آشنایی با شهر باستانی زاخیکو، عراق

شهر باستانی زاخیکو، که به تازگی به دلیل خشکسالی و کاهش سطح آب سد موصل نمایان شده است، به قدمت ۳۴۰۰ سال و متعلق به تمدن میتانی است.

زاخو یکی از شهرهای مهم کردستان عراق است که در نزدیکی مرز ترکیه واقع شده و جمعیتی حدود ۱۰۰٬۰۰۰ نفر دارد. این شهر به عنوان ایستگاه بازرسی مرزی شناخته می‌شود و رودخانه خابور از میان آن می‌گذرد. زاخو دارای جاذبه‌های تاریخی مانند پل دِلال و بازار تاریخی است که قدمت آن به دوره عثمانی می‌رسد. همچنین، این شهر به دنبال جذب ۶۰۰ هزار گردشگر در سال ۲۰۲۳ است.زاخو مکان های دیدنی و آثار باستانی زیبایی دارد که شهر باستانی زاخیکو یکی از آنهاست.

معماری زیبای شهر باستانی زاخیکو

شهر باستانی زاخیکو، که به تازگی به دلیل خشکسالی و کاهش سطح آب سد موصل نمایان شده است، به قدمت ۳۴۰۰ سال و متعلق به تمدن میتانی است. این شهر در نزدیکی دهوک در کردستان عراق قرار دارد و به عنوان یک مرکز مهم تاریخی شناخته می‌شود. کشف این شهر در سال ۲۰۲۲، به دلیل کاهش سطح آب، امکان‌پذیر شد و باستان‌شناسان توانستند بقایای آن را حفاری کنند.زاخیکو به عنوان یک ایستگاه مرزی در نزدیکی ترکیه واقع شده و دارای جاذبه‌های تاریخی مانند پل دِلال و بازار قدیمی است. ساکنان این شهر عمدتاً کردهای کرمانجی هستند و زبان کردی در آنجا رایج است.اکتشافات اخیر شامل لوح‌های گلی به خط میخی است که ممکن است اطلاعات جدیدی درباره تاریخ و فرهنگ این منطقه ارائه دهد. زاخیکو به عنوان “عروس بادینان” نیز شناخته می‌شود و دارای فرهنگی غنی و متنوع است.
شهر باستانی زاخیکو، که به تازگی به دلیل خشکسالی و کاهش سطح آب سد موصل در عراق کشف شده، به دوران امپراتوری میتانی تعلق دارد و قدمت آن به حدود ۳۴۰۰ سال پیش برمی‌گردد. این شهر در کرانه‌های رود دجله قرار داشته و شامل یک کاخ بزرگ، استحکامات عظیم، انبار چند طبقه و مجتمع‌های صنعتی است.کشف زاخیکو در سال ۲۰۲۱ به وقوع پیوست، زمانی که باستان‌شناسان آلمانی و کردی به حفاری در این منطقه پرداختند. آن‌ها موفق شدند نقشه‌های جامع از شهر تهیه کنند و آثار مهمی مانند دیوارهای هفت متری و نقاشی‌های دیواری را مستند کنند.این شهر به عنوان یکی از چهارمین سایت تاریخی از پادشاهی میتانی شناخته می‌شود و زندگی مردم آن دوره را به تصویر می‌کشد. زاخیکو از سال ۱۹۸۰ زیر آب بوده و این کشف به دلیل کاهش سطح آب، فرصتی نادر برای مطالعه تاریخ این منطقه فراهم کرده است.

بخش های مهم شهر باستانی زاخیکو

بخش‌های مهم شهر باستانی زاخیکو
باستان‌شناسان در حفاری‌های اخیر شهر باستانی زاخیکو که در کرانه‌های رود دجله در اقلیم کردستان عراق قرار دارد، بخش‌های مهمی از این شهر ۳۴۰۰ ساله را کشف کرده‌اند:
کاخی که قبلاً در سال ۲۰۱۸ اطلاعاتش ثبت و ضبط شده بود
چند بنای وسیع از جمله استحکامات بزرگی با دیوارها و برج‌ها
یک انبار عظیم چندطبقه
لوح‌های گِلی به خط میخی که در موزه ملی دهوک نگهداری می‌شوند
این شهر باستانی متعلق به امپراتوری میتانی بوده و زمانی بخش‌های زیادی از شمال بین‌النهرین و سوریه را در سیطره خود داشته است. باستان‌شناسان امیدوارند با مطالعه متون خط میخی این لوح‌ها، اطلاعات بیشتری درباره سرنوشت شهر و ساکنان آن پس از زلزله ویرانگر ۱۳۵۰ قبل از میلاد به دست آورند.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ