آشنایی با مسجد سهله، دیالی

این مسجد در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی حرم امام علی(ع) با زاویه ۳۷ درجه، و ۲ کیلومتری شمال غربی مسجد کوفه با زاویه ۵۳ درجه است.

دیالی یکی از حاصلخیزترین استانهای عراق است و زمینهای کشاورزی، باغات و نخلستانهای زیادی در آن به چشم میخورد. از جمله محصولات کشاورزی معروف این شهر، پرتقال است. علاوه بر این، دیاله دارای میادین نفتی است که میتوان به «منطقه نفت خانه» اشاره کرد.دریاچه حمرین در استان دیاله عراق قرار دارد و یکی از جاذبه‌های طبیعی مهم این منطقه به شمار می‌رود. این دریاچه محیطی آرام و دلنشین را برای گردشگران فراهم می‌کند و امکان انجام فعالیت‌های تفریحی آبی را فراهم می‌سازد.همچنین، خسرویه(منذریه) در این استان از قدیمیترین گذرگاه مرزی رسمی بین ایران و عراق است. این منطقه از لحاظ تاریخی و فرهنگی دارای اهمیت زیادی است. شهر دیالی مکان های دیدنی و تاریخی زیادی دارد که مسجد سهله یکی از آنهاست.

معماری زیبای مسجد سهله

مسجد سهله یکی از مشهورترین مساجد اسلامی است که در قرن اول هجری در نزدیکی مسجد جامع کوفه در عراق ساخته شده است. این مسجد یکی از کهنترین مساجد منتسب به امام دوازدهم شیعیان است و بنابر برخی روایات، محل زندگی امام زمان (عج) پس از ظهور خواهد بود.مسجد سهله در شرق نجف، در شهر کوفه قدیم قرار دارد. این مسجد در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی حرم امام علی(ع) با زاویه ۳۷ درجه، و ۲ کیلومتری شمال غربی مسجد کوفه با زاویه ۵۳ درجه است. شکل هندسی مسجد تقریبا مستطیل است، با طول ۱۴۰ متر، عرض ۱۲۵ متر و مساحتی بالغ بر ۱۷۵۰۰ مترمربع.در بخشهای مختلف صحن مسجد، محرابهایی ساخته شده که به نام پیشوایان دینی نامگذاری شده؛ از جمله مقام ابراهیم، ادریس، خضر، امام صادق و امام سجاد. بنابر حدیثی از امام صادق(ع)، مسجد سهله خانه ابراهیم(ع) و ادریس بوده و صور در آن دمیده میشود و از اطراف آن هفتاد هزار نفر بدون حساب به بهشت میروند.مسجد سهله یکی از کهن‌ترین و مشهورترین مساجد اسلامی است که در قرن اول هجری در نزدیکی مسجد کوفه در شهر کوفه عراق ساخته شده است. این مسجد در شرق نجف و در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی مقبره امام علی(ع) و ۲ کیلومتری شمال غربی مسجد کوفه قرار دارد.مسجد سهله تقریبا به شکل مستطیل است با طول ۱۴۰ متر، عرض ۱۲۵ متر و مساحتی بالغ بر ۱۷۵۰۰ مترمربع. صحن مسجد به ابعاد ۱۲۵ و ۱۴۰ متر با دیواری به طول ۲۲ متر احاطه شده است. در بخش‌های مختلف صحن مسجد، محرابهایی ساخته شده که به نام پیشوایان دینی نامگذاری شده‌اند، از جمله مقام ابراهیم، ادریس و خضر.

بخش های مهم مسجد سهله

مسجد سهله، یکی از مشهورترین مساجد اسلامی، در قرن اول هجری در نزدیکی مسجد کوفه واقع شده است. این مسجد به امام دوازدهم شیعیان، امام مهدی (عج)، منتسب است و به عنوان محل زندگی او پس از ظهور شناخته می‌شود.بخش‌های مهم مسجد شامل:
مقامات: مکان‌هایی که به پیامبران و اهل بیت (ع) نسبت داده شده‌اند، مانند مقام امام صادق، امام سجاد، ابراهیم و ادریس.
معماری: مسجد به شکل مستطیل با مساحتی حدود ۱۷۵۰۰ متر مربع و صحن‌هایی با ابعاد ۱۲۵ در ۱۴۰ متر طراحی شده است.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ