گوبکلی تپه، اسرار آمیز ترین سازه باستانی دنیا که قدمتی بیشتر از اهرام ثلاثه دارد

به سازه‌های باستانی جهان علاقمندید؟ ترکیه از کهن‌ترین کشورهای دنیا به شمار می رود که با تاریخ طولانی خود و طبیعت بی‌ مثالش به یکی از محبوب‌ ترین مقاصد گردشگری جهان مبدل گشته است. گوبکلی تپه ترکیه یکی از مشهورترین جاذبه‌ های تاریخی این کشور می باشد که همچنان اسرار بی شماری را در دل خود جای داده است.
گوبکلی تپه

در سفر به ترکیه دیدن کدام‌یک از جاذبه‌های این کشور را دوست دارید؟ تابه‌حال نام گوبکلی تپه را شنیده‌اید؟ این تپه باستانی برای آن‌ها که به دانستن راز و رمزهای نیاکانمان بسیار علاقه دارند مکانی فوق‌العاده است که مملو از جاذبه‌های تاریخی شگفت‌انگیز است. همراه دلتامگ با این سایت باستانی بیشتر آشنا شوید.

گوبکلی تپه کجاست؟

در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه، یعنی در محدوده کردستان ترکیه و در استان شانلی اورفه این کشور یک سایت باستانی با قدمتی چند هزارساله قرارگرفته که مملو از شگفتی‌های بسیار است. قدمت این تپه تاریخی به حدود دوازده هزار سال پیش می‌رسد و شواهدی در آن وجود دارد که ثابت می‌کند این منطقه کهن‌ترین مکانی است که برای پرستش و انجام رسوم دینی استفاده می‌شده است. قدیمی‌ترین خرسنگ‌های دنیا که قدمت آن‌ها به دوران نوسنگی پیش از اختراع سفال می‌رسد، در این منطقه یافت شده‌اند.

خرسنگ چیست؟

حتما از خودتان می‌پرسید خرسنگ دیگر چه چیزی است؟ به تخته‌سنگ‌های بزرگی گفته می‌شود که در روزگاران باستان یا پیش‌ازتاریخ بر روی‌هم چیده شده باشد تا سازه‌ای یا یادمانی را پدید بیاورد. یک سازه خرسنگی می‌تواند از یک تخته‌سنگ تنها هم تشکیل‌شده باشد. در سازه‌های خرسنگی ملات یا دوغاب به کار نرفته بلکه تخته‌سنگ‌ها از راه چینش قفلی بر روی‌هم سوار شده‌اند. در گوبکلی تپه ترکیه حداقل بیست خرسنگ دایره‌ای شکل که ارتفاع آن‌ها به حدود شش متر هم می‌رسد یافت شده است.

ستون های تپه باستانی ترکیه

راز تپه گوبکلی چیست؟

تقریبا مانند هر سازه باستانی دیگر که نمی‌توانیم توضیحات قانع‌کننده‌ای برای نحوه و چگونگی ساخت آن‌ها پیدا کنیم، گوبکلی تپه نیز پر از راز و رمز است. خیلی‌ها معتقدند که شواهد زیادی وجود دارد که حضور فرازمینی‌ها را ساخت این تپه باستانی ثابت می‌کند.

اگر قدمت بسیار این بنای باستانی که سن آن حتی از استون هنج و اهرام ثلاثه نیز بیشتر است، نادیده بگیریم از مصالح به‌کاررفته در ساخت آن نمی‌توان چشم‌پوشی کرد! مورخان معتقدند که در ساخت این سایت از استخوان حیوانات به‌عنوان ابزار استفاده شده است!

یووال هرری در کتاب انسان خردمند توضیح داده‌است که مرکز فرهنگی گوبکلی تپه احتمالاً به نحوی با نخستین اهلی سازی گندم در ارتباط است. تا چند سال پیش بسیاری از باستان‌شناسان فکر می‌کردند این منطقه تنها یک قبرستان وسیع برای دفن مردگان بوده؛ اما با حفاری‌های بیشتر به چیز بسیار بزرگ‌تری برخورد کردند!

ستون‌های سنگی این منطقه که ارتفاعی حدود ۶ متر و وزنی بالغ‌بر ۱۰ تن دارند با اشکال هندسی و نقش برجسته‌هایی از حیوانات عجیب ساخته‌شده‌اند و جوری در مقابل هم قرارگرفته‌اند که گویی دروازه‌ای به جهان دیگر هستند! در این منطقه تابه‌حال دویست ستون سنگی در حداقل بیست مسیر دایره‌ای شکل کشف‌شده‌اند! استون هنجی در ترکیه با قدمتی هفت هزار سال قدیمی‌تر از استون هنج!

معماری خاص و مهارت زیادی که در ساخت این تپه باستانی به‌کاررفته است نیز دانشمندان را متحیر کرده است. معبد نوسنگی گوبکلی تپه گواهی برپایان عصر یخبندان و آغاز روستانشینی انسان‌ها است.

اما چیزی که بیشتر از همه باعث شده گوبکلی تپه به یک مکان اسرارآمیز تبدیل شود، دفن ناگهانی و به فراموشی سپردن آن است! ظاهرا حدود ۸ هزار سال قبل از میلاد مسیح این مکان به‌یک‌باره زیر خروارها خاک دفن شده و به دلایل نامعلومی به مدت ۵۰۰ سال به فراموشی سپرده‌شده و متروکه شده است!

گوبکلی تپه در شب

سخن پایانی

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا گوبکلی تپه واقعا یک مکان مقدس و پرستشگاهی خاص بوده یا دروازه‌ای برای ورود فرازمینی‌ها؟ یا شاید هم دروازه‌ای به جهانی دیگر بوده است! کاوش و جست‌وجو در این تپه باستانی همچنان ادامه دارد و دانشمندان در تلاش هستند تا رازهای بیشتری از این منطقه کشف؛ اما با هر کاوش جدید با یک راز جدید مواجه می‌شوند! تابه‌حال تنها ۵ درصد این منطقه مورد کاوش و حفاری قرارگرفته و اینکه در یندهآآآینده چه رازهایی از این منطقه برملا شود، مشخص نیست!

منبع دلتا
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
رزیتا قبادی بیگوند

اینجا یک مکان باستانی ست که متعلق به ملت شریف و متمدن کرد تعلق دارد.