مرور برچسب

برتر

افلاطون

افلاطون در سال 427 قبل از در خانواده ای اشرافی به دنیا آمد. در 18 سالگی با سقراط آشنا شد و مدت 10 سال را به شاگردی سقراط  به سر برد. بعد از اعدام سقراط یک سلسله سفر را آغاز کرد که در طی این سفرها از نقاط مختلفی از جهان نظیر مصر و سیسیل  و…

انتقال به بوُشى دوِْ توکوُگاوا

انتقال به بوُشى دوِْ توكوُگاوا شاید آشكارترین تجلى ادبىِ روحِ جنگاورى یا سپاهى گرى در دوره انتقالى جنگ و اتحاد به رهبرى تویوتومى هیده یوشى و توكوُگاوا ایه یاسوُ در اواخر قرن شانزدهم، به دست میاموتو موُساشى در كتابش گورین نو شو (درحدود 1643…

پیروزی خورشید مصر

در بخش پیش به اندیشه های خورشید مصری پرداخته و از اسطوره های آفرینش مصری و خورشید آغاز نمودیم. به پایتخت آیین های خورشید در شهر «لونو» (هلیوپولیس) رفتیم و نمادهای آیینی را بررسی کردیم و سرانجام به اندیشه هایی رسیدیم که سرآغاز جستجوی ما…

متافیزیک در آیین بودای هندی

به سبب اهتمام تعالیم بودایى نقش باورنادرست به عنوان علتى براى ناخوشى، طبیعى بود كه فیلسوفان بودایى بر مسائل هستى شناسى و نظریه علیّت تمركز كنند. هستى شناسى مهم بود، زیرا نوعى خطاى فكرى كه تصور مى شد به ناخوشى منجر مى شود در خطا بودن…

۶. مترادف هاى نیروانه

اشتباه رایج در بررسى مفهومى چون نیروانه این است كه بیش از حد بر معناى دقیق لغوى آن متمركز شویم تا آن جا كه تداعى هاى پهناورتر و قرینه متنى آن را فدا كنیم، و شمارى از مترادف هاى آن را كه بارها در توصیف آن به كار برده مى شود به حساب نیاوریم.…

۵. در نظام هاى مهایانه

گرایش هاى جدید در دین هندى، كه پیش از این رشد و تحول یافته بود، در دوره 100 ـ 300 م منجر به تكوین شكل نوینى از آیین بودا، به نام مهایانه یا گردونه بزرگ شد. این نهضت نوین، كه در آغاز تنها توجه اندكى را به خود جلب كرده بود، آرام آرام نفوذِ…

۲. گزارش هاى کهن تر

بیشتر اشاره ها به نیروانه آن را مقصد یا برترین نیك بختى مى دانند و این را با مترادف هاى بسیارى روشن مى كنند كه نیروانه را همچون مقام امن و پاكى و آرامش فرجامین مى فهمند. برخى از متن هاى كهن، كه بیشتر در ترجمه هاى پالى یا چینى محفوظ مانده …

گفتار گام به گام آیین بودا جنوبی:بخش دوم

گفتار گام به گام: بخش دوم. موضوع این بخش، جهان  ِ حس وآسمان هاى برتر است. جهان حس. گفتار گام به گام اینك به تجربه حسى مى پردازد. مقصود نشان دادن این است كه چگونه جاذبه هاى رنگ، صدا، بو، طعم و تماس مالك دل شده و آن را هم در بیدارى و هم در…

آیین بوداى جنوبى ۱

مقدمه و منابع. انجمن نشر آثار پالى آن را به طرز تحسین برانگیزى مورد تحقیق و بررسى قرار داده است، مهم ترین منبع تاریخى به شمار مى آید. این آثار را مى توان با اسناد باستان شناسى و سنگ نوشته اى مقایسه كرد ]7263 درباره تایلند، اف. بیزو درباره…

جایگاه مهایانه

جایگاه مهایانه گوهر مهایانه. پس محتواى این حركت جدید چه بود؟ سه گرایش اصلى را مى توان بازشناخت: یكم قبول  ِ كامل  ِ یك آرمان حماسى; دوم یك جهان شناسى جدید شدیداً بسته به اَعمال تجسّم; و سوم تعبیر فلسفى جدیدى كه بر بنیاد تجربه «تهیّت» در…

گسترش آیین بوداى آغازین

گسترش آیین بوداى آغازین آشوكا. تا قرن اول پیش از میلاد، بوداییان توجهى به نوشتن متون دینى خود نداشتند. بنابراین، كهن ترین سند مستقل از منابع دیگر براى اندیشه هاى بودایى را مى توان در كتیبه هاى امپراتور آشوكا در قرن سوم قم یافت. آشوكا خود…

میستى سیزم (عرفان)

Rufuse M. Jones «میستى سیزم»، در كاربرد محاوره اى عمومى، كلمه اى است با دلالت بسیار نامتعیّن. در این اواخر میستى سیزم را به عنوان معادل دو واژه آلمانى، كه ویژگى هاى متفاوت دارند،به كار مى بردند: براى (Mystizismus)، كه خود بر سه چیز اطلاق مى…

ظهور مذهب‌ بودایی‌ و باکتریای‌ بودایی

مذهب‌ بودا به‌ عنوان‌ وسیله‌ی‌ انتقال‌ >  ظهور مذهب‌ بودایی‌ 24-1- دین‌ هندو بر پایه‌ی‌ آداب‌ دینی‌ مهاجمان‌ آریایی‌ هند بنا شده‌ و عناصری‌ از دینهای‌ ابتدایی‌ مردم‌ اصلی‌ مقهور شده‌ی‌ سرزمین‌ هند در آن‌ راه‌ یافته‌ بود؛ این‌ دین‌ در…

مروری‌ بر چالشهای‌ آیین‌ بودایی‌

بودا به‌ پرسشهای‌ متافیزیكی‌ به‌ خاطر نامفید بودن‌، بی‌توجه‌ بود و هیچ‌ امر ثابتی‌ را نمی‌پذیرفت‌ و آتمن‌ را نیز تأیید نمی‌كرد، با این‌ همه‌ آیین‌ بودا، به‌ دلیل‌ نیاز به‌ جنبه‌های‌ متعالی‌ و متافیزیكی‌ نوع‌ بشر، اندك‌ اندك‌ مواجه‌ با…

چهار حقیقت‌ جلیل‌

نخستین‌ گفتار بودا- سوره‌ی‌ به‌ گردش‌ درآوردن‌ گردونه‌ آیین‌- از «رنج‌ و رهایی‌» می‌گوید؛ دو بیراهه‌ هست‌ كه‌ هر دو به‌ رنج‌ می‌انجامد، یكی‌ كامرانی‌ و دیگری‌ خودآزاری‌. بودا، كه‌ خود سالها پیش‌ از بوداشدن‌ این‌ دو بیراهه‌ را راه‌…