راهنمای سفر به دهوک شهری با کوه های مرتفع، عراق

نام “دهوک” به معنای “روستای کوچک” است و در گذشته از مراکز تجاری آشوریان بوده است.

عراق، با نام رسمی جمهوری عراق، کشوری فدرال در خاورمیانه و غرب آسیا است. پایتخت آن بغداد می‌باشد و از همسایگان آن می‌توان به عربستان سعودی، کویت، اردن، سوریه، ترکیه و ایران اشاره کرد. عراق دارای تمدن‌های باستانی نظیر سومر و آشور است و در طول تاریخ تحت تأثیر امپراتوری‌های مختلفی قرار گرفته است. این کشور در سال ۱۹۳۲ استقلال یافت و از آن زمان تا کنون تحولات سیاسی و اجتماعی متعددی را تجربه کرده است. عراق شهرهای مهم بسیاری دارد که دهوک یکی از آنهاست.

شهر زیبای دهوک

دهوک، مرکز استان دهوک در شمال عراق، یکی از شهرهای بزرگ کردستان است با جمعیتی حدود ۲۸۴,۰۰۰ نفر. این شهر به زبان کردی کرمانجی صحبت می‌شود و محصور در کوه‌های مرتفع است. دهوک تحت نفوذ حزب دموکرات کردستان عراق قرار دارد و به عنوان یک منطقه خودمختار شناخته می‌شود. تاریخچه این شهر به دوره‌های باستانی برمی‌گردد و در گذشته مرکز تجاری آشوریان بوده است.

فرهنگ و زبان مردم دهوک

فرهنگ مردم دهوک
مردم شهر دهوک از ترکیبی از گروه‌های قومی و مذهبی مختلف تشکیل شده‌اند:
اکثریت مردم دهوک کردهای سنی مذهب هستند که به گویش کرمانجی از زبان کردی تکلم می‌کنند.
اقلیتی از آشوری‌ها نیز در این شهر زندگی می‌کنند. نام آسوری شهر “بیت نوهادرا” است و در گذشته یکی از مراکز تجاری آشوریان بوده است.
همچنین تعداد کمی از پیروان دین یزیدی نیز در دهوک ساکن هستند.

راهنمای سفر به دهوکمردم دهوک از پیروان دین اسلام، مسیحیت و یزیدی تشکیل شده‌اند. این شهر تحت نفوذ حزب دموکرات کردستان عراق قرار دارد.منطقه دهوک در گذشته بخشی از قلمرو آشور بوده است. بعدها مردم ایرانی‌تبار به این منطقه مهاجرت کردند و ترکیب جمعیتی آن از سامی به ایرانی تغییر یافت.مردم استان دهوک در شمال عراق به سه زبان عربی، کردی و آشوری صحبت می‌کنند. زبان کردی در این منطقه به گویش کرمانجی معروف است که گویش غالب مردم دهوک است. همچنین، اقلیت‌های آشوری نیز در این استان زندگی می‌کنند. دهوک بخشی از منطقه خودمختار کردستان عراق است و دارای تاریخچه‌ای غنی و فرهنگی متنوع می‌باشد.

چیدمان زیبای شهر دهوک

دهوک، شهری در کردستان عراق با جمعیتی حدود ۲۸۴,۰۰۰ نفر است. این شهر مرکز استان دهوک و به زبان کردی کرمانجی صحبت می‌شود. دهوک در ارتفاع ۵۶۵ متری از سطح دریا قرار دارد و با کوهستان‌های مرتفع احاطه شده است. نام “دهوک” به معنای “روستای کوچک” است و در گذشته از مراکز تجاری آشوریان بوده است. اکثریت ساکنان آن کردهای اهل سنت هستند و اقلیت‌هایی از مسیحیان و یزیدیان نیز در این منطقه زندگی می‌کنند.

آثار باستانی و مکان های دیدنی دهوک

در دهوک، عراق، آثار باستانی قابل توجهی کشف شده است. اخیراً، محوطه‌ای بزرگ شامل ۱۰ سنگ‌نوشته مربوط به پادشاهان و خدایان آشوری کشف گردید. همچنین، ۸۰ اثر باستانی در این منطقه به دلیل حملات ترکیه در معرض نابودی قرار دارند. از دیگر آثار مهم می‌توان به قلعه دهوک و معبد یهودی اشاره کرد که در حال مرمت است. این منطقه به عنوان یک مرکز باستان‌شناسی غنی شناخته می‌شود و تاریخچه‌ای طولانی دارد.دهوک، واقع در کردستان عراق، جاذبه‌های متعددی دارد:
سد دهوک: یکی از مکان‌های طبیعی و زیبا برای بازدید.
قلعه زعفرانیه: یک قلعه تاریخی نزدیک به دهوک.
کلیسای مارت آلاها: یک مکان مذهبی با معماری زیبا.
مدرسه قوبهان: یک بنای تاریخی قدیمی.
منطقه گردشگری سولف: تفرجگاهی محبوب در فصل تابستان.

راهنمای سفر به دهوک

مسجدهای مهم دهوک
دهوک، شهری کردنشین در کردستان عراق است که مساجد متعددی دارد. برخی از مهمترین مساجد این شهر عبارتند از:
مسجد جامع دهوک
مسجد جامع دهوک تنها نهاد فرهنگ و تاریخ اسلامی در اقلیم کردستان است. این مسجد برای سالیان متمادی مکانی فعال برای آموزش افراد بوده است.
مسجد حاجی احمد
مسجد حاجی احمد از جهت مساحت بزرگ‌ترین مسجد دهوک می‌باشد.
مسجد باغدهوک
مسجد باغدهوک در استان یزد، شهرستان مهریز واقع شده است.
مسجد مرینا اسمیل
مسجد مرینا اسمیل یکی دیگر از مساجد شهر دهوک است.
مسجد بین راهی آستان قدس
مسجد بین راهی آستان قدس در دهوک واقع شده است.همچنین مسجد بزرگ اکره در شهر اکره از دیگر مساجد مهم منطقه کردستان عراق است.

راهنمای سفر به دهوک

دهوک، شهری در کردستان عراق، دارای چندین قلعه تاریخی است که از جمله آن‌ها می‌توان به قلعه زعفرانیه، قلعه ساباتی و قلعه ادمیشن اشاره کرد. این قلعه‌ها نمایانگر تاریخ و فرهنگ منطقه هستند و برخی از آن‌ها به دوره‌های مختلف تاریخی برمی‌گردند.

در دهوک، چندین کلیسای مهم وجود دارد، از جمله:
کلیسای صدساله ارمنیان: اخیراً پس از مرمت دوباره افتتاح شد و در شهر زاخو واقع است.
کلیسای مارس الا: یکی از کهن‌ترین کلیساهای استان دهوک، نزدیک دانشگاه دهوک قرار دارد و دارای منقوشات و کنده‌کاری‌های تاریخی است.
کلیسای ایث لاهای مقدس: دیگر کلیسای مهم در این منطقه است.
این کلیساها بخشی از تاریخ و فرهنگ غنی دهوک و جامعه مسیحی آن هستند.

رستوران های مهم دهوک

رستوران و کافه گرند
رستوران ناینتی ناین
رستوران آکره

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ