۵ فیلم برتر تاریخی

۱۰ فیلم  برتر تاریخی به انتخاب انی کاظمی (قسمت اول)

فیلم های ذکر شده در این لیست ترتیب خاصی ندارد و نویسنده مقاله تلاش کرده تا فیلم هایی مختلف با سبک های متفاوت را برای انواع سلیقه ها در این لیست بگنجاند .

اسپارتاکوس ۱۹۶۰ Spartacus

اسپارتاکوس یک درام تاریخی به کارگردانی استنلی کوبریک و به نویسندگی دالتن ترومبو در سال ۱۹۶۰ بر اساس رمانی با همین نام نوشته هاوارد فست ساخته شد .

داستان فیلم بر اساس زندگی اسپارتاکوس رهبر بردگان شورشی در روم باستان است که قیامش سومین و خطرناک ترین قیام بردگان علیه دستگاه حکومتی روم باستان بود .

در این فیلم کرک داگلاس در نقش اسپارتاکوس ، لارنس الیویر در نقش کراسوس سردار مشهور رومی ، پیتر یوستینوف در نقش دلال برده که منجر به دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش دوم مرد برای او شد و جان گاوین در نقش جولیو سزار هنرنمایی می کنند.

بعد از گذشت هفته اول فیلمبرداری کرک داگلاس که جزو تیم اصلی تهیه کنندگان بود ، کارگردان اصلی فیلم Anthony Mann را کنار گذاشت و Stanley Kubrick جایگزین او شد .

این فیلم تنها کار از کوبریک است که مسئولیت هنری ان تماما در اختیار کوبریک نبوده است .

این فیلم برای ۱۰ سال پول ساز ترین اثر ساخته کمپانی Universal بود تا اینکه در سال ۱۹۷۰ رکوردش توسط فیلم فرودگاه شکسته شد .

در قرن یکم قبل از میلاد جمهوری روم درگیر اختلافات داخلی می شود .

برده ای باهوش و با استعداد ولی در عین حال یاقی و شورشی که تن به انجام دستورات نمی دهد محکوم می شود که باقی عمرش را به عنوان گلادیاتور به مبارزه بپردازد. بعد ها این برده ی شورشی رهبری قیامی بزرگ علیه حکومت فاسد روم را بر عهده می گیرد.

the last emperor

آخرین امپراطور ۱۹۸۷ The Last Emperor

اخرین امپراطور ساخته کارگردان نام آشنای ایتالیایی برناردو برتولوچی در سال ۱۹۸۷ به نویسندگی مارک پپلو و برتولوچی و به تهیه کنندگی جرمی توماس ساخته شد .
داستان فیلم درباره زندگی Puyi اخرین امپراطور چین از رسیدن به مسند امپراطوری در دوران کودکی و دستگیری و محاکمه اش توسط حکومت کمونیستی چین می باشد .
در سال ۱۹۵۰ ، پنج سال بعد از دستگیری Puyi توسط ارتش سرخ ، زمانی که شوروی سابق وارد جنگ جهانی اول در سال ۱۹۴۵ شده بود ، Puyi به عنوان زندانی سیاسی و مجرم جنگی به زندان فرستاده می شود و بلافاصله بعد از ورودش اقدام به خودکشی ناموفقی می کند .
در این فیلم John Leo در نقش Puyi هنرنمایی می کند . این فیلم موفق به دریافت ۹ جایزه اسکار از جمله بهترین کاگردانی و بهترین فیلم شد .

2AqC5ye

شجاع دل ۱۹۹۵ Braveheart

فیلم تاریخی شجاع دل به کارگردانی و بازیگری مل گیبسون در نقش شخصیت تاریخی ویلیام والاس کسی که رهبری اولین جنگ استقلال اسکاتلندی ها در برابر امپراطوری بریتانیا را به عهده داشت ، در سال ۱۹۹۵ ساخته شد . داستان فیلم الهام گرفته از شعر حماسی Blinds Harry می باشد .
این فیلم نامزد ۱۰ جایزه اسکار شده و موفق به دریافت ۵ جایزه برای بهترین فیلم ، بهترین کارگردانی ، بهترین فیلمنامه ، بهترین گریم و بهترین صداگذاری گردید .
در سال ۱۲۸۰ بعد از مرگ الکساندر سوم شاه اسکاتلند که جانشینی نداشت ، شاه ادوارد اول به اسکاتلند حمله کرده و انجا را فتح می کند .

ویلیام والاس جوان که شاهد خیانت شاه ادوارد اول است از سوء قصدی که به جان پدر و برادرش می شود جان سالم به در می برد و توسط عمویش به مسافرتی طولانی در انسوی اروپا فرستاده می شود . سال ها بعد والاس به وطن بازگشته عاشق دوست دوران کودکی اش موران می گردد این دو به طور مخفیانه ازدواج میکنند .

والاس موران را از شر چند سرباز انگلیسی که قصد تجاوز به او را دارند نجات می دهد . اما دولت انگلستان موران را دستگیر کرده و اعدام می کند . بعد ها والاس سرپرستی قیام بزرگی برای استقلال اسکاتلند علیه دولت ادوارد اول را به عهده می گیرد.

Gladiator-Movie-Poster-Wallpapers

گلادیاتور ۲۰۰۰ Gladiator

گلادیاتور یک درام تاریخی ارزشمند به کارگردانی ریدلی اسکات ، با بازی Russel Crowe ، Joaquin Phoenix ، Connie Nielsen و… می باشد که در پنجم می سال ۲۰۰۰ به نمایش گذاشته شد .
راسل کرو در این فیلم در نقش شخصیت ساختگی ماکسیموس دسیموس سردار رومی وفاداریست که توسط کومودوس فرزند جوان و جاه طلب امپراطور مورد خیانت قرار می گیرد .

کومودوس به پدر خیانت کرده او را می کشد و تاج و تخت را تصاحب می کند و ماکسیموس وفادار را به بردگی می فرستد . ماکسیموس در میان برده ها و گلادیاتور ها قیام می کند تا انتقام خانواده و امپراطورش را بگیرد .
این فیلم در سال ۲۰۰۰ به فروشی ۴۵۷ میلیون دلاری رسید و جوایز بسیاری از جملع بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اول مرد را از ان خود کرد .

9tSnVK
دار و دسته نیویورکی ها ۲۰۰۲  Gangs of Newyork

داستان فیلم در سال ۱۸۴۶ اغاز می شود . در این سال ها اصلی ترین موضوع در تاریخ آمریکا مهاجرت دسته جمعی ایرلندی ها به نیویورک و جنگ داخلی امریکاست . نبردی خیابانی بین ساکنین نسبتا بومی شهر نیویورک یعنی انگلیسی های سابق و مهاجرین ایرلندی رخ می دهد . رهبر دسته ی آمریکایی یک پروتستان مشهور به قصاب با بازی استادانه Daniel D.Lewis و رهبر دسته ایرلندی مهاجر تحت عنوان خرگوش های مرده کشیشی کاتولیک بنام والون با بازی Liam neesin است .

در جنگی خونین قصاب موفق می شود کشیش والون را در حضور فرزند کوچکش بکشد . پسر والون ، آمستردام با بازی بسیار زیبای Leonardo Dicaprio بعد ها به قصد گرفتن انتقام پدر وارد دار و دسته قصاب که حالا مردی مشهور و ثروتمند شده است ، می شود … این اثر انتقادی و زیبا به کارگردانی مارتین اسکورسیزی مشهور چگونگی رشد شهر نیوورک از شهری فاسد و بی قانون به آنچه که اکنون هست و همچنین تاریخ پر و فراز و نشیب شهر و نفوذ خلافکارهای ثروتمند در مسائل سیاسی کشور را در آن زمان نشان می دهد.
دار و دسته ی نیویورکی در سال ۲۰۰۲ به کارگردانی Martin Scorsese و به قلم Jay Cocks ، Steven Zailian و Kenneth Lonergan ساخته شده ، این فیلم که از کتابی نوشته Herburt Asbury الهام گرفته شده است ، نامزد جوایز بسیاری در جشنواره های مختلف از جمله جایزه بهترین فیلم در جشنواره فیلم اسکار شد .

ترجمه و تالیف : خسرو خطیبی / تاریخ ما

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
آیلین
امتیاز :
     

عرض سلام و ادب
ممنون از کار فرهنگی و مفیدتون
من هرچقدر فیلم تاریخی ببینم سیر نمیشم
متشکرم