آشنایی با مقام حضرت مهدی، حله عراق

مقام حضرت مهدی (عج) در شهر حله، معروف به مقام صاحب الزمان، در بازار این شهر واقع شده و محلی برای زیارت و دعا توسط عاشقان امام زمان است.

شهر حله، مرکز استان بابل در عراق، در ۹۰ کیلومتری جنوب بغداد واقع شده است. این شهر تاریخی به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش در کنار رودخانه حله و نزدیکی به ویرانه‌های بابل اهمیت دارد. حله در قرن‌های پنجم و ششم هجری قمری به عنوان مرکز علم و اجتهاد شیعه شناخته شد و محل ظهور بسیاری از علما و فقهای بزرگ مانند علامه حلی بود.جمعیت آن در سال ۲۰۱۵ حدود ۹۷۰,۰۰۰ نفر برآورد شده که عمدتاً شیعه دوازده‌ امامی هستند. شهر حله آثار باستانی و مکان های زیبای زیادی دارد که مقام حضرت مهدی یکی از آنهاست.

معماری زیبای مقام حضرت مهدی 

مقام حضرت مهدی (عج) در شهر حله، معروف به مقام صاحب الزمان، در بازار این شهر واقع شده و محلی برای زیارت و دعا توسط عاشقان امام زمان است. این مکان به خانه شیخ علی حلاوی، عابد و زاهد معروف، تعلق دارد که داستان‌های متعددی از تشرف او به محضر امام زمان نقل شده است.حله به عنوان یکی از مراکز علمی شیعه در عراق شناخته می‌شود و در قرون گذشته، محل زندگی بسیاری از علما بوده است.مقام حضرت مهدی (عج) در شهر حله، یکی از مهم‌ترین زیارتگاه‌های شیعه است که در بازار قدیمی این شهر واقع شده است. این مکان به خانه شیخ علی حلاوی تعلق داشته و به عنوان محلی برای انتظار ظهور امام مهدی شناخته می‌شود.تاریخ ساخت مقام به سال ۶۳۶ هجری قمری برمی‌گردد و در گذشته بخشی از مسجد جامع بزرگ حله بوده است.
امروزه، بنا به تلاش‌های خیرین، مقام نوسازی شده و دارای گنبد و سقف آینه‌کاری است.

بخش های مهم مقام حضرت مهدی 

مقام حضرت مهدی (عج) در اعتقادات شیعه شامل چند بخش کلیدی است:
غیبت صغرا و کبرا: حضرت مهدی پس از شهادت پدرش، امام حسن عسکری (ع)، به مدت ۶۹ سال در غیبت به سر برد. غیبت کبرا از سال ۳۲۹ ق آغاز شد و ارتباط مستقیم با او قطع گردید.
محل زندگی: برخی روایات، مدینه و ناحیه ذی طوی نزدیک مکه را به عنوان محل زندگی او در دوران غیبت معرفی کرده‌اند.
القاب و نام‌ها: او با القابی چون مهدی، قائم، و حجت شناخته می‌شود. در مجموع، حدود ۳۱۰ نام و لقب برای او ذکر شده است.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ