راهنمای سفر به حله شهری بر خرابه های بابل، عراق

شهر حله از همان آغاز موطن فقیهان شیعه و جایگاه تربیت عالمان دین بوده است.

عراق، با نام رسمی جمهوری عراق، کشوری فدرال در خاورمیانه و غرب آسیا است. پایتخت آن بغداد می‌باشد و از همسایگان آن می‌توان به عربستان سعودی، کویت، اردن، سوریه، ترکیه و ایران اشاره کرد. عراق دارای تمدن‌های باستانی نظیر سومر و آشور است و در طول تاریخ تحت تأثیر امپراتوری‌های مختلفی قرار گرفته است. این کشور در سال ۱۹۳۲ استقلال یافت و از آن زمان تا کنون تحولات سیاسی و اجتماعی متعددی را تجربه کرده است. عراق شهرهای مهم بسیاری دارد که حله یکی از آنهاست

شهر زیبای حله

شهر حله یکی از شهرهای قدیمی و مهم عراق است که در مرکز استان بابل قرار دارد. این شهر در حدود ۹۰ کیلومتری جنوب بغداد و بر مسیر طریق بغداد به نجف واقع شده است.حله در قرن پنجم هجری قمری به دارالعلم شیعه تبدیل شد و بزرگترین علما و فقهای شیعه در آن ظهور کردند. در قرن هفتم، حوزه علمیه حله پررونقترین مرکز علمی شیعه و محل تدریس علمای بزرگ شیعه بود. خاندانهای علمی زیادی چون آل بطریق، آل نَما، آل طاووس، و آل مطهر در این شهر ظهور کردند. علمایی مانند ابن ادریس حلی، علامه حلی، محقق حلی، سید بن طاووس، ابن فهد حلی از این شهر بودهاند.حله در قرن پنجم و ششم قمری یکی از زیباترین شهرهای عراق بوده است. یکی از خلفای آل بویه به نام سیف الدوله اسدی در قرن پنجم هجری قصرها و خانه های بسیار زیبایی ساخت و با آباد شدن این شهر تجار و علما وشعرای فراوانی به سوی شهر حله آمدند.

فرهنگ و زبان مردم حله

شهر حله از همان آغاز موطن فقیهان شیعه و جایگاه تربیت عالمان دین بوده است. وجود چنین عالمانی باعث شد که از مردم شهر با اوصافی زیبا یاد شود. در قرن پنجم هجری قمری به دارالعلم شیعه تبدیل شد و علما و فقهای برجسته شیعه در آن ظهور کردند.در قرن هفتم، حوزه علمیه حله پررونقترین مرکز علمی شیعه و محل تدریس علمای بزرگ شیعه بود. خاندانهای علمی زیادی چون آل بطریق، آل نَما، آل طاووس، و آل مطهر در این شهر ظهور کردند. علمایی مانند ابن ادریس حلی، علامه حلی، محقق حلی، سید بن طاووس، ابن فهد حلی از این شهر بودهاند.شهر حله به سبب موقعیتش در کنار فرات و باغهای زیادی که دارد به حلّه فَیحاء (خوشبو و مطبوع) نیز مشهور بوده است. امروزه یکی از استانهای شیعه نشین عراق محسوب میشود.زبان مردم شهر حله در عراق عربی است. این شهر که در ۹۰ کیلومتری جنوب بغداد واقع شده، یکی از مراکز مهم علمی و فرهنگی شیعه به شمار می‌آید و بیشتر ساکنان آن شیعه اثنا عشری هستند. حله به دلیل موقعیت جغرافیایی و تاریخی‌اش، به عنوان “حله فَیحاء” نیز شناخته می‌شود.

راهنمای سفر به حله

چیدمان زیبای شهر حله

شهر حله یکی از شهرهای عراق است که در مرکز استان بابل قرار دارد. این شهر در حدود ۹۰ کیلومتری جنوب بغداد بر مسیر طریق بغداد و نجف واقع شده است.
حله در قرن پنجم و ششم قمری یکی از زیباترین شهرهای عراق بوده است. در قرن پنجم هجری، سیف الدوله اسدی از خلفای آل بویه قصرها و خانه های بسیار زیبایی در این شهر ساخت. با آباد شدن حله، تجار و علما و شعرای فراوانی به سوی آن آمدند و در اندک زمانی مرکز تمدن و فرهنگ اسلامی قرار گرفت.در اوایل قرن ششم تا قرن دهم، حله مرکز علم و اجتهاد و مهد حوزه علمیه شیعه بود. خاندان های علمی زیادی در این شهر ظهور یافتند از جمله آل بطریق، آل نما، آل طاوس، آل مطهر. علمایی مانند ابن ادریس حلی، علامه حلی، محقق حلی، سید بن طاووس، ابن فهد حلی از این شهر بودند.

آثار باستانی و مکان های دیدنی حله

شهر حله در عراق دارای تاریخ غنی و آثار باستانی متعددی است. از جمله قلعه‌های معروف این شهر می‌توان به قلعه هه‌ولیر اشاره کرد که به عنوان یکی از بناهای تاریخی مهم شناخته می‌شود. حله به عنوان دارالعلم شیعه در قرن پنجم هجری قمری مشهور است و بسیاری از علمای بزرگ شیعه از جمله علامه حلی و ابن ادریس حلی در این شهر زندگی کرده‌اند. همچنین، بقایای شهر باستانی بابل نیز در نزدیکی حله قرار دارد که به عنوان یکی از مراکز تمدن باستانی شناخته می‌شود.
شهر حله در عراق، مرکز استان بابل و یکی از مراکز مهم علمی شیعه است. از حرم‌های معروف این شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
حضرت حمزه و حضرت قاسم: این دو امامزاده مشهور به نام‌های این دو بزرگوار، نام شهر را تغییر داده‌اند.
مشهد ردّ الشمس: محلی تاریخی که به نماز حضرت علی (ع) در بازگشت از جنگ صفین مرتبط است.
مقام حضرت مهدی: واقع در بازار قدیمی حله و پشت مسجد بزرگ، یکی دیگر از مکان‌های مقدس این شهر است.

راهنمای سفر به حلهمسجدهای شهر حله

شهر حله در عراق دارای چندین مسجد تاریخی و مهم است که برخی از آنها عبارتند از:

مسجد رد الشمس (مسجد بازگشت آفتاب)

این مسجد در شمال شهر حله و در سمت راست ابتدای جاده منتهی به بابل قرار دارد. محل وقوع معجزه بازگشتن آفتاب به عقب در زمان حضرت علی(ع) است که در منابع شیعه و سنی به آن اشاره شده است.

مسجد بزرگ حله

مسجد بزرگ حله یکی از مساجد قدیمی و مهم این شهر است که در داخل بازار قدیمی شهر و دقیقاً پشت مقام حضرت مهدی(عج) قرار دارد.

سایر مساجد

علاوه بر این دو مسجد، شهر حله دارای مساجد دیگری نیز هست که در منابع به آنها اشاره شده است، اما جزئیات بیشتری در دسترس نیست. این شهر به دلیل اهمیت تاریخی و علمی خود، همواره مورد توجه مسلمانان بوده و مساجد آن نقش مهمی در زندگی مردم ایفا کرده‌اند.
شهر حله در عراق، با تاریخ غنی و آثار باستانی فراوان، مرکز مهمی برای علمای شیعه بوده است. از آثار باستانی این شهر می‌توان به محل تولد حضرت ابراهیم(ع)، مقام جمجمه و مسجد شمس اشاره کرد. همچنین، حله در نزدیکی شهر باستانی هاشمیه قرار دارد که روزگاری پایتخت عباسی‌ها بود. این شهر در دوران‌های مختلف، به ویژه در قرن‌های پنجم و ششم هجری، رونق علمی و فرهنگی داشته و محل ظهور بسیاری از علمای بزرگ شیعه بوده است.

رستوران های مهم حله

شهر حله در عراق دارای رستوران‌های متنوعی است که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:
رستوران حیدر شواکه: انواع غذاهای گوشتی، خیابان زهور.
رستوران مندی صنعاء الیمن: برنج و مرغ دودی، خیابان زهور.
رستوران سیروان: کباب گوشت و مرغ، خیابان زین العابدین.
رستوران حجی فارس: غذاهای خورشتی و ماهی سرخ شده، خیابان زین العابدین.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ