آشنایی با آرامگاه اسما بنت عمیس، حله عراق

آرامگاه اسماء بنت عمیس در شهر حله، عراق، واقع شده و به عنوان یکی از زنان پیشتاز در اسلام شناخته می‌شود.

شهر حله، مرکز استان بابل در عراق، در ۹۰ کیلومتری جنوب بغداد واقع شده است. این شهر تاریخی به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش در کنار رودخانه حله و نزدیکی به ویرانه‌های بابل اهمیت دارد. حله در قرن‌های پنجم و ششم هجری قمری به عنوان مرکز علم و اجتهاد شیعه شناخته شد و محل ظهور بسیاری از علما و فقهای بزرگ مانند علامه حلی بود.جمعیت آن در سال ۲۰۱۵ حدود ۹۷۰,۰۰۰ نفر برآورد شده که عمدتاً شیعه دوازده‌ امامی هستند. شهر حله آثار باستانی و مکان های زیبای زیادی دارد که آرامگاه اسما بنت عمیس یکی از آنهاست.

معماری زیبای آرامگاه اسما بنت عمیس

آرامگاه اسماء بنت عمیس در شهر حله، عراق، واقع شده و به عنوان یکی از زنان پیشتاز در اسلام شناخته می‌شود. این مرقد در فاصله ۶ کیلومتری از مرکز حله و در سمت راست جاده اصلی کوفه به حله قرار دارد.
بنای آرامگاه به اواخر دوران عثمانی برمی‌گردد و دارای گنبدی کوچک است. در سال ۱۳۸۷ هجری قمری بازسازی شده و گنبد بزرگ‌تری به ارتفاع ۹ متر بر روی آن قرار گرفته است.
مساحت حرم زیرگنبد ۲۵ مترمربع است و ضریحی از آهن بر روی قبر او قرار دارد.
آرامگاه اسما بنت عمیس در شهر حله عراق، یکی از مکان‌های زیارتی مهم است. وی از زنان پیشتاز در اسلام و همسر امام علی (ع) بود. آرامگاه او در محله الطاق واقع شده و دارای گنبد و صحن وسیع است که به عنوان زیارتگاه مورد توجه قرار دارد. این مکان به دلیل تاریخچه‌اش و ارتباط با شخصیت‌های اسلامی، برای زائران اهمیت ویژه‌ای دارد.

بخش های مهم آرامگاه اسما بنت عمیس 

آرامگاه اسماء بنت عمیس در حومه شهر هاشمیه، نزدیک رود جربوعیه واقع شده است. این آرامگاه دارای گنبد و بارگاه باشکوهی است و به عنوان یک زیارتگاه شناخته می‌شود.
اسماء بنت عمیس، همسر جعفر بن ابی‌طالب و سپس ابوبکر و علی (ع)، از زنان پیشتاز در اسلام است. در نزدیکی این آرامگاه، قبر فرزندش یحیی نیز قرار دارد.این مکان به خاطر استجابت دعاها و نذورات شهرت دارد.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ