آشنایی با دریاچه دوکان، سلیمانیه

دریاچه دوکان بزرگترین دریاچه منطقه کردستان عراق است که در استان سلیمانیه واقع شده‌است.

شهر سلیمانیه مرکز استان سلیمانیه در شرق اقلیم کردستان عراق است. این شهر در نزدیکی مرز ایران و در فلات ایران قرار دارد. سلیمانیه در سال ۱۷۸۴ توسط شاهزاده کرد عثمانی، ابراهیم پاشا بابان تأسیس شد و به نام پدرش سلیمان پاشا نامگذاری شد.سلیمانیه از بدو تأسیس همواره مرکز شاعران، نویسندگان، مورخان، سیاستمداران و دانشمندان بوده است. این شهر از سال ۱۷۸۴ تا ۱۸۵۰ پایتخت حکومت تاریخی بابان بود. سلیمانیه به عنوان یکی از قطب‌های مهم علمی کشور عراق شناخته می‌شود و مرکز ملی‌گرایی کردی و ادبیات کردی است.بیشتر ساکنان سلیمانیه را کردها تشکیل می‌دهند و گویش اکثر مردم این شهر سورانی است. سلیمانیه به همراه استان‌های اربیل، حلبچه و دهوک چهار استان کردستان عراق را تشکیل می‌دهند. سلیمانیه جاذبه های گردشگری زیبایی دارد که دریاچه دوکان یکی از آنهاست.

طبیعت زیبای دریاچه دوکان

دریاچه دوکان، بزرگ‌ترین دریاچه منطقه کردستان عراق، در نزدیکی شهر رانیه و پشت سد دوکان واقع شده است. این دریاچه از رودخانه زاب کوچک تغذیه می‌شود و در مرز ایران و منطقه سردشت قرار دارد. ساخت سد دوکان بین سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۹ به پایان رسید و این دریاچه به تأمین آب شرب و بهبود محیط زیست منطقه کمک می‌کند.دریاچه دوکان بزرگترین دریاچه منطقه کردستان عراق است که در استان سلیمانیه واقع شده‌است. این دریاچه با مساحت ۲۷۰ کیلومتر مربع پشت سد دوکان روی رودخانه زاب کوچک شکل گرفته و در ارتفاع ۵۱۵ متری قرار دارد.دریاچه دوکان علاوه بر زیباسازی محیط منطقه و ایجاد هوای خنک و طراوت بخش، در تأمین آب شرب مردم نیز نقش مهمی دارد. محوطه اطراف دریاچه در روزهای آخر هفته و تابستان‌ها میزبان گردشگران و مردم بومی است که برای تفریح و پیکنیک به این منطقه می‌آیند.امکان قایق‌سواری و ماهیگیری در دریاچه وجود دارد. با حدود یک ساعت رانندگی از شهر سلیمانیه می‌توان به این دریاچه زیبا دسترسی پیدا کرد.

ویژگی های مهم دریاچه دوکان

دریاچه دوکان بزرگترین دریاچه کردستان عراق است که در استان سلیمانیه واقع شده و از رودخانه زاب کوچک تغذیه می‌شود. این دریاچه به مساحت ۲۷۰ کیلومتر مربع و حجم آب بین ۶.۸ تا ۸.۳ کیلومتر مکعب، در سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۹ با ساخت سد دوکان ایجاد گردید.دریاچه به عنوان یک جاذبه گردشگری، محیطی طبیعی با هوای خنک و مناظر زیبا فراهم کرده و فرصت‌های قایق‌سواری و ماهیگیری را برای بازدیدکنندگان مهیا می‌کند.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ