آشنایی با حمام‌های العلیل، موصل

حمام العلیل به عنوان آخرین پایگاه داعش در این منطقه محسوب می‌شد و در سال ۲۰۱۶ به دست نیروهای عراقی آزاد شد.

موصل شهری در شمال عراق و مرکز استان نینوا است. این شهر پرجمعیت‌ترین شهر عراق پس از بغداد و مرکز اقتصادی شمال کشور محسوب می‌شود. بخش اصلی شهر در کرانه‌ی شرقی رود دجله واقع شده و در کرانه‌ی غربی آن، بازمانده‌های شهر باستانی نینوا قرار دارد.در طول تاریخ، موصل محل زندگی اقوام و مذاهب گوناگونی بوده است. پیش از پروژه عرب‌سازی موصل توسط صدام حسین و حزب بعث، این شهر برای قرن‌ها کردنشین بود اما در اواخر قرن بیستم، مردم عرب سنی عمده جمعیت مناطق شهری را تشکیل می‌دادند.موصل در سده‌های دهم و یازدهم میلادی پایتخت دولت‌های جدا شده از عباسیان مانند حمدانیان بود. پس از جنگ جهانی اول، این شهر مدتی تحت سلطه امپراتوری بریتانیا قرار گرفت. از ژوئن ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۷ نیز در تصرف سازمان تروریستی داعش بود.همچنین فیلم اکشن و جنگی آمریکایی به زبان عربی با عنوان “موصل” در سال ۲۰۱۹ منتشر شد که بر اساس نبرد موصل (۲۰۱۶–۲۰۱۷) ساخته شده بود.شهر موصل آثار باستانی و مکان های دیدنی زیبای زیادی دارد که حمام العلیل یکی از آنهاست.

حمام های زیبای العلیل

حمام العلیل، شهری در استان نینوا، عراق، در حدود ۳۰ کیلومتری جنوب موصل واقع ۸ است. این منطقه به دلیل تاریخچه‌اش و کشتارهای گروه داعش در زمان تصرف، شناخته شده است. حمام العلیل به عنوان آخرین پایگاه داعش در این منطقه محسوب می‌شد و در سال ۲۰۱۶ به دست نیروهای عراقی آزاد شد.این شهر همچنین به خاطر چشمه‌های آب گرم معدنی‌اش معروف است که به عنوان مقصدی محبوب برای عراقی‌ها شناخته می‌شود. آب گوگردی این چشمه‌ها به دلیل خواص درمانی‌اش مورد توجه قرار دارد و پس از بازسازی، در سال ۲۰۲۲ دوباره به روی مردم باز شد.با وجود زخم‌های جنگ، بازگشایی حمام العلیل نشانه‌ای از عادی شدن وضعیت در این منطقه پس از سال‌ها درگیری است. ساکنان محلی همچنان از سرعت کند بازسازی این منطقه انتقاد دارند، اما حضور دوباره مردم در این مکان به تدریج حس زندگی را به آن بازمی‌گرداند.
حمام العلیل یک مرکز آبگرم معدنی است که چندین دهه پیش در شهری به همین نام در شمال عراق تأسیس شده است. این مرکز به دلیل داشتن آب گوگردی با فواید درمانی شناخته شده است.حمام العلیل شامل چشمه های آبگرم طبیعی گوگردی است که در کنار رودخانه دجله واقع شده اند. این چشمه ها به دو دسته تقسیم می شوند:
چشمه هایی که برای ورود به آن ها باید هزینه پرداخت شود
چشمه هایی که رایگان و در فضای آزاد هستند
آوارگان موصل به دلیل محدودیت مالی، عمدتاً از چشمه های رایگان استفاده می کنند.طبق گفته اهالی بومی، قیر طبیعی حمام العلیل برای درمان استخوان ها کاربرد دارد و گل لجنی سبز رنگ برای نرم کردن موها و برداشتن لکه های پوستی و از گل سرخ آن برای تلطیف و روشنایی پوست استفاده می شود.در طول جنگ علیه داعش، حمام العلیل بهترین تفریح و سرگرمی نه فقط برای سربازان بلکه برای خبرنگاران پوشش دهنده تحولات جنگ و کاروان های کمک های مردمی بود. نیروهای عراقی در سال ۲۰۱۶ موفق شدند این شهر را از کنترل داعش خارج کنند.

ویژگی های مهم حمام العزیز

ویژگی‌های مهم حمام العلیل موصل عراق
موقعیت جغرافیایی
حمام العلیل در حدود ۳۰ کیلومتری جنوب موصل در استان نینوا واقع شده است. این شهر دارای جمعیتی حدود ۲۵,۰۰۰ نفر است.
آب گرم معدنی
چشمه آب گرم معدنی حمام العلیل که چندین دهه پیش تاسیس شده، به دلیل داشتن آب گوگردی با فواید درمانی شناخته شده است. این چشمه پس از سال‌ها وقفه و مرمت، دوباره شروع به فعالیت کرده است.
تصرف داعش و آزادسازی
منطقه حمام العلیل آخرین پایگاه تروریست‌های داعش در جنوب موصل به شمار می‌رفت. نیروهای عراقی در عملیات آزادسازی موصل که از ۲۶ مهرماه گذشته آغاز شده بود، توانستند این منطقه را از اشغال تروریست‌ها آزاد کنند. آزادسازی حمام العلیل نشانه‌ای از پایان داعش و عادی شدن اوضاع در این منطقه است.
کشتارهای داعش
در زمان تصرف داعش، این گروه تروریستی در حمام العلیل کشتارهای زیادی را انجام داد. به عنوان مثال، داعش پدر هشام خالد را که سرهنگ پلیس عراق بود، همراه با صدها نفر دیگر اعدام کرد و اجساد آنها در نوامبر ۲۰۱۶ در یک گور دسته‌جمعی در نزدیکی دانشکده کشاورزی در حمام العلیل کشف شد.
بازسازی و بازگشایی
با وجود گذشت شش سال از بیرون راندن تکفیری‌ها از منطقه، ساکنان سرعت کند بازسازی را محکوم می‌کنند. اما با این حال، بازگشایی حمام العلیل در ماه ژوئن در سواحل دجله، ظاهری عادی به این مکان داده است.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ