آشنایی با قلعه شیروانه، سلیمانیه

قلعه شیروانه، واقع در شهر کلار استان سلیمانیه عراق، در سال ۱۷۳۴ میلادی به دستور محمد پاشا جاف ساخته شد.

شهر سلیمانیه مرکز استان سلیمانیه در شرق اقلیم کردستان عراق است. این شهر در نزدیکی مرز ایران و در فلات ایران قرار دارد. سلیمانیه در سال ۱۷۸۴ توسط شاهزاده کرد عثمانی، ابراهیم پاشا بابان تأسیس شد و به نام پدرش سلیمان پاشا نامگذاری شد.سلیمانیه از بدو تأسیس همواره مرکز شاعران، نویسندگان، مورخان، سیاستمداران و دانشمندان بوده است. این شهر از سال ۱۷۸۴ تا ۱۸۵۰ پایتخت حکومت تاریخی بابان بود. سلیمانیه به عنوان یکی از قطب‌های مهم علمی کشور عراق شناخته می‌شود و مرکز ملی‌گرایی کردی و ادبیات کردی است.بیشتر ساکنان سلیمانیه را کردها تشکیل می‌دهند و گویش اکثر مردم این شهر سورانی است. سلیمانیه به همراه استان‌های اربیل، حلبچه و دهوک چهار استان کردستان عراق را تشکیل می‌دهند. سلیمانیه جاذبه های گردشگری زیبایی دارد که قلعه شیروانه یکی از آنهاست.

معماری زیبای قلعه شیروانه 

قلعه شیروانه در شهر کلار، استان سلیمانیه عراق واقع شده و یکی از بناهای تاریخی مهم این منطقه است. این قلعه بر روی تپه‌ای در ورودی شمال شرق کلار قرار دارد و به دستور محمد پاشای جاف در قرن نوزدهم میلادی ساخته و بازسازی شده است. قلعه شیروانه به دلیل موقعیت استراتژیک خود در کنار رودخانه سیروان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.قلعه شیروانه، واقع در شهر کلار استان سلیمانیه عراق، در سال ۱۷۳۴ میلادی به دستور محمد پاشا جاف ساخته شد. این قلعه به عنوان محل اقامت و مدیریت امور عشایری طراحی شده و بر روی دو تپه قرار دارد. ساختار آن شامل یک طبقه زیرزمین و دو طبقه فوقانی است و در دهه ۱۸۰۰ میلادی بازسازی شده و اکنون به عنوان موزه‌ای برای یافته‌های تاریخی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی معتقدند که بنای اولیه آن به دوران انوشیروان ساسانی برمی‌گردد.

ویژگی های مهم قلعه شیروانه

قلعه شیروانه در شهر کلار، استان سلیمانیه عراق، یکی از بناهای تاریخی مهم است که در سال ۱۷۳۴ میلادی به دستور محمد پاشا جاف ساخته شد. این قلعه بر روی رودخانه سیروان قرار دارد و در دهه ۱۸۰۰ میلادی بازسازی شده است. ساختار آن شامل یک طبقه زیرزمین، دو طبقه فوقانی و یک تالار هشتی می‌باشد. امروزه قلعه به عنوان موزه‌ای برای نمایش یافته‌های تاریخی منطقه استفاده می‌شود.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ