آثار تاریخی کرمانشاه

آثار تاریخی کرمانشاه

کرمانشاه یکی از شهر های باستانی ایران می باشد که اکثر بنا های تاریخی این شهر توسط پادشاه قدرتمند پیشدادیان بنا شده است. به دلیل کوهستانی بودن این مناطق اکثر این آثار در دل سنگ و کوهستان هک شده است. در این مقاله قصد داریم محبوب ترین آثار تاریخی شهر توریستی کرمانشاه + عکس را معرفی کنیم.

طاق بستان

طاق بستان یکی از زیباترین آثار تاریخی کرمانشاه است که در دل کوه های سنگی  سکنی گزیده است. این طاق سنگی که در بین مردم محلی کرد زبان، به طاق وه سان معروف است در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه واقع شده است. از کنده کاری ها و آثار هنری این مجموعه سنگی می توان فهمید که قدمت آن به سده سوم بعد از میلاد مسیح و دوره ساسانیان مربوط می شود.

طاق بستان از لحاظ اندازه ابعاد به دو بخش طاق کوچک و طاق بزرگ تقسیم می شود. در طاق کوچک تصویر تمام قد شاهپور اول و دوم، به صورت برجسته بر روی دیواره های سنگی کنده کاری شده است. از دیگر حکاکی های بخش کوچک طاق بستان می توان به کتیبه های شاهپور اول و شاهپور دوم، صحنه تاجگذاری نهمین پادشاه ساسانی (اردشیر)، تصویر اهورامزدا و ایزدمهر اشاره کرد.

در طاق بزرگ مانند طاق کوچک آثار زیبایی از کنده کاری های هنرمندان این سرزمین به چشم می خورد که گویی سعی دارد بخشی از تاریخ دوره ساسانیان را ذهن ها تداعی کند. در دل سنگ های این مجموعه، بخشی قوس مانند دیده می شود که با کنده کاری هایی از نقوش گیاهی تزیین شده است. در بخش دیگری از طاق بزرگ می توان نقاشی زیبا از دو الهه (نیکه) را که گویی در حال پاشیدن یک جام پر از مرواید هستند، مشاهده کرد. تصویر برجسته از ستون های بیزانس در بخش انتهایی این طاق چشمان هر گردشگری را به خود جلب می کند. از دیگر کنده کاری های برجسته طاق بزرگ می توان تصاویری همچون صحنه شکار گوزن، شکار گراز، صحنه تاجگذاری پادشاهان ساسانی، اهورمزدا، آناهیتا، سوارکاری کیخسرو و لحظه به تخت نشستن محمد علی قاجار را نام برد.

امروزه به طاق بستان فقط به منزله یک جاذبه تاریخی توجه نمی شود، بلکه به خاطر وجود چشمه ها و دریاچه ای پرآب از آن به عنوان یک منطقه تاریخی و گردشگری خوش آب و هوا یاد می کنند. پس اگر می خواهید در کنار تماشای زیباتیرین آثار تاریخی کرمانشاه، لذت سفر خود را دوچندان کنید حتماً سری به طاق بستان بزنید.

ویدئویی از طاق بستان کرمانشاه برای تماشا روی لینک کلیک کنید.

آثار تاریخی کرمانشاه

مسجد جامع کرمانشاه

مسجد جامع کرمانشاه یکی از آثار مذهبی شهر تاریخی کرمانشاه است که در خیابان مدرس، نرسیده به خیابان نواب صفوی قرار دارد. معماری این مسجد تاریخی در دوره زندیه (در سال    ۱۱۹۶ ه. ق) توسط حاج علی خان زنگه انجام شده است. این بنای تاریخی در دوره زندیه شامل مسجد، حسینیه و مدرسه بوده است. در حال حاضر در مسجد جامع کرمانشاه بعد از پشت سر گذاشتن فراز و نشیب های بسیار، فقط شبستان ستوندار و هشتی ورودی را می توان مشاهده کرد. در داخل شبستان مسجد یک محراب با کمی تزئین وجود دارد در حالی که در بقیه قسمت های آن هیچ گونه تزیین خاصی به چشم نمی خورد. در قسمت جنوب غربی مسجد پلکانی برای رفتن به بالاخانه که به نظر باقی مانده آثار مدرسه است، دیده می شود.آثار تاریخی کرمانشاه

حمام پاچمن

حمام پاچمن که یکی از حمام های تاریخی ایران است در استان کرمانشاه واقع شده است. معماری خاص و زیبا، حمام پاچمن را به یکی از جاذبه های تاریخی و دیدنی این شهر تبدیل کرده است. درب ورودى این حمام تاریخی در سمت جنوب غربى واقع شده است. در حمام پاچمن بنایی به شکل هشت ضلعى (سربینه) ساخته شده است که داراى چهار صفه بزرگ است و در بین آن صفه‌ها چهار صفه کوچک نیز وجود دارد. در وسط سربینه هشت ضلعی شکل، با استفاده از سنگ تراش های زیبا یک حوض شانزده ترک ساخته شده است. امروزه به دلیل بازسازی این اثر تاریخی، روی سنگ تراش ها با استفاده از کاشی سفید پوشیده است.آثار تاریخی کرمانشاه

تکیه معاون الملک

این تکیه که یکی از مهمترین اماکن عزاداری محرم برای اهالی کرمانشاه به شمار می‌آید عمری بیش از یک قرن دارد. حسین خان معین‌الرعایا بنیان این تکیه را گذاشت. این تکیه دارای سه بخش حسینیه، زینبیه و عباسیه است که در این میان زینیبه به طور اختصاصی برای بانوان ساخته شده. کاشی‌کاری‌های تکیه معاون‌الملک بسیار چشم‌نواز و منحصر به فرد است.آثار تاریخی کرمانشاه

تکیه معاون الملک، یکی از آثار ملی ایران؛ در شهر کرمانشاه واقع شده است. ساخت این بنای تاریخی که یادگار دوره قاجار است؛ در سال ۱۲۸۲ خورشیدی به پایان رسید. تکیه معاون الملک دارای سه بخش حسینیه، عباسیه و زینبیه است که از آن به عنوان محل اجرای آیین ها، مراسم مذهبی و رفع اختلافات قومی و عشایری استفاده می کردند.

چیزی که این بنای قدیمی را به یک اثر تاریخی ارزشمند و استثنایی تبدیل کرده است، نحوه کاشی کاری منحصر به فرد آن است. در معماری آن از کاشی های برجسته و نیمه برجسته استفاده شده است که بر روی آنها نقش های بسیار زیبا از نبردهای حضر علی، جنگ های پیامبر، صحنه هایی از حوادث کربلا، پادشاهان هخامنشی و تخت جمشید با رنگ های طبیعی، حکاکی شده است. در حال حاضر اهالی کرمانشاه، عزاداری های محرم را در این مکان تاریخی برگزار می کنند.

تکیه بیگلربیگی

یکی دیگر از تکیه‌های مهم کرمانشاه تکیه بیگلربیگی است که در محله قدیمی کرمانشاه واقع شده است. ساخت این تکیه به دوران قاجار بازمی‌گردد و بنایی بسیار ارزشمند محسوب می‌شود. حسینیه تکیه بیگلربیگی یک تالار آیینه است که کتیبه‌هایی از دوران مظفرالدین شاه را در خود جای داده است. البته از این تکیه امروزه برای عزاداری استفاده نمی‌شود بلکه آن را به موزه خط و کتابت و همچنین اسناد قدیمی خانواده بیگلربیگی تبدیل کرده اند.

آثار تاریخی کرمانشاه

بازار سنتی

بازار کرمانشاه به عنوان یکی از اصلی ترین بخش های شهر محسوب می شود که ترکیب دلپذیری از فعالیت های تولیدی، بازرگانی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و … را در خود جای داده و با همه گوناگون کارکردیش، کل یکپارچه یگانه ایست که به درستی شالوده اصلی شهر کرمانشاه می باشد. بازار بزرگ شهر بخشی از میراث کهن است که گذشته از معماری دلپذیر و درخور توجه اش بازگو کننده تاریخ و خاطرات و اندیشه های شهر می باشد.

گوردخمه های کرمانشاه

کرمانشاه قبرستان‌های باستانی بسیاری را در خود جای داده است که اصطلاحا به آن‌ها گوردخمه می‌گویند. یکی از مهم‌ترین این گوردخمه‌ها «اسحاق وند» نام دارد. که در نزدیکی شهر هرسین واقع شده. روایت است که این گوردخمه‌ها قدیمی‌ترین در نوع خود محسوب می‌شوند و به دوران مادها بازمی‌گردند.

آثار تاریخی کرمانشاه

گوردخمه دیدنی دیگر «دکان داوود» نام دارد که در نزدیکی شهرستان سر پل ذهاب واقع شده است. این گوردخمه نیز به دوران مادها بازمی‌گردد. این گوردخمه در کوه واقع شده است.

غار مر تاریک

شهر توریستی کرمانشاه دارای غارهای تاریخی زیادی است. غارها همیشه برای گردشگران جذاب و هیجان انگیز هستند. مر تاریک نام یکی از غارهای تاریخی این شهر است. غار مر تاریک به صورت یک دالان طویل و کم عرضی است که در دامنه کوه بیستون واقع شده است. درازای این غار تاریخی ۸۰ متر مربع و عمق آن ۲۰ متر است.  موقعیت محور این غار که در عمق چند متری به صورت قائم می باشد، باعث گرم شدن هوای داخل غار در فصل زمستان شده است.آثار تاریخی کرمانشاه

آثار تاریخی یافت شده در غار مرتاریک آن را به یک جاذبه گردشگری جذاب و هیجان انگیز تبدیل کرده است. بیشتر آثار تاریخی آن در قسمت انتهایی دالان یافت شده است، از جمله این آثار می توان به مصنوعات سنگی همچون خراشنده ها، سوراخ کننده ها، ابزار کنگره دار و دندانه دار و سنگ های مادر اشاره کرد. آثار استخوانی غار مر تاریک شامل استخوان های موش، خفاش، پستانداران حشره خوار، استخوان های انسانی و دندان انسانی است.

تندیس برجسته هرکولآثار تاریخی کرمانشاه

تندیس برجسته هرکول یک اثر تاریخی در کرمانشاه است که در نزدیکی بیستون و در دل کوه های سنگی، به صورت یک تصویر برجسته تراشیده شده است. این تندیس سنگی، مردی درشت هیکل با موهای مجعد و عریان را نشان می دهد که گویی برای استراحت در زیر درخت زیتون بر روی پوست شیر لم داده است. در پشت تصویر برجسته هرکول تصویری از یک سنگ نوشته یونانی و کمانی که آویزان بر درخت زیتون است، حکاکی شده است. قدمت مجمسه سنگی هرکول به دوران سلوکیان و پارتیان  یعنی سال ۱۵۳ قبل از میلاد بازمی گردد.

مسجد عمادالدوله کرمانشاه

مسجد عمادالدوله در کرمانشاه یادگاری ارزشمند از تاریخ دوران قاجار است که امام قلی میرزا عمادالدوله در سال ۱۲۸۵ ه.ق آن را به صورت چهار ایوانه با یک مناره زیبا در دیار سنگ و آب بنا کرد. این مسجد دارای ایوان، شبستان ستوندار، صحن، سردر و چندین حجره است. کاشی کاری ها و تزیینات این مسجد تاریخی، آن را به یک اثر ارزشمند و منحصر به فرد تبدیل کرده است.

نصب دروازه چوبی از حرم امام علی (ع) در این مسجد باعث ارزش معنی و جذابیت ظاهری آن شده است. این اثر تاریخی و مذهبی که در بازار شهر کرمانشاه قرار دارد؛ در حال حاضر به عنوان حوزه علمیه امام صادق (ع) مورد استفاده قرار می گیرد.

غار پرآو کرمانشاه

غار پرآو کرمانشاه یکی عمیق ترین غارهای جهان است که برای تماشای شگفتی آن باید ۳۰۵۰ متر از کوه های زاگرس بالا رفت. این غار که به دلیل عمق زیاد و صعب العبور بودن مسیر آن به گودال خوف معروف شده است، در حد فاصل طاق بستان و کوه بیستون و فاصله ۱۲ کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه قرار دارد.آثار تاریخی کرمانشاه

علت اصلی سرد شدن هوا در داخل غاز پرآو به قرار گرفتن آن در ارتفاعات و جاری شدن آب های حاصل از یخچال های زیر زمینی مرتبط است. فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای تماشای این غار شگفت آور و صعب العبور است.

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
پایار

بیستون رو نگفتید