آشنایی با مسجد بازگشت آفتاب، حله عراق

مسجد بازگشت آفتاب، که به نام‌های مسجد رد الشمس یا مشهد الشمس نیز شناخته می‌شود، در شمال شهر حله، عراق واقع شده است.

شهر حله، یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی عراق، در مرکز استان بابل واقع شده و حدود ۹۰ کیلومتر جنوب بغداد قرار دارد. این شهر به عنوان مرکز علم و فرهنگ شیعه در قرن‌های پنجم و ششم هجری قمری شناخته می‌شود.حله در قرن پنجم هجری قمری به دست سیف الدوله اسدی، یکی از خلفای آل بویه، آباد شد. او با ساخت قصرها و خانه‌های زیبا، این شهر را به یک مرکز تجاری و فرهنگی تبدیل کرد که تجار و علما به آن روی آوردند. حله در این دوران به عنوان دارالعلم شیعه شناخته می‌شد و بسیاری از علمای بزرگ مانند ابن ادریس حلی و علامه حلی از آنجا برخاست. شهر حله آثار باستانی و مکام های دیدنی زیبایی دارد که مسجد بازگشت آفتاب یکی از آنهاست.

آشنایی با مسجد بازگشت آفتاب

معماری زیبای مسجد بازگشت آفتاب

مسجد بازگشت آفتاب، که به نام‌های مسجد رد الشمس یا مشهد الشمس نیز شناخته می‌شود، در شمال شهر حله، عراق واقع شده است. این مکان به عنوان محل وقوع یکی از معجزات امام علی (علیه‌السلام) شناخته می‌شود که در آن خورشید به دعا و خواست او پس از غروب بازگشته است.

 این واقعه به دعای پیامبر اسلام (ص) و امام علی (ع) مربوط می‌شود. بر اساس روایات، زمانی که امام علی در حال نماز عصر بود، خورشید غروب کرد و به دعاهای او بازگشت تا او بتواند نماز خود را به جا آورد.

 مسجد دارای ساختمانی هشت‌ضلعی با گنبدی مخروطی است که ارتفاع آن حدود بیست متر می‌باشد. این گنبد یکی از شاخص‌ترین گنبدهای مضرّس در عراق به شمار می‌آید.

 

مسجد بازگشت آفتاب

 

ویژگی های مهم مسجد بازگشت آفتاب

محل زیارت: این مسجد به عنوان یک مکان زیارتی مهم برای شیعیان شناخته می‌شود و بسیاری از زائران برای دیدن این مکان تاریخی و معنوی به آنجا می‌روند.

تاریخچه بنا: تاریخ دقیق ساخت این زیارتگاه مشخص نیست، اما برخی منابع به قرن‌ها پیش اشاره دارند و گفته می‌شود که علامه حلی نیز در تاریخ‌نگاری‌های خود به این مکان پرداخته است.

مسجد رد الشمس در ابتدای جاده‌ای قرار دارد که به بابل منتهی می‌شود و در نزدیکی شهر حله، یکی از مراکز مهم علمی و مذهبی شیعه در عراق واقع شده است. حله خود شهری تاریخی است که دارای آثار باستانی و زیارتی متعددی است.این مکان نه تنها از نظر مذهبی بلکه از نظر فرهنگی و تاریخی نیز اهمیت بالایی دارد و یادآور وقایع مهم تاریخی در تاریخ اسلام است.

 

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ