آشنایی با موزه موصل

موزه موصل، واقع در شهر موصل عراق، یکی از مهم‌ترین موزه‌های باستان‌شناسی این کشور است.

موصل شهری در شمال عراق و مرکز استان نینوا است. این شهر پرجمعیت‌ترین شهر عراق پس از بغداد و مرکز اقتصادی شمال کشور محسوب می‌شود. بخش اصلی شهر در کرانه‌ی شرقی رود دجله واقع شده و در کرانه‌ی غربی آن، بازمانده‌های شهر باستانی نینوا قرار دارد.در طول تاریخ، موصل محل زندگی اقوام و مذاهب گوناگونی بوده است. پیش از پروژه عرب‌سازی موصل توسط صدام حسین و حزب بعث، این شهر برای قرن‌ها کردنشین بود اما در اواخر قرن بیستم، مردم عرب سنی عمده جمعیت مناطق شهری را تشکیل می‌دادند.موصل در سده‌های دهم و یازدهم میلادی پایتخت دولت‌های جدا شده از عباسیان مانند حمدانیان بود. پس از جنگ جهانی اول، این شهر مدتی تحت سلطه امپراتوری بریتانیا قرار گرفت. از ژوئن ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۷ نیز در تصرف سازمان تروریستی داعش بود.همچنین فیلم اکشن و جنگی آمریکایی به زبان عربی با عنوان “موصل” در سال ۲۰۱۹ منتشر شد که بر اساس نبرد موصل (۲۰۱۶–۲۰۱۷) ساخته شده بود.شهر موصل آثار باستانی و مکان های دیدنی زیبای زیادی دارد که موزه موصل یکی از آنهاست.

معماری زیبای موزه موصل

موزه موصل، واقع در شهر موصل عراق، یکی از مهم‌ترین موزه‌های باستان‌شناسی این کشور است. این موزه در سال ۱۹۵۲ تأسیس شد و به عنوان دومین موزه بزرگ عراق شناخته می‌شود. موزه موصل دارای مجموعه‌ای از آثار باستانی مربوط به امپراتوری آشور است و در اوج خود، حدود ۲۲۰۰ قطعه از آثار تاریخی را در خود جای داده بود.متأسفانه، موزه موصل در طی جنگ عراق و به ویژه در سال ۲۰۱۵، به شدت آسیب دید. گروه تروریستی داعش در این سال اقدام به تخریب و غارت آثار باستانی این موزه کرد و ویدئویی از این تخریب‌ها منتشر کرد که به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.پس از آزادسازی موصل در مارس ۲۰۱۷، تلاش‌هایی برای بازسازی و احیای موزه آغاز شد. به تازگی، همکاری‌هایی با موزه لوور پاریس برای بازسازی گنجینه‌های تاریخی موزه موصل صورت گرفته است.

ویژگی های مهم موزه موصل

موزه موصل یکی از مهم‌ترین موزه‌های باستان‌شناسی در عراق است که در شهر موصل قرار دارد. این موزه در سال ۱۹۵۲ تأسیس شد و دارای مجموعه‌ای از آثار تاریخی با قدمت تا ۲۶۰۰ سال است.در سال ۲۰۱۵، داعش بخش‌های زیادی از ساختمان موزه و آثار تاریخی آن را تخریب کرد. اما پس از آزادسازی موصل در سال ۲۰۱۷، تلاش‌های بین‌المللی برای بازسازی و مرمت موزه آغاز شد.تیم مرمت موزه موصل تمرکز اصلی خود را بر احیای شیر بالدار شهر نمرود و ۲ مجسمه “لاماسو” (گاوهای نر بالدار با سر انسان) متعلق به دوران “آشورناصیرپال دوم” در امپراتوری آشور گذاشته‌اند. برخی از قطعات آثار تاریخی توسط نوارهای نرم یا حلقه‌های فلزی کوچک به هم متصل می‌شوند تا مانند یک پازل بزرگ بازسازی شوند.در طبقه همکف موزه، سیم‌های فلزی به دور برخی از تکه‌های آثار باستانی پیچیده شده و در اتاق‌های دیگر سنگ‌هایی با اندازه‌های مختلف پراکنده شده است. این تلاش‌ها نشان‌دهنده عزم جدی برای احیای این میراث فرهنگی ارزشمند است.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ