آشنایی با دیوان مدائن، دیالی

 ایوان مدائن به عرض ۲۵ متر و ارتفاع ۳۷ متر، نمایانگر شکوه و عظمت دوران ساسانیان است

دیالی یکی از حاصلخیزترین استان های عراق است و زمینهای کشاورزی، باغات و نخلستانهای زیادی در آن به چشم میخورد. از جمله محصولات کشاورزی معروف این شهر، پرتقال است. علاوه بر این، دیاله دارای میادین نفتی است که میتوان به «منطقه نفت خانه» اشاره کرد.دریاچه حمرین در استان دیاله عراق قرار دارد و یکی از جاذبه‌های طبیعی مهم این منطقه به شمار می‌رود. این دریاچه محیطی آرام و دلنشین را برای گردشگران فراهم می‌کند و امکان انجام فعالیت‌های تفریحی آبی را فراهم می‌سازد.همچنین، خسرویه(منذریه) در این استان از قدیمی ترین گذرگاه مرزی رسمی بین ایران و عراق است. این منطقه از لحاظ تاریخی و فرهنگی دارای اهمیت زیادی است. شهر دیالی مکان های دیدنی و تاریخی زیادی دارد که دیوان مدائن یکی از آنهاست.

معماری زیبای دیوان مدائن

دیوان مدائن، یکی از برجسته‌ترین آثار معماری ساسانی در عراق است. این بنا در شهر تیسفون، نزدیک به دیالی، واقع شده و به عنوان بزرگترین طاق خشتی جهان شناخته می‌شود. ایوان مدائن به عرض ۲۵ متر و ارتفاع ۳۷ متر، نمایانگر شکوه و عظمت دوران ساسانیان است. این اثر تاریخی در سال ۵۵۰ میلادی ساخته شده و به دلیل وقوع زلزله‌ای در زمان تولد پیامبر اسلام، شهرت یافته است.این بنا در تیسفون، پایتخت ساسانیان، قرار دارد و به عنوان بزرگ‌ترین طاق خشتی دنیا شناخته می‌شود. ساخت آن به خسرو پرویز نسبت داده می‌شود و ارتفاع آن ۳۷ متر است. طاق کسری با دیوارهای آجری عظیم و طراحی منحصر به فردش، نماد قدرت و هنر معماری ایران باستان است. متأسفانه، این بنا در حال حاضر در معرض تخریب قرار دارد و نیازمند مرمت جدی است.

ویژگی های مهم دیوان مدائن

این بنا با ارتفاع ۳۷ متر و عرض ۲۵ متر، بزرگ‌ترین طاق خشتی جهان به شمار می‌رود. ساخت آن به دوره خسرو اول نسبت داده می‌شود و نمایانگر هنر و مهندسی ایرانی است. طاق کسری در تاریخ به عنوان نمادی از شکوه و عظمت ایران باستان شناخته شده و در ادبیات فارسی نیز به آن اشاره شده است.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ