آشنایی با مسجد الخضرا، دیالی

 احتمالاً بعد از بنای عمارت حرم ساخته شده و مسجد “الحضره” (حضرت) نام گرفته که بعدها به “الخضراء” تغییر کرده است.

دیالی یکی از حاصلخیزترین استانهای عراق است و زمینهای کشاورزی، باغات و نخلستانهای زیادی در آن به چشم میخورد. از جمله محصولات کشاورزی معروف این شهر، پرتقال است. علاوه بر این، دیاله دارای میادین نفتی است که میتوان به «منطقه نفت خانه» اشاره کرد.دریاچه حمرین در استان دیاله عراق قرار دارد و یکی از جاذبه‌های طبیعی مهم این منطقه به شمار می‌رود. این دریاچه محیطی آرام و دلنشین را برای گردشگران فراهم می‌کند و امکان انجام فعالیت‌های تفریحی آبی را فراهم می‌سازد.همچنین، خسرویه(منذریه) در این استان از قدیمیترین گذرگاه مرزی رسمی بین ایران و عراق است. این منطقه از لحاظ تاریخی و فرهنگی دارای اهمیت زیادی است. شهر دیالی مکان های دیدنی و تاریخی زیادی دارد که مسجد الخضرا یکی از آنهاست.

معماری زیبای مسجد الخضرا

مسجد الخضراء یکی از مساجد قدیمی شهر نجف عراق است که در شرق صحن مطهر حرم امام علی(ع) واقع شده است. این مسجد محل درس و بحث آیت‌الله خویی بوده و سابقه تاریخی آن به قرن هفتم هجری برمی‌گردد.علت نامگذاری مسجد به “الخضراء” (سبز) مشخص نیست. احتمالاً بعد از بنای عمارت حرم ساخته شده و مسجد “الحضره” (حضرت) نام گرفته که بعدها به “الخضراء” تغییر کرده است. همچنین وجود فضای سبز در حیاط مسجد یا کاشت گیاهان سبز توسط درویشی هندی نیز از دیگر احتمالات نامگذاری ذکر شده است.مسجد الخضراء در سال ۱۳۸۵ق با نقشه حسین لرزاده و کمک نیکوکاران ایرانی بازسازی شده و کتابخانه آن نیز در طبقه دوم به همت احمد انصاری قمی تأسیس گردیده است.مسجد الخضراء یکی از مساجد قدیمی شهر نجف عراق است که در شرق صحن مطهر علوی واقع شده است. این مسجد دو درب دارد: یک درب داخلی که به صحن حرم راه دارد و یک درب خارجی.مسجد الخضراء در سال ۱۳۸۵ق به دستور آیتالله خویی و با نقشه معمار حسین لرزاده و کمک نیکوکاران ایرانی مانند حسین کاشانی مجدداً ساخته شد. کتابخانه مسجد نیز به همت احمد انصاری قمی در سال ۱۳۸۶ق در طبقه دوم مسجد تأسیس شد.علت نامگذاری مسجد به “الخضراء” (سبز) مشخص نیست. احتمالاً به دلیل ساخت آن پس از بنای عمارت حرم و تغییر نام “مسجد الحضره” به “مسجد الخضره” یا وجود فضای سبز در حیاط مسجد این نام انتخاب شده است.

بخش های مهم مسجد الخضرا

مسجد الخضرا در دیالی عراق یکی از مساجد تاریخی و مهم است که به عنوان یک مرکز مذهبی و علمی شناخته می‌شود. این مسجد به نام “مسجد سبز” نیز معروف است و دارای ویژگی‌های معماری خاصی می‌باشد. از جمله بخش‌های مهم آن می‌توان به:
کتابخانه: مکانی برای مطالعه و پژوهش.
حوزه درس: محل تدریس و اقامه نماز جماعت.
تاریخ: سابقه تاریخی آن به قرن هفتم هجری برمی‌گردد و به علی بن مظفر نسبت داده می‌شود.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ