ۶۳ سالگی درگذشت و عیسی (ع) او را غسل داد.همچنین، خانه مریم مقدس در افسوس ترکیه، محلی است که گفته می‌شود مریم بعد از قیام عیسی (ع) در آن زندگی کرده است و امروزه به عنوان یک زیارتگاه مورد احترام قرار دارد.حرم حضرت مریم در دو مکان قرار دارد:
آرامگاه مریم مقدس در کوه زیتون نزدیک اورشلیم فلسطین:
اولین قبر در قرن اول میلادی ساخته شد و در قرن پنجم بخش‌های بیشتری به آن اضافه شد.
بعد از تصرف توسط صلاح الدین ایوبی، محرابی به سمت مکه در آن ساخته شد.
خانه مریم مقدس در کوه Bulbul، ۹ کیلومتر قبل از شهر افسوس ترکیه:
این خانه باستانی کاملاً از سنگ ساخته شده و نمونه‌ای از معماری روم باستان است.
در قرن چهارم میلادی، مقبره و خانه ویرجین مریم با هم ادغام شده و به مکانی برای عبادت تبدیل شد.
این دو مکان برای مسیحیان و مسلمانان مقدس هستند. مسلمانان نیز مادر یکی از پیامبران خود را در این اماکن می‌دانند و برای آن احترام قائل می‌باشند.

حرم حضرت مریم (س)

بخش های مهم حرم حضرت مریم (س)

حرم حضرت مریم (س): در بیت‌المقدس قرار دارد. بخش‌های مهم این حرم عبارتند از:
محل دفن حضرت مریم (س): بنا بر منابع اسلامی، حضرت مریم در زمان حیات حضرت عیسی (ع) در سن ۵۱ یا ۶۳ سالگی از دنیا رفت و حضرت عیسی او را غسل داد.
محل تولد حضرت مریم (س): حضرت مریم بیش از دو هزار سال پیش در میان بنی‌اسرائیل به دنیا آمد. پدر بزرگوارش عمران از انبیای الهی بود و خداوند این دختر پاک را در کهن‌سالی به او عطا کرد.
محل تربیت حضرت مریم (س): وقتی مادرش او را به معبد برد، راهبان معبد بیت‌المقدس دوست داشتند افتخار کفالت و تربیت او را نصیب خود کنند. اما حضرت زکریا که شوهر خاله مریم بود، می‌خواست خودش سرپرستی و تربیت او را بر عهده داشته باشد

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ