عوامل سقوط امپراطوری عثمانی

چرا امپراتوری عثمانی سقوط کرد؟

شاید باورش سخت باشه امپراتوری که در قرن ۱۵ میلادی قسطنطنیه ی روم را فتح کرد تا همین جنگ جهانی اول دوام آورد .

اگرچه امپراتوری عثمانی به مدت ۶۲۴ سال دوام آورد، اما با وجود تلاش‌ها برای مدرن‌سازی، تسلیم آن چیزی شد که اکثر مورخان به عنوان یک افول طولانی و آهسته توصیف می‌کنند. سرانجام پس از جنگیدن در کنار آلمان در جنگ جهانی اول و متحمل شدن شکست ، امپراتوری با معاهده منحل شد و در سال ۱۹۲۲ به پایان رسید، زمانی که آخرین سلطان عثمانی، محمد ششم ، خلع شد و پایتخت قسطنطنیه ( استانبول اکنون) را ترک کرد و ملت مدرن ترکیه از بقایای امپراتوری عثمانی به وجود آمد .

۱.خیلی وابسته به کشاورزی سنتی بود

در حالی که انقلاب صنعتی در دهه‌های ۱۷۰۰ و ۱۸۰۰ اروپا را درنوردید، اقتصاد عثمانی همچنان به کشاورزی وابسته بود.به گفته مایکل ای. رینولدز ، امپراتوری فاقد کارخانه‌هایی بود که بتواند با بریتانیای کبیر ، فرانسه و حتی روسیه همگام شود. در نتیجه، رشد اقتصادی امپراتوری ضعیف بود و مازاد کشاورزی که ایجاد کرد صرف پرداخت وام به طلبکاران اروپایی شد.

هنگامی که زمان جنگ در جنگ جهانی اول فرا رسید ، امپراتوری عثمانی قدرت صنعتی برای تولید تسلیحات سنگین، مهمات و آهن و فولاد مورد نیاز برای ساخت راه‌آهن برای حمایت از تلاش‌های جنگی را نداشت.

۲. به اندازه ی کافی منسجم نبود

امپراتوری عثمانی در اوج خود شامل بلغارستان، مصر، یونان، مجارستان، اردن، لبنان، اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی، مقدونیه، رومانی، سوریه، بخش‌هایی از عربستان و سواحل شمالی آفریقا بود.

حتی اگر قدرت‌های خارجی در نهایت امپراتوری را تضعیف نمی‌کردند، رینولدز فکر نمی‌کند که می‌توانست دست نخورده باقی بماند و به یک کشور دموکراتیک مدرن تبدیل شود. او می‌گوید: «احتمالاً به دلیل تنوع فوق‌العاده امپراتوری از نظر قومیت، زبان، اقتصاد و جغرافیا، احتمال مخالفت با آن بود. «جوامع همگن راحت‌تر از جوامع ناهمگن دموکراتیزه می‌شوند».

اقوام مختلفی که بخشی از امپراتوری بودند بیشتر و بیشتر شورش کردند و تا دهه ۱۸۷۰ امپراتوری مجبور شد به بلغارستان و سایر کشورها اجازه دهد مستقل شوند و قلمروهای بیشتری را واگذار کنند. پس از باخت در جنگ های بالکان ۱۹۱۲-۱۹۱۳ به ائتلافی که شامل برخی از متصرفات امپراتوری سابق آن بود، امپراتوری مجبور شد قلمرو اروپایی باقی مانده خود را واگذار کند

۳. بیشتر جمعیت آن کم سواد بودند

علیرغم تلاش‌ها برای بهبود آموزش در دهه ۱۸۰۰، امپراتوری عثمانی از رقبای اروپایی خود در سواد بسیار عقب بود، بنابراین تا سال ۱۹۱۴، تخمین زده می‌شود که تنها بین ۵ تا ۱۰ درصد از ساکنان آن می‌توانستند بخوانند. رینولدز خاطرنشان می کند: «منابع انسانی امپراتوری عثمانی، مانند منابع طبیعی، نسبتاً توسعه نیافته بودند. این بدان معنا بود که امپراتوری کمبود افسران نظامی، مهندسان، کارمندان، پزشکان و سایر حرفه‌های آموزش‌دیده داشت.

۴.کشورهای دیگر عمداً آن را تضعیف کردند

یوجین روگان ، مدیر مرکز خاورمیانه در کالج سنت آنتونی، آکسفورد، توضیح می دهد که جاه طلبی قدرت های اروپایی به تسریع سقوط امپراتوری عثمانی کمک کرد. روسیه و اتریش هر دو از ملی گرایان شورشی در بالکان حمایت کردند تا نفوذ خود را بیشتر کنند. و انگلیسی ها و فرانسوی ها مشتاق بودند تا قلمرو تحت کنترل امپراتوری عثمانی در خاورمیانه و شمال آفریقا را از بین ببرند.

۵. این کشور با یک رقابت مخرب با روسیه تزاری روبرو شد

روسیه تزاری همسایه، که قلمرو گسترده آن شامل مسلمانان نیز می‌شد، به یک رقیب سرسخت برای عثمانی تبدیل شد. رینولدز می‌گوید: «امپراتوری روسیه بزرگ‌ترین تهدید برای امپراتوری عثمانی بود و یک تهدید واقعی وجودی بود. با این حال، زمانی که دو امپراتوری در جنگ جهانی اول طرف مقابل یکدیگر را گرفتند، روس‌ها ابتدا فروپاشیدند، تا حدی به این دلیل که نیروهای عثمانی مانع از دریافت تجهیزات روسیه از اروپا از طریق دریای سیاه شدند. تزار نیکلاس دوم و وزیر امور خارجه اش، سرگئی سازانوف، در برابر ایده مذاکره برای صلح جداگانه با امپراتوری، که ممکن بود روسیه را نجات دهد، مقاومت کردند

۶.در جنگ جهانی اول عثمانی طرف اشتباهی را انتخاب کرد

جانبداری از آلمان در جنگ جهانی اول ممکن است مهم ترین دلیل نابودی امپراتوری عثمانی باشد. قبل از جنگ، امپراتوری عثمانی یک معاهده محرمانه با آلمان امضا کرده بود که انتخاب بسیار بدی بود. در درگیری های بعدی، ارتش امپراتوری برای محافظت از قسطنطنیه در برابر تهاجم نیروهای متفقین در سال های ۱۹۱۵ و ۱۹۱۶ ، لشکرکشی وحشیانه و خونین را در شبه جزیره گالیپولی انجام داد

در نهایت، امپراتوری نزدیک به نیم میلیون سرباز را از دست داد که بیشتر آنها به دلیل بیماری و حدودا ۳.۸ میلیون نفر دیگر مجروح یا بیمار شدند. در اکتبر ۱۹۱۸، امپراتوری با بریتانیای کبیر آتش بس امضا کرد و از جنگ خارج شد

اگر نقش سرنوشت ساز آن در جنگ جهانی اول نبود، برخی حتی استدلال می کنند که امپراتوری عثمانی ممکن بود زنده بماند.مصطفی مینوی ، مورخ دانشگاه کرنل، معتقد است که امپراتوری عثمانی این پتانسیل را داشت که به یک دولت فدرال چند قومی و چند زبانه مدرن تبدیل شود

در عوض، او استدلال می کند، جنگ جهانی اول باعث فروپاشی امپراتوری شد. او می گوید: «امپراتوری عثمانی به طرف بازنده پیوست.در نتیجه، زمانی که جنگ به پایان رسید، «تقسیم سرزمین‌های امپراتوری عثمانی توسط فاتحان تصمیم گرفته شد»

عوامل

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها