راهنمای سفر به زاخو شهر ایستگاه بازرسی مرزی، عراق

زاخو، شهری در کردستان عراق، با فرهنگی غنی و متنوع شناخته می‌شود.

عراق، با نام رسمی جمهوری عراق، کشوری فدرال در خاورمیانه و غرب آسیا است. پایتخت آن بغداد می‌باشد و از همسایگان آن می‌توان به عربستان سعودی، کویت، اردن، سوریه، ترکیه و ایران اشاره کرد. عراق دارای تمدن‌های باستانی نظیر سومر و آشور است و در طول تاریخ تحت تأثیر امپراتوری‌های مختلفی قرار گرفته است. این کشور در سال ۱۹۳۲ استقلال یافت و از آن زمان تا کنون تحولات سیاسی و اجتماعی متعددی را تجربه کرده است. عراق شهرهای مهم بسیاری دارد که زاخو یکی از آنهاست.

شهر زیبای زاخو

زاخو یکی از شهرهای مهم کردستان عراق است که در نزدیکی مرز ترکیه واقع شده و جمعیتی حدود ۱۰۰٬۰۰۰ نفر دارد. این شهر به عنوان ایستگاه بازرسی مرزی شناخته می‌شود و رودخانه خابور از میان آن می‌گذرد. زاخو دارای جاذبه‌های تاریخی مانند پل دِلال و بازار تاریخی است که قدمت آن به دوره عثمانی می‌رسد. همچنین، این شهر به دنبال جذب ۶۰۰ هزار گردشگر در سال ۲۰۲۳ است.

فرهنگ و زبان مردم زاخو

زاخو، شهری در کردستان عراق، با فرهنگی غنی و متنوع شناخته می‌شود. اکثریت ساکنان آن کردهای کرمانجی هستند و زبان کردی رایج است. مردم زاخو به جشن‌های سنتی نظیر نوروز اهمیت زیادی می‌دهند که با رقص و پایکوبی همراه است. این شهر همچنین دارای آثار تاریخی مانند قلعه زاخو و بازار قدیمی است که در حال مرمت و تبدیل به جاذبه‌های گردشگری هستند. زاخو به عنوان «عروس بادینان» نیز شناخته می‌شود و در آن اقوام مختلفی از جمله ترکمن‌ها و آشوری‌ها زندگی می‌کنند.
مردم زاخو به زبان کردی کرمانجی سخن می گویند. زاخو شهری در شمال کردستان عراق و نزدیک مرز ترکیه و سوریه است.کرمانجی، سورانی و زازاکی سه گویش اصلی زبان کردی هستند که گاهی به عنوان سه زبان مجزا نیز در نظر گرفته می شوند. اما بیشتر زبان شناسان معتقدند که کرمانجی و سورانی دو گویش مجزا از هم بوده و زازاکی نیز لهجه ای مستقل از زبان کردی محسوب می شود.با این حال، واجهای کرمانجی و زازاکی ۱۰۰ درصد مشابه هم هستند، اگرچه همه این واجها به طور کامل در هر دو گویش به کار نمی روند. از نظر ساختار دستوری و آوایی نیز شباهت های زیادی میان این سه گویش وجود دارد.پس می توان گفت که زبان مردم زاخو، گویش کرمانجی زبان کردی است که با گویش های دیگر کردی مانند سورانی و زازاکی شباهت های بسیاری دارد.

چیدمان زیبای زاخو

شهر زاخو، واقع در استان دهوک کردستان عراق، دارای چیدمان جغرافیایی خاصی است. این شهر به عنوان یک ایستگاه مرزی تاریخی شناخته می‌شود و رودخانه خابور از میان آن می‌گذرد. جمعیت زاخو حدود ۱۰۰,۰۰۰ نفر است و زبان رایج در آن کردی کرمانجی است. از جاذبه‌های تاریخی زاخو می‌توان به پل دلال اشاره کرد که از تخته‌سنگ‌های بزرگ ساخته شده است. بازار تاریخی زاخو نیز با قدمتی ۱۴۰ ساله، محلی برای فروش صنایع دستی و محصولات محلی است.

آثار باستانی و مکان های دیدنی زاخو

زاخو شهری در شمال اقلیم کردستان عراق است که از جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوانی برخوردار است. برخی از مهم ترین آثار باستانی این شهر عبارتند از:
قلعه قدیمی زاخو
قلعه تاریخی و قدیمی زاخو با بیش از هزار و صد سال قدمت در حال بازسازی و تبدیل شدن به موزه گردشگری است. این قلعه از سه بخش جامعه اداری، زندان و مدرسه تشکیل شده و پس از مرمت، اشیای باستان شناسی در آن قرار خواهد گرفت.
شهر باستانی زاخیکو
شهر باستانی زاخیکو با قدمت ۳۴۰۰ ساله در نزدیکی زاخو کشف شده است. این محوطه در ماه های ژانویه و فوریه توسط باستان شناسان کُرد و آلمانی کاوش شد و به امپراتوری میتانی مربوط می شود که تا سال ۱۳۵۰ قبل از میلاد سلطنت می کرد.
بازار تاریخی زاخو
بازار قدیمی زاخو که بیش از ۱۴۰ سال قدمت دارد، در حال مرمت است. این بازار به صورت فرهنگی و باستان شناسی مرمت شده و بیش از ۹۰ درصد کار انجام شده است.علاوه بر این موارد، استان دهوک که زاخو در آن قرار دارد، دارای یک هزار و ۴۰۰ محوطه باستانی و فرهنگی به ثبت رسیده است. شهر امیدی در این استان نیز دارای آثار تاریخی متعددی است که در قلعه آن قرار دارند.

راهنمای سفر به زاخو

مسجدهای زاخو
در شهر زاخو در شمال کردستان عراق، چندین مسجد تاریخی وجود دارد که برخی از آنها هنوز پابرجا هستند:
مسجد بزرگ زاخو
این مسجد در مرکز شهر زاخو واقع شده و دو طرف آن به سمت شمال و جنوب شهر امتداد دارد.
پل سعدون
پل سعدون در شهر زاخو قرار دارد که از روی رود خابور کوچک عبور می‌کند.
مسجد حاجی احمد
مسجد حاجی احمد از جهت مساحت بزرگ‌ترین مسجد شهر دهوک است که مرکز استان دهوک می‌باشد. زاخو در حدود ۴۰ کیلومتری شمال غربی دهوک واقع شده است.این مساجد در دوره‌های مختلف تاریخی، از جمله در زمان حکومت عباسیان، در زاخو ساخته شده‌اند و شاهد گذشته پرفراز و نشیب این شهر هستند.

پل دلال: یک پل سنگی تاریخی که از تخته‌سنگ‌های بزرگ ساخته شده و بر روی رودخانه خابور قرار دارد.
بازار تاریخی زاخو: بازاری با قدمت ۱۴۰ ساله که به دوره عثمانی برمی‌گردد و به تازگی بازسازی شده است.
طبیعت زیبا: منطقه زاخو دارای مناظر طبیعی خیره‌کننده و چشمه‌های آب است که به جذب گردشگران کمک می‌کند.

رستوران های مهم زاخو

رستوران مونتانا :گزینه ای متنوع برای غذاهای متنوع
رستوران اوزان : رستورانی با منوی گسترده
رستوران آروما : معروف به غذاهای لذیذ

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ