موزه مفاخر اراک

موزه مفاخر اراک

اگر برای سفر شهر زیبا اراک را انتخاب کرده اید، و دنبال مکان های دیدنی و تاریخی آن هستید با ما همراه باشید تا با معرفی موزه تاریخی مفاخر  که جز موزه های معروف شهر اراک است، سفری زیبا برای خود و خانواده ‌تان رقم بزنید.

موزه مفاخر اراک

معرفی موزه

موزه مفاخر یکی از موزه های دیدنی اراک است که سال ۱۳۸۸ بنا گردیده است. در این مکان قسمت های مختلفی قرار دارد که عبارتند از: تالار امام خمینی، تالار مفاخر مذهبی، تالار سرداران شهید، کارگاه مرمت و عکاسی، آب انبار و قنات و… تشکیل شده است. این موزه در منزل خاکباز تاسیس گردیده است.

ویدئوی اسکلت ۷۵۰۰ ساله در اراک

یکی از مکان هایی که توریست ها و مسافران را در اراک به خود جذب می‌کند موزه مفاخر است، که در مساحتی حدود دو هزار و ۸۰۰ متر در منزل خاکباز ساخته شده است. موزه مفاخر بعد از چهار سال عملیات اجرایی و در اواخر سلسله قاجاریه تشکیل شد و نقشه آن توسط مهندس روسی و ساخت آن توسط استاد مراد چمنی اراکی اجرا شد.

موزه مفاخر اراک

آثار تاریخی آشتیان

بنای موزه مفاخر اراک

این موزه از ۱۱ اتاق، دو گرمابه قدیمی که در حیاط قرار دارد و یکی به نام قتان ۱۰ و دیگری نام قنات خان حاکم تشکیل شده است.قنات های این موزه تسط میرزا علی اکبر خان ملقب به دام الدوله که حاکم عراق بوده است، در زمان حکومت ناصر الدین شاه قاجار بنا شده است. این بنا جز آثار ملی است که سال ۱۳۷۹ ثبت شده است.

این بنا در سال ۱۳۸۴ با همکاری چند سازمان استان مرمت شده، و در سال ۱۳۸۸ به عنوان موزه مفاخر افتتاح کردید. این موزه درای سردیس ها و تندیس هایی که متعلق به امام خمینی، ملا مهدی نراقی، ملا احمد نراقی، میرزا حسن آشتیانی، امیر کبیر، دکتر محمد قریب و بسیاری از بزرگان کشور همراه آثار آن ها در این موزه نگهداری می‌شود.

تاریخچه احداث بنا

موزه مفاخر استان مرکزی، یکی از جاذبه‌های فرهنگی و گنجینه‌ای کوچک از بزرگان این استان است و در شهر اراک قرار دارد. این موزه در عمارت حاج حسین خاکباز محسنی (اراکی) دایر شده است. این عمارت در اواخر دوره قاجاریه توسط سید حسین خاکباز یکی از فرزندان حاج آقا محسن اراکی ساخته شده است.

احداث بنای موزه مفاخر استان مرکزی در اواخر دوره قاجاریه شروع و نقشه این ساختمان توسط یک مهندس روسی تهیه شده است؛ اجرای کار توسط استاد مراد چمنی اراکی انجام گرفت و ساخت آن ۴ سال طول کشید که در سال ۱۳۰۸ خورشیدی به اتمام رسید.

موزه مفاخر اراک

ساختمان بنا توسط مرحوم حاج حسین خاکباز احداث شد. حاج حسین خاکباز کوچک‌ترین فرزند ذکور حاج آقا محسن در سال ۱۳۱۵ قمری معادل ۱۲۷۶ شمسی به دنیا آمد و در سال ۱۳۷۴ شمسی بدرود حیات گفت.

موزه مفاخر استان مرکزی در شهر اراک، خیابان شهید بهشتی، نرسیده به میدان شریعتی قرار دارد که روزانه پذیرای مهمانان، مردم و گردشگران است و بابی به سوی فرهنگ، تمدن و هویت سرزمین آفتاب به روی مخاطبان و بازدیدکنندگان گشوده است.

معرفی بزرگان و مفاخر 

این موزه به سبب نصب و نمایش سردیس و زندگی‌نامه بزرگان استان به عنوان یک منبع و مرجع مفید برای معرفی این بزرگان شناخته می‌شود؛ به طوری که در این موزه سردیس‌ها به همراه آثار چاپ شده و اسناد، عکس‌ها و گزارش‌های متعلق به بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی (ره)، امیرکبیر، قائم‌مقام فراهانی، پروین اعتصامی، کربلایی کاظم کریمی ساروقی، ملا مهدی نراقی، ملا احمد نراقی، میرزا حسن آشتیانی، سلمان ساوجی و پروفسور حسابی به نمایش درآمده است.

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها