آشنایی با قلعه دز، سلیمانیه

این قلعه در میان کوه‌های قندیل و دیگر رشته‌کوه‌ها قرار دارد و به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش، از منظر معماری کردی و تاریخی اهمیت دارد.

شهر سلیمانیه مرکز استان سلیمانیه در شرق اقلیم کردستان عراق است. این شهر در نزدیکی مرز ایران و در فلات ایران قرار دارد. سلیمانیه در سال ۱۷۸۴ توسط شاهزاده کرد عثمانی، ابراهیم پاشا بابان تأسیس شد و به نام پدرش سلیمان پاشا نامگذاری شد.سلیمانیه از بدو تأسیس همواره مرکز شاعران، نویسندگان، مورخان، سیاستمداران و دانشمندان بوده است. این شهر از سال ۱۷۸۴ تا ۱۸۵۰ پایتخت حکومت تاریخی بابان بود. سلیمانیه به عنوان یکی از قطب‌های مهم علمی کشور عراق شناخته می‌شود و مرکز ملی‌گرایی کردی و ادبیات کردی است.بیشتر ساکنان سلیمانیه را کردها تشکیل می‌دهند و گویش اکثر مردم این شهر سورانی است. سلیمانیه به همراه استان‌های اربیل، حلبچه و دهوک چهار استان کردستان عراق را تشکیل می‌دهند. سلیمانیه جاذبه های گردشگری زیبایی دارد که قلعه دز یکی از آنهاست.

معماری زیبای قلعه دز

قلعه دز (قلادزه) شهری در استان سلیمانیه عراق است که در شمال شرق کشور واقع شده و از نظر جغرافیایی در میان شهرستان‌های رانیه و دوکان قرار دارد. این شهر با کوه‌های قندیل و دیگر سلسله‌کوه‌ها احاطه شده و به دلیل موقعیت کوهستانی‌اش، ارتفاعات مختلفی دارد. نام این شهر به معنای “قلعه میان دو رود” یا “قلعه قلعه‌ها” تفسیر شده است. قلعه دز به عنوان یکی از مناطق تاریخی و فرهنگی کردستان عراق شناخته می‌شود.قلعه دز، واقع در استان سلیمانیه عراق، به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی این منطقه شناخته می‌شود. این قلعه در میان کوه‌های قندیل و دیگر رشته‌کوه‌ها قرار دارد و به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش، از منظر معماری کردی و تاریخی اهمیت دارد. نام قلعه دز به معنای “قلعه قلعه‌ها” است و به دو رودخانه نزدیک آن اشاره دارد. این قلعه نه تنها نمایانگر تاریخ غنی کردستان است، بلکه به عنوان یک مرکز فرهنگی و مذهبی نیز عمل کرده است.

بخش های مهم قلعه دز

قلعه دز (قلادزه) در استان سلیمانیه عراق واقع شده و به عنوان یک شهر کوهستانی شناخته می‌شود. این شهر در میان شهرستان‌های رانیه و دوکان قرار دارد و از شمال با کوه‌های قندیل احاطه شده است. قلعه دز دارای پنج بخشداری است و مساحت آن حدود ۴۰۰۰ کیلومتر مربع می‌باشد. نام این شهر به دو نظریه مختلف نسبت داده می‌شود: یکی به معنای “قلعه قلعه‌ها” و دیگری به معنای “قلعه میان دو رود” اشاره دارد.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ