مرور برچسب

استاد

افلاطون

افلاطون در سال 427 قبل از در خانواده ای اشرافی به دنیا آمد. در 18 سالگی با سقراط آشنا شد و مدت 10 سال را به شاگردی سقراط  به سر برد. بعد از اعدام سقراط یک سلسله سفر را آغاز کرد که در طی این سفرها از نقاط مختلفی از جهان نظیر مصر و سیسیل  و…

انتقال به بوُشى دوِْ توکوُگاوا

انتقال به بوُشى دوِْ توكوُگاوا شاید آشكارترین تجلى ادبىِ روحِ جنگاورى یا سپاهى گرى در دوره انتقالى جنگ و اتحاد به رهبرى تویوتومى هیده یوشى و توكوُگاوا ایه یاسوُ در اواخر قرن شانزدهم، به دست میاموتو موُساشى در كتابش گورین نو شو (درحدود 1643…

مکتب هاى آیین بوداى شمالى

مكتب هاى آیین بوداى شمالى. مكتب هاى بودایى تبّتى، در این باره كه دقیقاً كدامین متون را معتبر بدانند و كدامین خدایان را مهم ترین بخوانند، اختلاف دارند; گاهى آموزه ها یا اَعمال خاص خود را كه در آن مهارت دارند به كار مى گیرند. ویژگى هاى كلى…

ویژگى آیین بوداى شمالى

ساختار آموزه ها. تبّتى ها گاهى مدعى اند كه آموزه هایشان شامل هرسه چرخ، مهایانه، هینه یانه و وجره یانه است. این ادعا تا حدى درست است، اگرچه گاهى هم یك ادعاى جدلى به شمار مى آید كه تلویحاً شكل هاى دیگر آیین بودا را زائد مى داند. روش وینَیه و…

مفروضات متغیر

مفروضات متغیر. تا پیش از هجوم پناهندگان تبّتى به كشورهاى غربى در طول دهه 1960 و پس از آن، دین تبّتى شهرت چندانى نداشت. بسیارى از گزارش هاى رایج، گزارش هایى كاملا تحریف شده بودند. از یك سو، تبت را كشورى گرفتار خرافه هاى دینى قرون وسطایى،…

آیین بوداى شمالى

منابع. آیین بوداى تبّتى داراى دو مجموعه كانونى بزرگ است: كانجور («توده گوهر»); (5) سوتره; و (6) تنتره. این مجموعه با حدود یكصد مجلد تقریباً هفتصد اثر را در خود گنجانده است. مجموعه دوم، تانجور، بالاى دویست مجلد و بیش از سه هزار و ششصد اثر…

مکتب دیانه

مكتب دیانه. سنّت هاى دیانه اى را كه اَنـ شىـ كائو آغاز كرده بود، قرن ها استمرار یافت. این سنّت ها با سلسله هاى آموزه هاى جدیدى كه از هند و آسیاى میانه مى آمد، مدام افزایش مى یافتند. در طول دوره خاندان تانگ، یك مكتب جدید «دیانه»، به نام چَن…

جایگاه مهایانه

جایگاه مهایانه گوهر مهایانه. پس محتواى این حركت جدید چه بود؟ سه گرایش اصلى را مى توان بازشناخت: یكم قبول  ِ كامل  ِ یك آرمان حماسى; دوم یك جهان شناسى جدید شدیداً بسته به اَعمال تجسّم; و سوم تعبیر فلسفى جدیدى كه بر بنیاد تجربه «تهیّت» در…

یکتا پرستی در ایران باستان

نوسنده : "ابوالقاسم جعفریت" تحقیقات تاریخی و دین پژوهی بر وجود پیامبران الهی و حكیمان یكتا پرست در ایران باستان صحه می گذارد. این موضوع از چند لحاظ حایز اهمیت است: نخست این كه ریشه وحیانی بعضی از تعالیم دینی ایران باستان، مانند اعتقاد به…

اصول سى و نه گانه

(Thirty - Nine Articles) به مجموعه اصول اعتقادى صورت بندى شده اى اشاره دارد كه سرانجام كلیساى انگلستان در تلاش براى تعیین موقعیت اعتقادى اش در كشمكش هاى قرن شانزدهم، پذیرفت. مجموعه هاى قبلى به نام هاى اصول دهگانه (1536)، كتاب اسقف ها…

یادکردهاى دین زرتشت در متون مانوى

اشاره دین زرتشت، در مقام یكى از ادیان متنفذ آسیاى كهن، چنان كه از آموزه هاى مانوى برمى آید، تأثیرات گسترده اى را در انگاره هاى یزدان شناسى و كیهان شناسى دین مانى بر جاى نهاد، و از این رو، در نزد مانى و پیروان او، كیش زرتشت همچون دینى پیشرو،…

مروری‌ بر چالشهای‌ آیین‌ بودایی‌

بودا به‌ پرسشهای‌ متافیزیكی‌ به‌ خاطر نامفید بودن‌، بی‌توجه‌ بود و هیچ‌ امر ثابتی‌ را نمی‌پذیرفت‌ و آتمن‌ را نیز تأیید نمی‌كرد، با این‌ همه‌ آیین‌ بودا، به‌ دلیل‌ نیاز به‌ جنبه‌های‌ متعالی‌ و متافیزیكی‌ نوع‌ بشر، اندك‌ اندك‌ مواجه‌ با…

چهار حقیقت‌ جلیل‌

نخستین‌ گفتار بودا- سوره‌ی‌ به‌ گردش‌ درآوردن‌ گردونه‌ آیین‌- از «رنج‌ و رهایی‌» می‌گوید؛ دو بیراهه‌ هست‌ كه‌ هر دو به‌ رنج‌ می‌انجامد، یكی‌ كامرانی‌ و دیگری‌ خودآزاری‌. بودا، كه‌ خود سالها پیش‌ از بوداشدن‌ این‌ دو بیراهه‌ را راه‌…

سه کالبد

ترى كایه ya¦Trika سن.; در لغت به معنى «سه كالبد»; از نگاه مهایانه اشاره است به سه كالبد هر بودا. گوهر این تعلیم این عقیده است كه هر بودایى با مطلق یكى است و در این جهان نسبى تجلى مى یابد تا براى سود همه موجودات بكوشد. سه كالبد این ها…

مکاتب‌ فلسفی‌ بودایی

مكاتب‌ فلسفی‌ ملهم‌ از بودیسم‌ تراوَدَه‌ در سده‌ی‌ دوم‌ پیش‌ از میلاد مسیح‌ مكاتب‌ نظری‌ و فلسفی‌ بودایی‌ بسیاری‌ شكوفا گردید. یكی‌ از مهم‌ترین‌ این‌ مكتبهای‌ نظری‌ و فلسفی‌ معروف‌ به‌ «سرواستی‌ وادین‌» (1) است‌ كه‌ به‌ اصالت‌ عینی‌…