مرور برچسب

دین

انتقال به بوُشى دوِْ توکوُگاوا

انتقال به بوُشى دوِْ توكوُگاوا شاید آشكارترین تجلى ادبىِ روحِ جنگاورى یا سپاهى گرى در دوره انتقالى جنگ و اتحاد به رهبرى تویوتومى هیده یوشى و توكوُگاوا ایه یاسوُ در اواخر قرن شانزدهم، به دست میاموتو موُساشى در كتابش گورین نو شو (درحدود 1643…

جامعه آغازین جنگجویان و بوشى دو

جامعه آغازین جنگجویان و بوشى دو نویسنده : (مارتین سى. كالیكات، دانش نامه ژاپن) ترجمه : ع. پاشایى در گاه نگاره ها و داستان هاى پهلوانى (گوُنكى مونو gunkimono) و سپاهى گرى قرون وسطایى چون هوگِن مونوگاتارى و آزوُما كاگامى و تاى هِى كى…

متافیزیک در آیین بودای هندی

به سبب اهتمام تعالیم بودایى نقش باورنادرست به عنوان علتى براى ناخوشى، طبیعى بود كه فیلسوفان بودایى بر مسائل هستى شناسى و نظریه علیّت تمركز كنند. هستى شناسى مهم بود، زیرا نوعى خطاى فكرى كه تصور مى شد به ناخوشى منجر مى شود در خطا بودن…

معرفت شناسى در آیین بودای هندی

متون بودایى، سیدارته گوتمه یا بودا، را كسى مى داند كه آیین هاى قربانى برهمنان را به استهزاء مى گرفت و كاهنان سازنده این آیین ها را متهم مى كرد، زیرا این آیین ها بهترین انگیزه براى دریافت پول ثروتمندان و بهره بردارى از قدرت به نفع خود…

طبیعت بشر در آیین بودای هندی

یك اعتقاد كلیدى در آموزه هاى بودایى این است كه ناخشنودى نتیجه امیالى است كه ریشه در باورهاى نادرست دارند. مهم ترین باروهاى نادرست عبارت اند از: (1) هستى فردى خودِ شخص از هستى دیگران مهم تر است; (2) با كسب و تملك اموال مى توان احساس رضایت…

۶. مترادف هاى نیروانه

اشتباه رایج در بررسى مفهومى چون نیروانه این است كه بیش از حد بر معناى دقیق لغوى آن متمركز شویم تا آن جا كه تداعى هاى پهناورتر و قرینه متنى آن را فدا كنیم، و شمارى از مترادف هاى آن را كه بارها در توصیف آن به كار برده مى شود به حساب نیاوریم.…

۵. در نظام هاى مهایانه

گرایش هاى جدید در دین هندى، كه پیش از این رشد و تحول یافته بود، در دوره 100 ـ 300 م منجر به تكوین شكل نوینى از آیین بودا، به نام مهایانه یا گردونه بزرگ شد. این نهضت نوین، كه در آغاز تنها توجه اندكى را به خود جلب كرده بود، آرام آرام نفوذِ…

۳. برداشت اروپایى از این اصطلاح

فرهنگ انگلیسى آكسفورد (ویراست اول) نیروانه را این طور تعریف مى كند: «در الهیات بودایى، خاموشى وجود فردى و استغراق در روح برین، یا خاموشى همه آرزوها و شهوت ها و حصولِ سعادت كامل». اگرچه روایت هایى از این تعریف به طور گسترده به كار رفته است،…

۲. گزارش هاى کهن تر

بیشتر اشاره ها به نیروانه آن را مقصد یا برترین نیك بختى مى دانند و این را با مترادف هاى بسیارى روشن مى كنند كه نیروانه را همچون مقام امن و پاكى و آرامش فرجامین مى فهمند. برخى از متن هاى كهن، كه بیشتر در ترجمه هاى پالى یا چینى محفوظ مانده …

۱. خاستگاه ها و ریشه شناسى واژه نیروانه

نیروانه (پا.:نیبّانَه توضیح دهند. این جا بافتن استعاره اى است از شیوه كنش دل كه از نادانى به سرشت حقیقى اشیا و نیز از تشنگى به تملكات و حالات وجود قلب شده باشد. شاید تصادفى نباشد كه چنین تعریفى چیزى از معناى دقیق نیروانه به ما نمى گوید.…

پیش از پیدایش آیین بودا و کلمه نیروانه

اشاره [ پیش از پیدایش آیین بودا، در حدود قرن پنجم قم، نیروانه غایت این مقصد، زدودن عناصر روانى آشفته كننده اى است كه حجاب دلِ صافى و آرام مى شوند، و همراه است با حالت بیدارى از خواب روانىِ حاصل از این عناصر. چنین بیدارى اى (كه اغلب در زبان…

جشن هاى بودایى تبّتى

جشن هاى بودایى تبّتى ماه روز رویداد اول 15ـ10 معجزه بزرگ در شروستىSravasti (به دنبال جشن هاى سال نو) چهارم 7 تولد بودا چهارم 15 روشن شدگى بودا و ورود او به نیروانه ششم 4 نخستین موعظه بودا نهم 22 بازگشت بودا از آسمان (پایان زاویه گیرى فصل…

سنگه و جشن های آیین بودای شمالی

سنگه. فقط یك سنت وینیه را در تبت معتبر دانستند و آن موله سرواستىوادهبود. اصولاً همه مكتب ها از این سنّت هواخواهى مى كنند، اما در عمل، سنّت هاى گوناگون مهایانه و منتریانه كمابیش بر آن سایه مى افكنند. یك نهاد نسبتاً پیچیده خود به خود در…